וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במהלך יום כיפור: שני הרוגים בפיגוע ניאו-נאצי בסמוך לבית כנסת בגרמניה

גיא אלסטר, יואב איתיאל, טל שלו ודנה ירקצי

9.10.2019 / 21:19

אדם חמוש ולבוש במדים ניסה להיכנס לבית כנסת בעיר האלה, וירה על דוכן קבבים טורקי. הוא שידר בשידור חי את התקיפה ואמר: "היהודים - המקור לכל הצרות". לא ברור אם היו מעורבים נוספים. ממשלת גרמניה: "נראה כמו מתקפה אנטישמית". נתניהו: "האנטישמיות מתגברת"

עריכה: עמית שמחה

שני בני אדם נורו למוות היום (רביעי) מחוץ לבית כנסת ודוכן קבבים טורקי בעיר האלה שבמזרח גרמניה, במהלך יום הכיפורים - כך מסרו הרשויות במדינה. עוד שני פצועי ירי נותחו בבית חולים בעיר. בנוסף לכך, יש דיווחים סותרים על חשודים נוספים. התביעה הפדרלית אמרה כי היא לוקחת לידי את חקירת הירי, צעד שמצביע על קשר אפשרי לטרור, והממשלה אמרה כי נראה שהרקע למתקפה הוא אנטישמי. בישראל גינו בחריפות את המתקפה.

בכלי תקשורת בגרמניה דווח כי החשוד בירי הוא אזרח המדינה, בן 27. באתר SITE, העוקב אחרי טרור עולמי, פורסמו תמונות שנלקחו מהשידור החי שהעביר היורה באתר "טוויץ'" . עוד דווח שם שהוא אמר, באנגלית: "היהודים הם המקור לכל הצרות". הוא הזדהה כמכחיש שואה והאשים את הפמיניזם בירידה בשיעור הילודה במערב, וכתוצאה מכך בעליית מספר המהגרים. הימין הקיצוני התחזק בשנים האחרונות בגרמניה כולה ובמזרח הקומוניסטי לשעבר בפרט, על רקע משבר ההגירה שפקד את המדינה ב-2015.

דוברת מטעם הרשות המקומית בעיר שבמדינת המחוז סקסוניה אמרה כי הירי היה בשני מוקדים - אחד מול בית הכנסת ברחוב הומבולדט ובבית הקברות היהודי הסמוך, בזמן שירי נוסף היה בסמוך לדוכן הקבבים. לפי הדיווחים, הושלכו גם רימון יד או מטען לעבר בית הקברות. אדם אחד נהרג בדוכן הקבבים, ואישה נהרגה בסמוך לבית הכנסת. זהות ההרוגים עדיין לא ידועה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שידור את הירי בזמן אמת. חמוש פותח באש בהאלה, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

עד ראייה בדוכן הקבבים סיפר לטלוויזיה הגרמנית כי החמוש לבש בגדים בצבעי הסוואה. "האיש ניגש לחנות וזרק משהו כמו רימון, זה לא התפוצץ. הוא פתח באש עם רובה סער. הסתתרתי בשירותים", סיפר עד הראייה.

מקס פריבורוצקי, מנהיג הקהילה היהודית המקומית, אמר לדר שפיגל כי אחד החמושים, שהיה לבוש במדים וחבש קסדה, ניסה להיכנס לבית הכנסת, בזמן שהיו בו בין 70 ל-80 איש. בתיעוד מהאזור נראה אדם חמוש ולבוש במדים יורה מאחורי מכונית.

פריבורוצקי סיפר לעיתון "שטוטגארטר זייטונג" כי "ראינו במערכת המצלמות של בית הכנסת שתוקף החמוש בכבדות עם קסדת פלדה ורובה מנסה לירות דרך הדלתות הפתוחות שלנו. האיש נראה כאילו הוא מגיע מהכוחות המיוחדים". לדבריו, "חסמנו את הדלתות מבפנים וחיכינו למשטרה".

הירי לעבר בית הכנסת בעיר האלה שבגרמניה ב-9 באוקטובר 2019. צילום מסך
"חסמנו את הדלתות מבפנים וחיכינו למשטרה". הירי לעבר בית הכנסת/צילום מסך

המשטרה המקומית קראה לתושבי האזור להסתגר בבתיהם אחרי הירי, אך בשעות הערב הוסר העוצר. "כוחותינו עצרו אדם אחד", נכתב בעמוד הטוויטר של משטרת האלה. "עם זאת, אנחנו נשארים דרוכים. פרסנו כוחות בהאלה ובסביבתה ואנחנו מנסים לייצב את המצב עד שיהיה בידינו את כל המידע הרלוונטי". בהודעה נוספת, קראה המשטרה שלא להאמין על "דיווחים כוזבים" על בני ערובה.

לאחר הירי, חברת הרכבות הלאומית "דויטשה באן" הודיעה כי תחנת הרכבת המרכזית בעיר נסגרה. בנוסף לכך, שר הפנים בממשל המקומי בברלין קרא למשטרה לתגבר את אבטחת המוסדות היהודיים בבירה.

יהודי מפונה מבית הכנסת בעיר האלה, גרמניה, אחרי הירי, 9 באוקטובר 2019. רויטרס
קריאה להגברת האבטחה. יהודי מפונה מבית הכנסת לאחר הירי, היום/רויטרס

עדיין לא ברור אם היורה פעל לבדו. לפי ראש עיריית לנדסברג הסמוכה, שני חשודים נוספים נמלטו במכונית גנובה בדרך לעיר מינכן. לפי המגזין פוקוס, נשמעו יריות גם בלנדסברג. עם זאת, בשעות הערב דווח בטגשפיגל, שציטט גורמי ביטחון, כי המשטרה סבורה כי הוא היה "זאב בודד" ופעל לבדו.

התיעוד פורסם בפלטפורמת הווידאו של אמזון, "טוויץ'". השימוש במצלמות גו-פרו בזמן פיגועים עלה לכותרות אחרי הטבח שעשה המחבל האוסטרלי בשני מסגדים בניו זילנד בחודש מרץ, שבו נרצחו כ-50 מתפללים. דוברת מטעם החברה מסרה כי הם "פעלו במהירות" כדי להסיר את התיעוד מהפלטפורמה וישעו לצמיתות את חשבונותיהם של מי ששיתפו אותו. "אנחנו המומים ומצרים על הטרגדיה שהתרחשה בגרמניה ושולחים את תנחומינו הכנים לכל מי שהושפע ממנה", מסרה הדובר בירל וילבלנקה והוסיפה "לטוויץ' יש מדיניות של אפס סובלנות כלפי התנהלות מלאת שנאה. אנו נתייחס ברצינות לכל מעשה אלים".

נתניהו: "ביטוי להתגברות האנטישמיות באירופה"

עם צאת יום הכיפורים בישראל, גינה ראש הממשלה בנימין נתניהו את התקיפה, שנושאת מאפיינים של הימין הקיצוני. "פיגוע הטרור נגד הקהילה בהאלה שבגרמניה ביום הכיפורים, היום הקדוש ביותר לעמנו, הוא עוד ביטוי לכך שהאנטישמיות באירופה מתגברת", אמר. "בשם העם בישראל אני שולח תנחומים למשפחות הקורבנות ואיחולי החלמה מהירה לפצועים. אני קורא לשלטונות בגרמניה להמשיך לפעול בנחישות נגד תופעת האנטישמיות".

משרד החוץ בישראל אמר כי הוא "מזועזע מהמתקפה האנטישמית" בעיר. "אנו עוקבים בדאגה אחרי ההתפתחויות. אנו משתתפים בצער המשפחות ומאחלים החלמה מהירה לפצועים", אמרו במשרד החוץ.

שגריר ישראל בגרמניה, ג'רמי יששכרוף, אמר כי זה "נס שהמתקפה סוכלה", אבל הוסיף כי תנחומיו עם שני ההרוגים. "עליית התנועות הניאו-נאציות והאנטישמיות בגרמניה ובמקומות אחרים היא מדאגה, ויש לעשות כל מאמץ כדי לחסל זאת, במלוא אכיפת החוק על ידי שירותי הביטחון הרלוונטיים, עם אפס סובלנות", כתב בטוויטר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תקף את הפמיניזם ואת היהודים. היורה בזמן הירי/מערכת וואלה!, צילום מסך

ממשלתה של הקנצלרית אנגלה מרקל הביעה זעם על המתקפה במהלך יום הכיפורים, וקראה למאבק תקיף יותר באנטישמיות. שר החוץ הגרמני הייקו מאס אמר כי הידיעה על הירי "פוגעת ישר בלבנו". הוא הוסיף כי "על כולנו להילחם באנטישמיות במדינתנו". "אלה חדשות נוראיות מהאלה ואני מקווה מאוד שהמשטרה תתפוס את המבצע, או המבצעים, מהר ככל האפשר", אמר דובר הממשלה סטפן זייברט. שר הפנים אמר: "לפי התובע הפדרלי, יש מספיק אינדיקציות המראות על מניע ימני-קיצוני".

הייתי בבית ושמעתי בומים מרחוק"

עודד טרטמן הישראלי בילה את יום הכיפורים בדירה בבניין המגורים הנמצא כ-200 מטרים מבית הכנסת. "הייתי בבית ושמעתי בומים מרחוק", סיפר טרטמן לוואלה! NEWS.

על הרגעים שאחרי הירי סיפר: "התעלמתי מזה כי חשבתי שמשהו נפל או שיפוצים, בעיקר כי דברים כאלה לא קורים פה. אבל, אז ראיתי בעמוד של העיר שהיו יריות ואז הבנתי מה קרה. ירדתי למטה והכל חסום. כרגע יש מסוקים מעל העיר שזה גם מאוד מאוד נדיר".

טרטמן, חובש קרבי בהכשרתו והמתגורר בעיר עם בן הזוג שלו, הלומד שם לימודי פוסט-דוקטורט, הוסיף כי "התושבים מבקשים להישאר בבתים אבל אני יורד למטה כי יש לי בעבודה דד-ליין למחר, וזה תירוץ מצוין לא לעבוד ולהשאיר הכטל לדקה האחרונה". הוא אמר שאת בית הכנסת הוא מכיר היטב: "אנחנו עוברים דרכו כל יום. בדרך כלל אין שם תנועה ערה אבל בגלל יום כיפור הגיעו אנשים".

מפה של העיר האלה, גרמניה. אתר רשמי
מפה של העיר האלה, גרמניה/אתר רשמי

ספי, ישראלי המתגורר בברלין, סיפר לוואלה!NEWS כי האירוע תפס כותרות ראשיות בגרמניה, אבל לא שינה לגרמנים את סדר היום. "מדובר בעיר קטנה, מין לוויין של העיר לייפציג", תיאר. "שידורי הצהרים בטלוויזיה ממשיכים בלי הפרעה, החדשות על האירוע רצות בלופ עם עדכונים מדי פעם בערוצי החדשות".

הוא סיפר כי כתבים מסרו שהתוקף נראה כמו באירוע בארצות הברית, לבוש ומצויד כמו מיחידה מיוחדת, שהוא לא הצליח לחדור לבית הכנסת והמשיך כפי הנראה משם לשווארמה השכונתית, זאת כדי לתקוף עם רימון הלם וירייה שהרגה סועד אקראי. "מפרשים את ההתנהלות הזו כאן כאילו שהמניעים ימניים, ניאו-נאציים, ולא מהכיוון המוסלמי קיצוני, או איראני או פלסטיני. אבל בשלב זה מסייגים שהכול רק השערות".

הוא הוסיף כי "עם זאת, הודיעו שמשרד התובע הכללי בקרלסרוהה לקח על עצמו את החקירה, וזה אומר שמדובר על אירוע פוליטי ולא מעשה טירוף מקרי".

נשיא המדינה ראובן ריבלין אמר בתגובה לאירוע כי הוא קורא להנהגת גרמניה והעולם החופשי כולו "למצות את הדין ביד קשה ובלתי מתפשרת מול האנטישמיות ותוצאותיה". הנשיא אמר שהיה המום ממעשה הטבח שאירע ביום הקדוש ביותר ליהודים והוסיף "אנחנו נמשיך ונאבק למען חינוך וזיכרון כנגד האנטישמיות המרימה ראשה שוב ושוב באירופה ובעולם בכלל מתוך ההבנה הברורה כי היא אינה בעיה של העם היהודי בלבד והיא מאיימת בהרסנותה על הקהילה הבינלאומית כולה".

כוחות משטרה בזירת הירי מחוץ לבית כנסת בהאלה שבגרמניה, 9 באוקטובר 2019. רויטרס
כוחות משטרה מחוץ לזירת הירי, היום/רויטרס

בלייפציג, שנמצאת כ-25 ק"מ משם, אמורה להתקיים הערב צעדה בהשתתפות נשיא גרמניה, לזכר ההפגנות השלוות שתרמו לסיום השלטון המזרח גרמני. המשטרה בלייפציג הודיעה שהאירוע יתקיים כמתוכנן.

רובוט משטרה בעיר האלה, גרמניה, אחרי הירי, 9 באוקטובר 2019. רויטרס
רובוט משטרה בזירת הירי, היום/רויטרס

לאור אחריותה של גרמניה לרצח שישה מיליון יהודים בשואה, האנטישמיות נחשבת לנושא רגיש בגרמניה, שבה חוששים שהאנטישמיות לא נעלמו ממנה גם בחלוף השנים, בין אם מצד גורמים ניאו-נאציים מהימין הקיצוני ובין אם מצד מהגרים מוסלמים. בשנים האחרונות, מקרי אלימות מילולית או פיזית כלפי חובשי כיפות עוררו זעקה בגרמניה, לצד אירועים נוספים כמו ריסוס צלבי קרס או הצתת בתי כנסת. כ-200 אלף יהודים חיים היום בגרמניה, מתוך כ-83 מיליון אזרחים.

(עדכון ראשון: 18:50)

כוחות משטרה בזירת הירי מחוץ לבית כנסת בהאלה שבגרמניה, 9 באוקטובר 2019. רויטרס
כוחות משטרה מחוץ לזירת הירי, היום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully