וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קטטות, ירי וניסיון חיסול: המגזר הערבי ממשיך לדמם

15.10.2019 / 8:15

ניסיון החיסול של האם שמטען התפוצץ ברכבה, המעידה בימים אלה במשפט רצח, אירע בעוד שמחאת החברה הערבית נגד הפשיעה הגואה נמשכה במרחקים קילומטרים בודדים משם. מאז, מקרי האלימות ממשיכים להיספר: "הגיעו מים עד נפש". ברמלה יפגינו מול מטה המשטרה

צילום:מד"א, עריכה:שאול אדם

פיצוץ מטען חבלה בתחילת השבוע בצומת מחנה 80, בקדמת רכבה של אם צעירה בת 28, הצטרף לשורת מקרי אלימות בחברה הערבית שעוררו מחאה נגד אוזלת ידן של הרשויות והיום (שלישי) תחודש המחאה ברמלה. מדובר בניסיון רצח מתוחכם, בו על פי החשד הופעל המטען מרחוק תוך תצפית מאזור תחנת הדלק שממול.

האם, בתה בת הארבע ובנה בן השלוש נפצעו באורח קל ואילו הסבתא שהייתה ברכב, אישה כבת 68, ניצלה באורח נס. עשרות שוטרים הגיעו לזירה הסמוכה לפרדס חנה, שבה הרכב עלה באש ונהרס כליל. גם קצין המאוימים של תחנת חדרה הגיע לזירה, וגם זאת לא בכדי: היעד לחיסול היא עדת מפתח במשפט רצח מתנהל ואשר בעוד כמה שבועות אמור להתקיים בו דיון משמעותי.

בין השוטרים הרבים שהוזעקו למקום חנה היו חבלנים, חוקרים וטכנאים שלא עזבו את הזירה עד שנטרלו מטען נוסף שנתגלה באחורי הרכב וסרקו ברדיוס נרחב את את הקרקע אחר כל ממצא שעשוי יהיה לשפוך אור על זהותם של המתנקשים האלמונים. בשל הנסיבות היו במקום גם חוקרי היחידה המרכזית של מחוז תל אביב, שככל המסתמן תקבל אחריות על החקירה.

רכב שהתפוצץ סמוך לפרדס חנה קיים חשד כי מדבור בניסיון חיסול. תיעוד מבצעי מד"א, מד"א
על פי החשד הופעל המטען מרחוק תוך תצפית מתחנת דלק. זירת התקרית/מד"א, תיעוד מבצעי מד"א

המשטרה מיהרה לסגנית נשיא בית משפט השלום חיפה, לשעבר תובעת המשטרה השופטת טל תדמור זמיר, שנעתרה לבקשת החוקרת רס"ר נגם חכרוש ממרחב מנשה (בתו של ניצב ג'מאל חכרוש, העומד בראש המינהלת לשיפור השירות בחברה הערבית) והוציאה צו חריג האוסר לפרסם לא את פרטי האירוע או החשודים, אלא את זהותה של הקורבן או בני משפחתה.

האירוע התרחש תוך שמכל עבר נשמעות בחברה הערבית טענות לאוזלת ידה של המשטרה בטיפול בפשיעה ובמיוחד הפשיעה החמורה, החיסולים וארגוני הפשיעה. כמה קילומטרים מזרחה משם, נחסם אותה שעה כביש 65 בצומת ערערה במהלך הפגנה אחת במחאה הזו, על רקע רצח בכפר עארה יום קודם לכן. ניסיון החיסול בצומת מחנה 80 מביא עוד חיזוק לטוענים כי מערכת אכיפת החוק במגזר הערבי קרסה, לאור חוסר יכולתה לספק הגנה למי שמבקשים לשתף עמה פעולה, להפליל רוצח ולהעיד במשפטו.

המחאה תימשך היום (שלישי) בשעה 17:00, עם הפגנה המתוכננת להיערך מול מחוז המרכז של המשטרה ברמלה. בינתיים, מקרי האלימות ממשיכים להיספר: בטייבה, תושב אום אל-פחם בן 43 נפצע קל מירי, במסגרת אירוע שנסיבותיו נחקרות על ידי המשטרה. מוקדם יותר באותו היום, נער בן 15 מחיפה נפצע בינוני מירי ברחוב מסדרה בעיר, ייתכן שכתוצאה משימוש פוחז בנשק שהוחזק באופן לא חוקי בין נערים ובפליטת כדור. עוד שלושה אנשים נפצעו קל באותו היום בשתי קטטות בכפרים בועינה נוג'ידאת ומג'אר.

עוד בוואלה!

חברי הרשימה המשותפת נפגשו עם ארדן: "נמשיך במאבק למיגור האלימות"

לכתבה המלאה
רכב שהתפוצץ סמוך לפרדס חנה קיים חשד כי מדבור בניסיון חיסול. תיעוד מבצעי מד"א, מד"א
בחברה הערבית נשמעות טענות לאוזלת ידה של המשטרה. זירת התקרית/מד"א, תיעוד מבצעי מד"א

פיצוץ המטען ביום ראשון איננו המקרה הראשון בנסיבות דומות. בחודש שעבר בכפר ברא נרצח באסל עאסי בן ה-46 ששימש בעבר עד מדינה נגד ארגון הפשע של האחים חרירי. 15 שנה המתינו כדי לנקום בו והוא חוסל למרות ששב מחו"ל בחשאיות. עד תביעה במשפטו של קוטייר עודה מהמשולש נרצח עם חבר בפיצוץ ברכב בשכונת התקווה, לפני כשנה.

כמה קילומטרים מצומת האירוע אמש, בכפר ג'סר א-זרקא, נרצח לפני שנתיים מוחמד עיסא זיית ג'ורבאן בן ה-37, ששימש עד תביעה מרכזי במשפטו של ראג'י ג'ורבאן אשר הורשע ברצח של ראמי אסכנדר שנרצח בכפר שנתיים קודם לכן. ג'ורבאן אמור היה להיות תחת שמירה משטרתית אך בשלב מסוים סירב לה. חודש אחרי הרצח היו שני ניסיונות רצח ביום אחד של עד תביעה מרכזי בתיק הזה.

זירת הירי בחתונה בג'סר א-זרקא - 12 באוקטובר 20190. אתר רשמי
זירת ירי בג'סר א-זרקא, השבוע/אתר רשמי

בחברה הערבית חוששים מאוד מהתופעה הזו של התנכלות משפחות פשע למי שמשתף פעולה עם החוק ודורשים הגנה. לא אחת התנכלו למי שמסר את סרטוני מצלמות האבטחה שלו למשטרה במהלך חקירה. בוואדי ערה מכירים תופעה שלאחרונה בעלי בתים מוותרים בכלל על מצלמות אבטחה ומסירים אותן, מחשש שלא יהיה מי שיגן עליהם אם ייתבקשו למסור אותן למשטרה.

"מאבק נחוש ובלתי מתפשר"

גם במהלך הטיפול במכונית המפויחת, מודה למעשה המשטרה בכשל המתמשך ובכך שלא העמידה עד כה את המשאבים הנדרשים למיגור הפשיעה הרצחנית בחברה הערבית. המשטרה הודיעה שממלא מקום המפכ"ל, ניצב מוטי כהן, הנחה את מפקד משמר הגבול, ניצב יעקב (קובי) שבתאי, להפעיל כ-600 שוטרי מג"ב במחוז חוף שבו אירועי האלימות במגזר הפכו לעניין יומיומי שיצא משליטה. זאת, בשלוש מפקדות משימתיות של משמר הגבול שייצטרפו לשתיים שכבר הפעיל בשבועות האחרונים במגזר הערבי במרכז ובצפון. הן תוקמנה באזור עכו, ואדי ערה וג'סר א-זרקא ופרדיס. בראש כל אחת משלוש המפקדות יעמוד קצין מג"ב בדרגת ניצב-משנה, וכל מפקדה תקבל אחריות משימתית תוך מיקוד מבצעי, מודיעיני וחקירתי למיגור הפשיעה.

המשטרה מבטיחה להקצות למפקדות האלה מאות שוטרים, לוחמים וחוקרים "תוך הפעלת מערך טכנולוגי רחב וכוחות משטרה מיוחדים" וכי המשימות המרכזיות של המפקדות יהיו "איתור ותפיסת אמצעי לחימה בלתי חוקיים, אכיפת החוק והסדר, הענקת תחושת ביטחון ומענה מהיר ויעיל לכל אירוע פלילי בגזרה".

מחאת המגזר הערבי מול קריית הממשלה בירושלים. 10 באוקטובר 2019. שלומי גבאי, יואב איתיאל
באותה שעה נחסם כביש 65 בצומת ערערה במהלך הפגנה. מחאת החברה הערבית, בשבוע שעבר/יואב איתיאל, שלומי גבאי

מ"מ המפכ"ל אמר כי הוא "שב ומדגיש למען הסר ספק" כי "מיטב המשאבים והאמצעים של משטרת ישראל לטובת מאבק נחוש ובלתי מתפשר נגד גורמי פשיעה בחברה הערבית". לדבריו, "המטרה שלנו ברורה וחד משמעית, להחזיר את הביטחון לאזרחי החברה הערבית, אך לא פחות חשוב מכך, את תחושת הביטחון שלהם".

המשטרה מנסה הכול, כולל תגבור הפעילות ברמה הארצית על ידי יחידות לה"ב 433, "לרבות התאמת הייעוד של יחידות מיוחדות לטיפול משימתי בסוגיות הפוגעות בבטחון האישי של הציבור הערבי". בין היתר, היא מכוונת את יחידת אתג"ר לטיפול בעבירות אמל"ח לא חוקי. במשטרה אומרים כי יחידה 433 תוכוון לטיפול ממוקד בפשיעה החמורה בחברה הערבית ברמה הארצית, ופעילותה תמוקד במבצעי שטח באזורים הסובלים מרמת אלימות גבוהה במיוחד. בנוסף, היחידה למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ) תוביל אכיפה מנהלית ואזרחית מוגברת כנגד גורמי פשיעה בחברה הערבית לצורכי מניעה.

עוד הודיעה המשטרה כי יבוצע גיוס פלוגות מילואים של מג"ב בהתאם ליכולת הגיוס, לצורך תגבור המערכים המבצעיים הפועלים בשטח. כמו כן, יבוצע טיפול מרוכז בעבירות תנועה חמורות ביישובי המגזר הערבי בדגש על עברייני תנועה. המשטרה אף תגביר את המאמצים המודיעיניים לסיכול אירועים נוספים ופענוח הפשעים שהתרחשו.

מ"מ מפכ"ל המשטרה, ניצב מוטי כהן, הגיע לביקור בסכנין ביום הבוחר. 17 בספטמבר 2019. דוברות המשטרה, אתר רשמי
יחידה 433 תוכוון לטיפול ממוקד בפשיעה החמורה בחברה הערבית. מ"מ המפכ"ל כהן/אתר רשמי, דוברות המשטרה

בחברה הערבית איבדו את האמון ברשויות. ח"כ יוסף ג'בארין מהרשימה המשותפת וממובילי המחאה, אמר בעקבות ניסיון החיסול אמש לוואלה! NEWS כי "האירוע מדגיש את חומרת המצב ומסוכנותו בחברה הערבית, ועד כמה המצב נפיץ".

לדבריו, "כשאנו מדברים על אוזלת היד של המשטרה ורשויות אכיפת החוק זה בוודאי כולל את הכישלון החמור של רשויות אלו בהגנה עם העדים בפרשות השונות. אנחנו מודעים למקרים רבים בהם אנשים נרדפו על ידי גורמי פשיעה בגלל עדותם או בגלל שהמצלמות בבתיהם תיעדו במקרה אירוע מסוים. נמשיך את המחאה שלנו ומחר נפגין מול מטה המשטרה ברמלה. הגיעו מים עד נפש. עד כאן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully