וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש הקהילה היהודית בעיר האלה: "זה היה איום, מיד ידענו מה קורה"

מקס פריבורוצקי, שנכח בבית כנסת שבעיר שבמזרח גרמניה, סיפר לוואלה! NEWS: "כששמענו את היריות מיד הבנו מה קרה וחסמנו את הדלתות עם שולחנות". ישראלי שהסתגר בביתו סמוך לזירה סיפר כי "יש מסוקים מעל העיר"

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

ישראלים תושבי המקום ומנהיג הקהילה היהודית בעיר האלה שבמזרח גרמניה, בה נהרגו אתמול (רביעי) שני בני אדם באירוע ירי בבית כנסת במהלך תפילת יום הכיפורים, סיפרו כי היורה היה חמוש בכבדות, לבוש במדי צבא, וכי אנשי בית הכנסת נעלו את הדלתות וחסמו את כניסתו לאחר שהבחינו בו במצלמות האבטחה.

"עכשיו אנחנו בסדר, אבל זה היה איום ונורא, באמת. תודה לאל, הדלת שלנו היתה חזקה יותר מאשר כלי הנשק של הרוצח", אמר לוואלה! NEWS ראש הקהילה היהודית בהאלה מקס פריבורוצקי, שנכח בבית הכנסת בעת ההתקפה בה נהרגו שני בני אדם. "היינו כ-60 איש בפנים, ישבנו והתפללנו, הוא ניסה לפרוץ פנימה עם הנשקים, אבל הדלת חזקה מאד והוא לא הצליח לשבור אותה", סיפר.

פריבורוצקי תאר כיצד ערנות מצד אנשי הקהילה מנעה אירוע קטלני. "ידענו מיד מה קורה בחוץ כי יש לנו מצלמות אבטחה ובפנים יש לנו מסכים ואחד מחברי הקהילה כל הזמן צופה בהם. אז כששמענו את היריות מבחוץ מיד ידענו מה קורה שם. מיד התקשרנו למשטרה ובמקביל סגרנו את כל הדלתות וחסמנו אותן עם שולחנות וכסאות".

הירי לעבר בית הכנסת בעיר האלה שבגרמניה ב-9 באוקטובר 2019. צילום מסך
צילום מתוך תיעוד התוקף בירי לעבר בית הכנסת בעיר האלה שבגרמניה, אתמול/צילום מסך

ראש הקהילה אמר כי הוא אינו זוכר אירוע בקנה המידה של המקרה הזה, אבל הודה כי כן יש מדי פעם "בעיות קטנות". הוא הסביר כי "אי אפשר כמובן להשוות לאירוע של היום". למשל "מישהו קרא לכיווני שאני רוצח ילדים, ושישראל רוצחת ילדים". לדבריו, "לא היתה כל התראה לפני יום הכיפורים או החגים בכלל". לא היה שוטר בחוץ, אבל כבר נמסר לו כי "החל ממחר תהיה לנו מהשלטונות תגבורת רבה לאבטחה שלנו".

"איש לא נזקק לטיפול רפואי", אמר פריבורוצקי. "אני מקווה שזה היה לפחות שיעור טוב למשטרה לכך שצריך להגביר את האבטחה עלינו. בכל אופן כאן בהאלה אין מספיק אבטחה על מוסדות יהודים וארגונים יהודיים, הקהילה, בית הכנסת וכו'. אני חושב שזה ייקרה עכשיו לחדשיים-שלושה הבאים ויהיה יותר, אבל לא יודע מה יקרה אחר כך, בטווח הארוך".

"ראינו במערכת המצלמות של בית הכנסת שהתוקף חמוש בכבדות עם קסדת פלדה ורובה מנסה לירות דרך הדלתות הפתוחות שלנו. האיש נראה כאילו הוא מגיע מהכוחות המיוחדים", סיפר ראש הקהילה לעיתון "שטוטגארטר זייטונג" לאחר האירוע. לדבריו, "חסמנו את הדלתות מבפנים וחייכנו למשטרה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מפרשים את ההתנהלות כאן כאילו שהמניעים ניאו-נאציים". התוקף בהאלה מתוך מצלמות האבטחה/מערכת וואלה!, צילום מסך

רבה של ברלין, הרב יהודה טייכטל, הגיב על הפיגוע עם צאת הצום ואמר כי "אנחנו עומדים לצד הקהילה שנפגעה ומבכים את לכתם של הנרצחים. אי אפשר לתאר את הדרך האכזרית של התוקף, ובפרט שמדובר ביום כיפור, היום הקדוש ביותר לעם היהודי. אנחנו קוראים לממשלת גרמניה להגביר את האבטחה ולאבטח את כלל בתי הכנסת בגרמניה".

הרב טייכטל הוסיף כי "נודע לנו על הפיגוע תוך כדי תפילות יום כיפור, כשגורם בטחוני בכיר ניגש אליי באמצע תפילת מוסף ועדכן אותי על הפיגוע. מיד תוגברה האבטחה על בית הכנסת שלנו, לצד בתי כנסת נוספים. דיברנו על הפיגוע עם מתפללי בית הכנסת שלנו, הדגשנו את הנס הגדול שהיה לקהילה שהדלת שלהם הייתה נעולה וכך נמנע אירוע חמור הרבה יותר וכמובן חיזקנו את רוחם, בתפילה עמוקה לשנה של בשורות טובות".

"להגביר את המאבק באנטישמיות"

האירוע התרחש מחוץ לבית כנסת ודוכן קבבים טורקי בעיר האלה שבמזרח גרמניה. עוד שני פצועי ירי נותחו בבית חולים בעיר. התביעה הפדרלית אמרה כי היא לוקחת לידי את חקירת הירי, צעד שמצביע על קשר אפשרי לטרור, על פי החוק הגרמני.

עודד טרטמן הישראלי בילה את יום הכיפורים בדירה בבניין המגורים הנמצא כ-200 מטרים מבית הכנסת. "הייתי בבית ושמעתי בומים מרחוק", סיפר טרטמן לוואלה! NEWS.

על הרגעים שאחרי הירי סיפר: "התעלמתי מזה כי חשבתי שמשהו נפל או שיפוצים, בעיקר כי דברים כאלה לא קורים פה. אבל, אז ראיתי בעמוד של העיר שהיו יריות ואז הבנתי מה קרה. ירדתי למטה והכל חסום. כרגע יש מסוקים מעל העיר שזה גם מאוד מאוד נדיר".

טרטמן, חובש קרבי בהכשרתו והמתגורר בעיר עם בן הזוג שלו, הלומד שם לימודי פוסט-דוקטורט, הוסיף כי "התושבים מבקשים להישאר בבתים אבל אני יורד למטה כי יש לי בעבודה דד-ליין למחר, וזה תירוץ מצוין לא לעבוד ולהשאיר הכול לדקה האחרונה". הוא אמר שאת בית הכנסת הוא מכיר היטב: "אנחנו עוברים דרכו כל יום. בדרך כלל אין שם תנועה ערה אבל בגלל יום כיפור הגיעו אנשים".

כוחות משטרה בזירת הירי בבית הכנסת, יום כיפור, האלה, גרמניה, 9 אוקטובר 2019. רויטרס
כוחות משטרה בזירת האירוע בעיר האלה, אתמול/רויטרס

באתר SITE, העוקב אחרי טרור עולמי, פורסמו תמונות שנלקחו מהשידור החי שהעביר היורה ברשתות החברתיות. עוד דווח שם שהוא אמר, באנגלית: "היהודים הם המקור לכל הצרות". הוא הזדהה כמכחיש שואה והאשים את הפמיניזם בירידה בשיעור הילודה במערב, וכתוצאה מכך בעליית מספר המהגרים. בכלי תקשורת בגרמניה דווח כי החשוד בירי הוא אזרח המדינה, בן 27.

ספי, ישראלי המתגורר בברלין, סיפר לוואלה! NEWS כי האירוע תפס כותרות ראשיות בגרמניה, אבל לא שינה לגרמנים את סדר היום. "מדובר בעיר קטנה, מין לוויין של העיר לייפציג", תיאר. "שידורי הצהרים בטלוויזיה ממשיכים בלי הפרעה, החדשות על האירוע רצות בלופ עם עדכונים מדי פעם בערוצי החדשות".

הוא סיפר כי כתבים מסרו שהתוקף נראה כמו באירוע בארצות הברית, לבוש ומצויד כמו מיחידה מיוחדת, שהוא לא הצליח לחדור לבית הכנסת והמשיך כפי הנראה משם לשווארמה השכונתית, זאת כדי לתקוף עם רימון הלם וירייה שהרגה סועד אקראי. "מפרשים את ההתנהלות הזו כאן כאילו שהמניעים ימניים, ניאו-נאציים, ולא מהכיוון המוסלמי קיצוני, או איראני או פלסטיני. אבל בשלב זה מסייגים שהכול רק השערות".

הוא הוסיף כי "עם זאת, הודיעו שמשרד התובע הכללי בקרלסרוהה לקח על עצמו את החקירה, וזה אומר שמדובר על אירוע פוליטי ולא מעשה טירוף מקרי".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מפרשים את ההתנהלות כאן כאילו שהמניעים ניאו-נאציים". התוקף בהאלה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עם צאת יום הכיפורים בישראל, גינה ראש הממשלה בנימין נתניהו את התקיפה, שנושאת מאפיינים של הימין הקיצוני. "פיגוע הטרור נגד הקהילה בהאלה שבגרמניה ביום הכיפורים, היום הקדוש ביותר לעמנו, הוא עוד ביטוי לכך שהאנטישמיות באירופה מתגברת", אמר. "בשם העם בישראל אני שולח תנחומים למשפחות הקורבנות ואיחולי החלמה מהירה לפצועים. אני קורא לשלטונות בגרמניה להמשיך לפעול בנחישות נגד תופעת האנטישמיות".

משרד החוץ בישראל אמר כי הוא "מזועזע מהמתקפה האנטישמית" בעיר. "אנו עוקבים בדאגה אחרי ההתפתחויות. אנו משתתפים בצער המשפחות ומאחלים החלמה מהירה לפצועים", אמרו במשרד החוץ. שר החוץ, ישראל כץ, הביע זעזוע מהתקיפה ואמר בחשבון הטוויטר שלו כי האירוע "מזכיר תקופות אפלות בהיסטוריה היהודית". כץ אמר: "אני פונה לממשלת גרמניה להגביר את המאבק באנטישמיות ולעשות הכל כדי למנוע תופעות מסוג זה ולמצות את הדין עם מבצעי הפשע".

כוחות משטרה בזירת הירי בבית הכנסת, יום כיפור, האלה, גרמניה, 9 אוקטובר 2019. רויטרס
חוקרי משטרה בזירת הירי בהאלה, הערב/רויטרס

סגן ומ"מ יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, יעקב חגואל, מתח הערב ביקורת על הרשויות באירופה לאחר הפיגוע ואמר: "האנטישמיות באירופה מתגברת ורשויות החוק לא עושות מספיק". לדבריו, "אני מזועזע מהמתקפה האנטישמית חסרת הרסן כנגד יהודים ביום הקדוש ביותר בשנה. רצח של ילדים שכל חטאם היה שהיו יהודים, על אדמת גרמניה ספוגת הדמים והשנאה חייבת להדליק נורה אדומה לכל ממשלות אירופה. אנו לא נעבור על כך בשתיקה".

"התקפה על כולנו"

גם נשיא המדינה ראובן ריבלין גינה את הפיגוע. "אנחנו המומים וכואבים את הרצח הנורא בפיגוע האנטישמי בגרמניה היום, בעיצומו של היום הקדוש והמשמעותי מכל עבור יהודים באשר הם בעולם כולו. אני קורא להנהגה בגרמניה ובעולם החופשי כולו למצות את הדין ביד קשה ובלתי מתפשרת מול האנטישמיות ותוצאותיה", אמר ריבלין. הוא הוסיף: "אנחנו נמשיך ונאבק למען חינוך וזיכרון כנגד האנטישמיות המרימה ראשה שוב ושוב באירופה ובעולם בכלל מתוך ההבנה הברורה כי היא אינה בעיה של העם היהודי בלבד והיא מאיימת בהרסנותה על הקהילה הבינלאומית כולה".

יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק הרצוג, שוחח עם שר החוץ הגרמני, הייקו מאס, שהביע בפניו זעזוע עמוק מן הפיגוע. "זו התקפה על כולנו. כולנו עומדים ביחד בחזית משותפת נגד האנטישמיות". מאס הבטיח ליו"ר הסוכנות צעדים נחרצים נגד האנטישמיות בארצו. השניים סיכמו על שיתוף פעולה במאבק באנטישמיות.

יו"ר מצעד החיים, שמואל רוזנמן, אמר: "מתקפת הירי במהלך יום של סליחה ומחילה, ודווקא בגרמניה, מחייבת את כל אירופה להתעורר ולהכיר בכך כי היא לא עושה מספיק במיגור האנטישמיות. סימני ליל הבדולח מרימים את ראשם ללא פחד ומורא. על קנצלרית גרמניה להורות על תוכנית חינוכית רב שנתית בכל גרמניה".

(עדכון ראשון: 23:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    7
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully