וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפחת יששכר ביקשה משר המשפטים: "הימנע מהסגרת ההאקר הרוסי לארה"ב"

השר אוחנה צפוי להחליט בימים הקרובים אם להסגיר לארה"ב את אלכסיי בורקוב. "ככל שלטעמנו תתקבל החלטה שלא עולה בקנה אחד עם טובתה של נעמה, נפנה לעליון", אמר פרקליטה של המשפחה. מוקדם יותר השבוע שלל אוחנה את הטענה, שלפיה עונש המאסר של הישראלית תלוי בגורלו של ההאקר

עריכה: עמית שמחה

בני משפחתה של נעמה יששכר, שנשפטה לעונש מאסר ברוסיה, נפגשו היום (שישי) עם שר המשפטים אמיר אוחנה. בפגישה, שנקבעה לבקשת המשפחה, השתתף גם עו"ד בועז בן צור, שמלווה את המשפחה, וראש המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה, עו"ד יובל קפלינסקי. בימים הקרובים צפוי השר להחליט האם להסגיר לארצות הברית את ההאקר הרוסי אלכסיי בורקוב, וההערכות הן כי הוא אכן יאשר זאת.

"ביקשנו פגישה דחופה ובה השמענו את הטענות שלנו. נדמה לנו שהמדינה עושה מאמצים ניכרים להחזרת נעמה אבל יש עוד דברים לעשות. לא ניכנס לפרטים", אמר עו"ד בן צור בתום הפגישה. לדבריו, הם ביקשו משר המשפטים שלא להסגיר את בורקוב לארצות הברית. "הבקשה שלנו הייתה צנועה: לדעת היכן הדברים עומדים ולבקש מהשר להימנע מהסגרה (של ההאקר הרוסי אלכסיי בורקוב ד"ד) לארצות הברית. יש לו סמכות מלאה ושיקול דעת. אין מקרה מובהק הומניטרי מאזרחית שנקלעה לסיטואציה, בה לא ביצעה שום מעשה ממשי, והיא מוצאת עצמה עם גזר דין שמוסכם על הכל שנועד להשיג תכליות זרות, בהליך לא הוגן".

העו"ד הוסיף כי "הפגיעה הזו צריכה להישקל וזו הבקשה שהשמענו. השר אמר שהדברים יישקלו בכובד ראש. אמרנו גם שככל שלטעמנו תתקבל החלטה שלא עולה בקנה אחד עם טובתה של נעמה, נפנה בעניין לבית המשפט העליון".

נעמה יששכר, עצורה במוסקבה בחשד להברחת סמים. באדיבות המשפחה
נעמה יששכר/באדיבות המשפחה

יששכר, צעירה ישראלית בת 26, נעצרה באפריל האחרון במוסקבה בגין אחזקת 9.6 גרם סמים שנמצאו בתרמילה, בעת שעצרה בשדה התעופה שרמייטבו בדרך חזרה ארצה מהודו. בשבוע שעבר נגזרו עליה 7.5 שנות מאסר - עונש שבישראל טוענים שאינו פרופורציונלי. קרוביה של יששכר פתחו במימון המונים לכיסוי ההוצאות המשפטיות שלה, ומנהלים מאבק לשחרורה. השבוע שיגר ראש הממשלה בנימין נתניהו בקשה רשמית לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין להעניק חנינה לצעירה. הבקשה הוגשה גם בשמו של הנשיא ראובן ריבלין, והשניים אף קראו להחזרתה לישראל.

השבוע הוחלט, בתום הערכת מצב של שירות בתי הסוהר עם נציגי משרד הממשלה הרלוונטיים, להעביר את ההאקר בורקוב לאגף בהשגחה בבית הכלא לצורך הבטחת שלומו. בשב"ס הבהירו כי הארגון "עומד בקשר עם משרדי הממשלה לגבי החזקתו של העצור בארץ עד לקבלת החלטה בעניינו".

אלכסיי בורקוב -11 באוקטובר 2019. צילום מסך
ממתין להחלטת שר המשפטים. ההאקר בורקוב/צילום מסך

בורקוב, אותו ביקשה מוסקבה לקבל לידיה תמורת שחרורה של הישראלית נעמה יששכר, עצור בישראל כבר ארבע שנים. לפני חודשיים אישר בית המשפט העליון להסגירו לידי ארצות הברית, שם תלוי ועומד נגד ההאקר כתב אישום בגין שורה ארוכה של מעשי הונאה בכרטיסי אשראי. ההסגרה ממתינה לאישורו של השר אוחנה. עם זאת, נתניהו הודיע כי גורמי המשפט בישראל הבהירו חד משמעית שאין אפשרות למנוע את הסגרתו של בורקוב לאחר שבית המשפט העליון בישראל פסק שהוא בר הסגרה.

בורקוב הגיע לישראל כתייר ונעצר בנמל התעופה בן גוריון בדצמבר 2015. כתב האישום נגדו, במחוז המזרחי של מדינת וירג'יניה, הוגש ארבעה חודשים לפני כן. על פי כתב האישום, בין השנים 2009 ו-2013 הוא ניהל אתר אינטרנט מחתרתי שמכר נתונים של כ-150 אלף כרטיסי אשראי, רובם של אזרחים אמריקנים. בקשת ההסגרה שהגישו השלטונות האמריקניים נתמכת בתצהירים של שני אנשי השירות החשאי שהיו מעורבים בחקירה. אחד מהם הצהיר כי חקר את בורקוב בעת מעצרו בנתב"ג, ושם הודה בפניו כי הוא מי שעמד מאחורי האתר. על פי האמריקנים, הנזק שגרמו מעשיו של בורקוב נאמד בכ-20 מיליון דולר.

עוד הצהיר הסוכן של השירות החשאי, ג'ון זידליק, כי ממש עד למעצרו ניהל בורקוב פורום פשיעת רשת בשם "Cybercrime Forum", שנועד "לאפשר לפושעי רשת מקצועיים לחבור יחדיו ולסייע זה לזה בביצוע פשעי רשת, בהתחמקות מרשויות אכיפת החוק וכן בביצוע סחר לא חוקי בנתוני כרטיסי אשראי וכרטיסי חיוב".

שר המשפטים אמיר אוחנה בועידת המשפיעים הלאומית של הקהילה הגאה ILGBT, 11 ביוני 2019. ראובן קסטרו
בעל הסמכות להכריע בין הבקשות. שר המשפטים אוחנה/ראובן קסטרו

בית המשפט המחוזי בירושלים הוא שדן בבקשת הסגרתו של בורקוב לארצות הברית, אלא שתוך כדי ההליך התברר כי וושינגטון אינה היחידה שמעוניינת בו. בתחילת 2017 ביקשו גם השלטונות במוסקבה להסגירו לידיהם, בטענה כי גם ברוסיה הוגש נגדו כתב אישום דומה לזה שהגישו הרשויות האמריקניות. בורקוב הכריז כי הוא מסכים להיות מוסגר למוסקבה. אולם, בית המשפט המחוזי בירושלים, ולאחר מכן גם בית המשפט העליון, קבעו כי אין מניעה להסגיר את בורקוב לארצות הברית. שופטי העליון הוסיפו כי ככל שאכן הוגשה בקשת הסגרה מטעם רוסיה, שכן הבקשה לא הוצגה לבית המשפט, בעל הסמכות להכריע בין הבקשות הוא שר המשפטים, אמיר אוחנה.

שר המשפטים אמיר אוחנה שלל השבוע את הטענה שלפיה עונש המאסר של יששכר תלוי בהסגרתו של ההאקר הרוסי אלכסיי בורקוב, והדגיש כי היא איננה "רשמית". אוחנה, שלדבריו יקבל החלטה בימים הקרובים בנוגע להאקר, אמר בריאיון לרשת ב' כי "מסוכן לקבוע את התפיסה, שאיננה תפיסה רוסית רשמית, שגורלה של נעמה תלוי בגורלו של ההאקר".

עם זאת, הוא הוסיף: "אנו פועלים בגלוי וגם בצעדים דיפלומטיים שאינם גלויים לשחרורה של נעמה. אני יכול להגיד שאנחנו כממשלה ומדינה צריכים לעשות הכול כדי להשיב את נעמה הביתה". בנוגע לעונשה של יששכר, שנשלחה ל-7.5 שנות מאסר ברוסיה, אמר אוחנה כי "פסק הדין לא הגיוני ולא פרופורציונלי ומדינת ישראל לא תחריש על זה".

(עדכון ראשון: 09:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully