וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיגוע בבית הכנסת בגרמניה: "המחבל נשא 4 ק"ג של חומרי נפץ"

הרשויות במדינה אמרו כי סטפן בלייט ביצע מתקפת טרור ימנית-קיצונית, תוך שהוא רצה לעשות טבח בבית הכנסת שבעיר האלה. המחבל ככל הנראה עבר הקצנה בדעותיו כשגר עם אמו ובילה את מרבית זמנו באינטרנט. בקהילה היהודית זועמים על מחדל האבטחה

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

פיגוע הירי בבית הכנסת בעיר האלה שבמזרח גרמניה הייתה מתקפת טרור של הימין הקיצוני - כך אמרה היום (חמישי) שרת המשפטים כריסטין למברכט. בהצהרה משותפת עם התובע הכללי פטר פרנק, אמרה השרה כי המחבל, סטפן בלייט, נשא ארבעה ק"ג של חומרי נפץ במכונית שלו. פרנק אמר כי הוא תכנן "טבח" בזמן יום כיפור.

בלייט, בן 27, יופיע בהמשך היום בבית המשפט. הוא נאשם בשני סעיפי ורצח ובתשעה ניסינות רצח. המחבל, שהביע עמדות אנטישמיות בזמן שתיעד בשידור חי את המתקפה, נעצר זמן קצר אחרי הירי. הוא הספיק להרוג שני בני אדם: אישה בסמוך לבית כנסת, וגבר בדוכן קבבים טורקי בעיר שבמזרח המדינה, שנמצא כחצי קילומטר מבית הכנסת. בקהילה היהודית האשימו את המשטרה ב"הזנחה".

לפי עדי ראיה ותיעוד הפיגוע, המחבל היה חמוש ולבש מדים עם קסדה לראשו. המתפללים בבית הכנסת, שמנו בין 60 ל-80 איש, סיפרו כי הם התחבאו מאחורי הדלתות הנעולות והכבדות של בית הכנסת במשך עשר דקות, עד להגעת השוטרים.

אביו של המחבל, שלא הזדהה בשמו, סיפר לבילד כי בנו הוא אדם מלא זעם, "שלא חי בשלום עם עצמו או עם העולם, ותמיד האשים את כולם" בצרות שלו. עוד נחשף כי הוא כבר פרסם מניפסט ברשת לפני כשבוע, שבו הוא דיבר על תקיפת בית הכנסת ותכניתו להרוג "אנטי-לבנים", כולל יהודים.

הקהילה היהודית מתחה ביקורת על הרשויות, על כך שלא סיפקו אבטחה לבית הכנסת בזמן היום הקדוש ביותר בשנה עבור היהודים, והנהגת גרמניה הבטיחה להיאבק באנטישמיות המרימה את ראשה. נשיא גרמניה פרנק-וולטר שטיינאמאייר אמר היום כי על המדינה להבטיח את החיים היהודיים בה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"תמיד האשים את כולם בצרות שלו". סטפן בלייט/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפי הדיווח, בלייט לא היה ידוע כקיצוני ונראה שהוא עבר הקצנה בדעותיו כשהתגורר לבד עם אמו בהלדברה, עיירה שנמצאת במרחק של כ-40 קילומטרים מהאלה, ובילה את מרבית זמנו בגלישה באינטרנט. הוא נולד באייסלבן, עיירה נוספת הסמוכה להאלה, וחי עם שני הוריו עד שהם התגרשו כשהוא היה בן 14. אף שהוא גר עם אמו לאחר הגירושים, הוא התראה לעיתים קרובות עם אביו, שגר במרחק של חמש דקות משם.

האב אמר שהוא ראה את בנו לאחרונה ביום שלישי, כיממה לפני המתקפה, אז היה במצב רוח וכחני. "תמיד היה ויכוח, הדעה שלי לא הייתה נחשבת", אמר. "לא יכולתי להגיע אליו יותר". בעוד שהוא לא סיפק פרטים על שיחותיו האחרונות עם בלייט, כשנשאל האם הוא חשב על בנו אחרי שהתפשטו הדיווחים על הירי בבית הכנסת, הוא נותר שתוק והחל לייבב בבכי.

על פי מסמכים רשמיים, בלייט הוא בוגר בית ספר תיכון שהלך ללמוד כימיה למשך שני סימסטרים, אך עזב את לימודיו אחרי שעבר הליך רפואי רציני בבטנו.

"נס שלא היו נפגעים נוספים"

בתיעוד התקיפה, שצילם המחבל דרך מצלמת גו-פרו על קסדתו, הוא נראה יורה על דלתות בית הכנסת מבלי הצלחה לפרוץ למקום. ככל הנראה, הוא גם השליך מטענים לעבר המקום ולעבר בית קברות סמוך. שני בני אדם נוספים נפצעו במתקפה ועברו ניתוח בבית חולים.

ראש המועצה המרכזית של היהודים, ג'וזף שוסטר, אמר כי מדובר ב"שערורייה" שלא הייתה שמירה של המשטרה במהלך יום כיפור, שלדבריו הייתה יכולה לעצור את המחבל עוד לפני תחילת הירי. "זה נס שלא היו נפגעים נוספים", כתב שוסטר בטוויטר. עם זאת, איגוד השוטרים של גרמניה (GdP) אמר כי אין בידי המשטרה די משאבים לאבטח מקומות תפילה מסביב לשעון.

נשיא גרמניה פרנק-וולטר שטיינמאייר בזירת הפיגוע בעיר האלה ב-10 באוקטובר 2019. AP
קרא להבטיח את החיים היהודיים במדינה. שטיינמאייר/AP

בסרטון, שהועלה - והוסר מאז - לפלטפורמת הווידאו "טוויץ'", צפו כ-2,200 איש בזמן אמת. המחבל האשים את היהודים כ"מקור לכל הצרות" והתבטא גם נגד נשים, לפני שפתח באש. מנהיגים בכל רחבי אירופה גינו את הפיגוע, כולל קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל שהשתתפה בטקס בבית כנסת בברלין ואמרה שהיא המומה מהפיגוע. "לשנאה, גזענות ואנטישמיות אין מקום במדינה שלנו", הצהירה מרקל והוסיפה שעל המדינה להשמתש בכל האמצעים האפשריים כדי לנקוט פעולה נגד שנאה.

"המקרה זה מראה עד כמה הפריסה של המשטרה דלילה", אמר אוליבר מלכאו, יו"ר ה-GdP, לרשת השידור הציבורית ZDF. "בזמן שאנחנו נאבקים בטרור, אנחנו לא יכולים במקביל לעקוב עם מספר רב של אנשים אחרי פעילי ימין קיצוני", הוסיף. "זה לא שאנחנו מעריכים זאת שלא על המידה, אבל אנחנו לא יכולים לחזות כל דבר ולמנוע אותו".

זירית פיגוע הירי באלה, גרמניה 10 באוקטובר 2019. עודד טרטמן, אתר רשמי
בקהילה היהודית מאשימים את המשטרה בהזנחה. זירת הפיגוע בעיר האלה/אתר רשמי, עודד טרטמן
זירית פיגוע הירי באלה, גרמניה 10 באוקטובר 2019. עודד טרטמן, אתר רשמי
זירת הפיגוע בעיר האלה/אתר רשמי, עודד טרטמן

בשנים האחרונות חלה עלייה באנטישמיות בגרמניה, שעדיין רדופה מרצח ששת מיליון היהודים בשואה. הימין הקיצוני התחזק מאז משבר ההגירה ב-2015, במיוחד במזרח גרמניה. במקומות שבהם הרשויות לא יכולות להגן על בתי כנסת, הקהילות המקומיות לעתים עובדות יחד עם רשויות אכיפת החוק כדי לספק את האבטחה שלהן.

בתקשורת המקומית דווח כי מאז הפיגוע, תוגברה האבטחה מחוץ לבתי כנסת בכמה ערים במזרח המדינה, בהן לייפציג ודרזדן. גם בישראל גינו בחריפות את הפיגוע, כשראש הממשלה בנימין נתניהו הזהיר מפני התחזקות האנטישמיות באירופה.

ריבלין: "עלינו להבטיח שהאירוע לא יקרה שנית"

בעקבות הפיגוע, נשיא המדינה ראובן ריבלין שוחח היום טלפונית עם מקבילו הגרמני פרנק וולטר שטיינמאייר. "אנו מעריכים את שעושות הרשויות בגרמניה בכדי להגן ולשמור על ביטחון יהודי גרמניה, ועדיין יש לפעול עוד ללא פשרות וללא היסוס", אמר ריבלין. "עלינו ללמוד מן האירוע הטראגי הזה בכדי להבטיח ולוודא שלא יקרה שנית. פאשיזם וניאו-פאשיזם, יחד עם אנטישמיות, מדאיגים את העולם כולו".

הנשיא הגרמני הביע את צערו על הפיגוע והדגיש כי "על גרמניה לממש את התחייבותה ההיסטורית להגן על חיי היהודים. הרוב המכריע של הגרמנים שרוצים בכך, חייב להישמע בקול רם וברור ולהיות פעיל יותר".

(עדכון ראשון:15:08)

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל מבקרת בבית הכנסת בעיר האלה שבו אירע פיגוע הירי ב-10 באוקטובר 2019. רויטרס
"לשנאה, גזענות ואנטישמיות אין מקום במדינה שלנו". מרקל/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully