וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבוע לסוף המנדט של נתניהו: תמונת המצב של הפלונטר הפוליטי

בחודש האחרון הונחו בפני הליכוד וכחול לבן כמה מתווים כדי להיחלץ מהמבוי הסתום, אך לראש הממשלה לא נותר עוד הרבה זמן להתלבט כי בשבוע הבא הוא צריך להחזיר את המנדט לנשיא. בינתיים, כל המערכת בתקופת המתנה ושחקן המפתח הוא ככל הנראה, שוב, ליברמן

אתר רשמי

כחודש עבר מאז הבחירות, הכנסת ה-22 הושבעה כבר לפני כשבועיים, אבל המערכת הפוליטית עדיין רחוקה מאוד מיציבות ובעיקר - אין ממשלה באופק. המנדט להרכבת הממשלה נמצא בידי הליכוד מזה כשלושה שבועות, אך עד כה לא התנהל שום משא ומתן משמעותי ומהותי עם כחול לבן או מפלגות אחרות בגוש המרכז-שמאל ושתי המפלגות הגדולות מתבצרות בעמדות הפתיחה, מבלי שנראה שיש סיכוי ממשי לפריצת דרך. בכירים בליכוד מפצירים בראש הממשלה בנימין נתניהו להחזיר את המנדט לנשיא כבר ממזמן, אך התשובה הקבועה של דובריו היא שהוא "טרם החליט" מתי לעשות את זה. בה בעת, הוא גם שקל לטוס בסוף השבוע לטקס השבעת הקיסר החדש ביפן, אך בסופו של דבר החליט שלא, כך שלא ברור מתי הוא מתכוון להודיע לנשיא שלא עלה בידו להרכיב ממשלה.

כך או אחרת, אין לנתניהו עוד הרבה זמן להתלבט: בעוד כשבוע בדיוק יפוג פרק הזמן של המנדט שניתן לו, ולאור הקיפאון המוחלט במגעים - הוא לא צפוי לבקש - או לקבל - מהנשיא הארכה. אז, המנדט יעבור ליו"ר כחול לבן בני גנץ, ושעון חדש של 28 יום יתחיל לרוץ, במהלכם מפלגתו תנסה בעצמה לבנות קואליציה. אם וכאשר גנץ לא יצליח להרכיב ממשלה גם הוא, המנדט יחזור לכנסת - ויתחיל המשחק האמיתי - המאני טיים שכולם מחכים לו: תקופה של 21 יום שבה כל חבר כנסת - כולל נתניהו עצמו - יכולים לנסות לגייס 61 חתימות של ח"כים ולמנוע את פיזור הכנסת והליכה לבחירות שלישיות.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך טקס האזכרה לחללי מלחמת יום כיפור, הר הרצל, ירושלים 10 באוקטובר 2019. עמוס בן גרשום, לע"מ, אתר רשמי
לא נותר לו עוד הרבה זמן להתלבט. נתניהו/אתר רשמי, עמוס בן גרשום, לע"מ

כמו בכל משא ומתן, הזמן כאן משחק תפקיד: כעת, אין לאף אחד סיבה לרדת מהעץ. ככל שאיום הבחירות יהפוך ממשי יותר, הלחץ על כל הצדדים להתגמש ולהתפשר עשוי להתגבר; אך במקביל, החשש מחזרה לקלפיות ועמידה מחדש לדין הבוחר יכול לגרום להקצנה לעמדות ניציות יותר ולסחרור פוליטי בלתי נמנע שיכול להוביל לבחירות.

עוד בוואלה

השר כץ נגד ליברמן: "ביצע התנקשות פוליטית בנתניהו ובליכוד"

לכתבה המלאה
סיעת כחול לבן ביום השבעת הכנסת , אוקטובר 2019. ראובן קסטרו
אם וכאשר לא יצליח להרכיב ממשלה גם הוא, יתחיל המשחק האמיתי. גנץ/ראובן קסטרו

מהות הפלונטר

תוצאות האמת של ספטמבר מלמדות שאין אפשרות אחרת להקמת ממשלה יציבה מלבד אחדות בין שתי המפלגות הגדולות. הליכוד וכחול לבן ניהלו כמה פגישות פומביות של משא ומתן, עם אפס התקדמות, כי עמדות הפתיחה של שני הצדדים בהכרח שוללות זו את זו. בליכוד דורשים להקים ממשלת אחדות "לאומית רחבה" - עם כל המפלגות בבלוק הימין - ימינה והחרדים, בעוד בכחול לבן דורשים מנתניהו להיפרד מהגוש ולנהל משא ומתן על קווי היסוד בין שתי המפלגות הגדולות.

בנוסף, ואולי יתרה מכך, עומדת ותלויה סוגיית הרוטציה - חלוקת הכהונה בראשות הממשלה. נתניהו דורש להיות ראשון, בזמן שגנץ מתעקש על הבכורה בעצמו. מעל התסבוכת הפוליטית מרחף גם המצב המשפטי של נתניהו: כחול לבן התחייבו שלא לשבת עם ראש ממשלה תחת כתב אישום, שצפוי להגיע כבר בשבועות הקרובים.

איך יוצאים מזה?

בחודש האחרון הונחו בפני נתניהו וגנץ כמה מתווים ומסלולים שיכולים לחלץ מהמבוי הסתום.

1. מתווה הנשיא ריבלין

הנשיא ראובן ריבלין הציע להקים ממשלת אחדות שוויונית-פריטטית שבה יש חלוקה שווה של התפקידים והמינויים בין הגושים, עם רוטציה בראשות הממשלה. ריבלין הציע גם מתווה נבצרות שיאפשר לכחול לבן לעקוף את מכשול כתב האישום למרות ההבטחה לבוחר. לפי המתווה של ריבלין, נתניהו יכהן ראשון ברוטציה, עד שיוגש נגדו כתב אישום, ואז הוא יצא לנבצרות, שבמהלכה גנץ ישמש כראש ממשלה בפועל אבל נתניהו ימשיך להיות מסמלי המדינה. המתווה מחייב תיקון חקיקה של חוק הנבצרות - שיאפשר להכריז נבצרות ללא הגבלת זמן, ולא לשלושה חודשים בלבד כפי שנהוג בחוק כיום. בליכוד הסכימו לדון על בסיס מתווה הנשיא, אבל בכחול לבן סירבו להתחייב עליו ודרשו קודם כל לנהל משא ומתן בנושאי "מהות".

נשיא המדינה ראובן רובי ריבלין בסיום קבלת ההמלצות למועמד להרכבת הממשלה, בית הנשיא ירושלים, 23 בספטמבר 2019. רוני כנפו
הציע להקים ממשלת אחדות שוויונית-פריטטית. ריבלין/רוני כנפו

2. מתווה ליברמן

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, שהתחייב במהלך הבחירות להצטרף רק לממשלת אחדות חילונית, הציג בשבוע שעבר תכנית ברוח זו: תנאי הפתיחה של המתווה הוא משא ומתן בין הליכוד, כחול לבן וישראל ביתנו להקמת ממשלה ללא החרדים והדתיים. ליברמן מעוניין בגיבוש קווי יסוד בין שלוש המפלגות ובמקביל מציב דרישות קשות לשתי המפלגות: הליכוד צריך להיפרד מגוש הימין-חרדים וכחול לבן תצטרך לקבל את נתניהו ראשון ברוטציה - דרישות שעד כה שתי המפלגות סירבו לעמוד בהן. בליכוד מסרבים להיפרד מגוש הימין-חרדים ולכן דחו את המתווה של ליברמן מכל וכל, וגם לא נענו לפנייה של ח"כ עודד פורר לפתוח במשא ומתן על קווי היסוד ולא קבעו עמו פגישה.

אביגדור ליברמן ביום השבעת הכנסת , אוקטובר 2019. ראובן קסטרו
מעוניין בגיבוש קווי יסוד בין שלוש המפלגות ובמציב דרישות קשות לשתי המפלגות. ליברמן/ראובן קסטרו

3. מתווה בנט

יו"ר הימין החדש נפתלי בנט מנסה גם הוא להשכין שלום ולמנוע בחירות ובשבוע החולף הציע מתווה דומה מאוד למתווים הקודמים, אך כזה שאינו מציב את פירוק בלוק הימין. לפי בנט, נתניהו יכהן ראשון בתפקיד ראש הממשלה ורק לאחריו גנץ היות והוא חייב "תקופת התלמדות". אם ייפתח משפט פלילי נגד נתניהו, הוא ייצא לנבצרות, בהתאם להצעת הנשיא, וראש הממשלה בפועל יהיה גנץ. בנט אומר שהוא פועל לשכנע את שני הצדדים להקים ממשלת אחדות רחבה, אך בפועל מפעיל לחץ בעיקר על גנץ לקבל את כל התנאים של נתניהו: "המתווה ברור וידוע חסוך את החודשיים המבוזבזים וחלילה בחירות שלישיות", כתב בפייסבוק השבוע.

נפתלי בנט בכנס ״ישראל 2019- מהכלה להכרעה״, כפר המכביה, 08.09.19. ללא קרדיט, אתר רשמי
הציע מתווה שאינו מציב את פירוק בלוק הימין. בנט/אתר רשמי, ללא קרדיט

בסוף: פשרה, הפרד ומשול, או בחירות

במצב העניינים הנוכחי כל המערכת בתקופת המתנה. בכחול לבן מחכים לקבל את המנדט מהנשיא, ועוד יותר מחכים להחלטה של היועץ המשפטי לממשלה על הגשת כתב אישום נגד נתניהו, מתוך ציפייה שזה יגרום לטלטלה פוליטית שתשנה את המפה. אבל הדרך היחידה שגנץ יצליח להקים ממשלה היא אם יהיו עריקים מהליכוד או מחנה הימין.

לבקשת נתניהו, מרכז הליכוד אישר בשבוע שעבר הצעת החלטה שמאשררת שהוא המועמד היחיד מטעם המפלגה לעמוד בראשות הממשלה. זו החלטה הצהרתית בלבד ולא בהכרח מחייבת, אך היא נועדה למנוע מבכירים אחרים במפלגה לנסות להקים ממשלה עם כחול לבן בלעדיו. מהצד השני, מאחר וגנץ, בניגוד לשאר החברים בצמרת כחול לבן, נוטה להסכים לשבת תחת נתניהו, בליכוד מתכננים עליו ועל פיצול בינו ובין לפיד כמוצא אפשרי בתקופת ה-21 יום שלפני בחירות.

שחקן המפתח באירוע הוא ככל הנראה, שוב, ליברמן, שיכול בכל שלב לוותר על מעמדו כלשון מאזניים ולהמליך את נתניהו - או את גנץ. בליכוד חוששים מתרחיש שבו גנץ ינסה להקים ממשלת מיעוט - עם העבודה והמחנה הדמוקרטי ותמיכה של הרשימה המשותפת מבחוץ - ושליברמן ייעדר מההצבעה על אישור הממשלה כך שיהיה לה רוב, אך בישראל ביתנו שוללים את התרחיש הזה מכל וכל. מהצד השני, בכחול לבן חוששים שהלחץ של גוש הימין על ליברמן עשוי להתגבר ולהכריע אותו להסכים להצטרף לממשלת ימין-חרדים תמורת הבטחות מפתות כמו כניסה לליכוד או מינוי לממלא מקום ראש הממשלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully