וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חובבת מוזיקה מושבעת ומעצב: אלה קורבנות פיגוע הירי בגרמניה

כלי התקשורת המקומיים זיהו את ההרוגים במתקפת הירי בעיר האלה במהלך יום כיפור כג'אנה לנגה, מקומית בת 40 וקווין ס. עובד תחזוקה ומעצב בן 20. הרשויות במדינה אמרו כי סטפן בלייט, היורה, ביצע מתקפת טרור ימנית-קיצונית, תוך שתיכנן לעשות "טבח בבית הכנסת"

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

שני בני האדם שנרצחו על ידי חמוש בסמוך לבית הכנסת בעיר האלה שבגרמניה במהלך יום כיפור, זוהו אמש (חמישי) כג'אנה לנגה, מקומית בת 40 וקווין ס., עובד תחזוקה בן 20.

על פי כלי תקשורת מקומיים, לנגה נורתה על ידי סטפן בלייט, פעיל ימין קיצוני בן 27, בעת שחלפה על פני בית הכנסת Jüdische Gemeinde Halle בעיר. זמן קצר לאחר מכן, המחבל נסע ליד חנות קבאב, שם ירה בבן ה-20, שעבד באתר בנייה סמוך. בלייט, שהביע עמדות אנטישמיות בזמן שתיעד בשידור חי את המתקפה בפני אלפי צופים, נעצר זמן קצר אחרי הירי.

"היו לו כל חייו לפניו", אמרה אמו של קווין, שזוהתה בפני כלי התקשורת כמנדי ס., בת 43. "אני לא יודע איך חיי אמורים להמשיך", אמרה.

ההרוגה השנייה, לנגה, לא יכולה הייתה לעבוד מסיבות רפואיות, והיא העבירה את זמנה בהליכה להופעות ובאיסוף חתימות מהאמנים שכה העריצה. אחד האמנים האהובים עליה, הזמר הגרמני ומגיש הטלוויזיה סטפן מרוס, חילק לה בפייסבוק כבוד אחרון: "ההשתוללות בהאלה לקחה מאיתנו את המעריצה הנאמנה ביותר שלנו". מרוס המשיך ותיאר את לנגה כבעלת "פרץ חיים".

יאנה לאנגה, ההרוגה בפיגוע בבית הכנסת בהאלה, גרמניה, 11 באוקטובר 2019. AFP, אתר רשמי
בעלת "פרץ חיים". ג'אנה לנגה/אתר רשמי, AFP

מעשי הרצח תועדו במצלמתו האישית של בלייט בשידור חי לכ-2,200 צופים באתר Twitch. המחבל האשים את היהודים כ"מקור לכל הצרות" והתבטא גם נגד נשים, לפני שפתח באש. בסרטון נראה המחבל מנסה לפרוץ לבית הקברות היהודי מחוץ לבית הכנסת ללא הצלחה, אז ירה בלנגה שהלכה בסמוך למקום, ולאחר כמה רגעים ירה שוב בגופתה בזמן שהוא צועק "חזירה", כך על פי סוכנות הידיעות הצרפתית AFP.

לפי עדי ראיה ותיעוד הפיגוע, בלייט היה חמוש ולבש מדים עם קסדה לראשו. המתפללים בבית הכנסת, שמנו בין 60 ל-80 איש, סיפרו כי הם התחבאו מאחורי הדלתות הנעולות והכבדות של בית הכנסת במשך עשר דקות, עד להגעת השוטרים. בין המתפללים בבית הכנסת היו עשרה אזרחים אמריקנים וכמה ישראלים.

עוד בוואלה!

שר הביטחון של אינדונזיה נדקר על ידי תומך דאעש

לכתבה המלאה
קווין ס., ההרוג בפיגוע בבית הכנסת בהאלה, גרמניה, 11 באוקטובר 2019. AFP, אתר רשמי
"כל חייו היו לפניו", קווין ס./אתר רשמי, AFP

בלייט הופיע אתמול בבית המשפט הפדרלי בגרמניה. הוא נאשם בשני סעיפי ורצח ובתשעה ניסינות רצח. התובעים אמרו כי הוא ביצע את מסע הירי בהשראת הטבח במסגד בניו זינלד במרץ האחרון ורצה להסית אנשים נוספים למעשה, בעודו נושא תשעה ק"ג של חומרי נפץ במכונית שלו. "מה שחווינו אתמול היה טרור", אמר התובע הראשי, פיטר פרנק. "החשוד, סטפן בלייט התכוון לבצע טבח בבית הכנסת בהאלה".

העיתון "בילד" תיאר את בלייט כמכור למחשבים, מתבודד עם בעיות רפואיות, המתגורר עם אימו בעיר הלדברה מאז שהוריו התגרשו כשהיה בן 14. אביו של המחבל, שלא הזדהה בשמו, סיפר לעיתון כי בנו הוא אדם מלא זעם, "שלא חי בשלום עם עצמו או עם העולם, ותמיד האשים את כולם" בצרות שלו. עוד נחשף כי הוא כבר פרסם מניפסט ברשת לפני כשבוע, שבו הוא דיבר על תקיפת בית הכנסת ותכניתו להרוג "אנטי-לבנים", כולל יהודים.

האב אמר שהוא ראה את בנו לאחרונה ביום שלישי, כיממה לפני המתקפה, אז היה במצב רוח וכחני. "תמיד היה ויכוח, הדעה שלי לא הייתה נחשבת", אמר. "לא יכולתי להגיע אליו יותר". בעוד שהוא לא סיפק פרטים על שיחותיו האחרונות עם בלייט, כשנשאל האם הוא חשב על בנו אחרי שהתפשטו הדיווחים על הירי בבית הכנסת, הוא נותר שותק והחל לייבב בבכי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המחבל סטפן בלייט/מערכת וואלה!, צילום מסך

הקהילה היהודית מתחה ביקורת על הרשויות, על כך שלא סיפקו אבטחה לבית הכנסת בזמן היום הקדוש ביותר בשנה עבור היהודים, והנהגת גרמניה הבטיחה להיאבק באנטישמיות המרימה את ראשה. נשיא גרמניה פרנק-וולטר שטיינאמאייר אמר היום כי על המדינה להבטיח את החיים היהודיים בה.

ראש המועצה המרכזית של היהודים, ג'וזף שוסטר, אמר כי מדובר ב"שערורייה" שלא הייתה שמירה של המשטרה במהלך יום כיפור, שלדבריו הייתה יכולה לעצור את המחבל עוד לפני תחילת הירי. "זה נס שלא היו נפגעים נוספים", כתב שוסטר בטוויטר. עם זאת, איגוד השוטרים של גרמניה (GdP) אמר כי אין בידי המשטרה די משאבים לאבטח מקומות תפילה מסביב לשעון.

הכניסה לבית הכנסת שבו אירע הפיגוע בהאלה גרמניה. רויטרס
הכניסה לבית הכנסת בעיר האלה/רויטרס
זירית פיגוע הירי באלה, גרמניה 10 באוקטובר 2019. עודד טרטמן, אתר רשמי
זירת פיגוע הירי בבית הכנסת בגרמניה/אתר רשמי, עודד טרטמן
זירית פיגוע הירי באלה, גרמניה 10 באוקטובר 2019. עודד טרטמן, אתר רשמי
זירת הירי בגרמניה/אתר רשמי, עודד טרטמן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully