וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרס נובל לכימיה יינתן לשלושה חוקרים שפיתחו סוללה נטענת מחדש

9.10.2019 / 18:50

שלושת החוקרים מגרמניה, ארה"ב ויפן, שפיתחו סוללת ליתיום-יון, יקבלו את המדליה והתעודה בטקס שייערך בדצמבר השנה, לצד פרס כספי בסך 918 אלף דולר. אחד מהם הוא הזוכה המבוגר בתולדות הפרס היוקרתי. "הניחו את היסודות ליצירת חברה אלחוטית ונטולת דלקים מאובנים"

זוכי פרס נובל לכימיה לשנת 2019. אתר רשמי
זוכי פרס נובל לכימיה לשנת 2019/אתר רשמי

זוכי פרס נובל לכימיה לשנת 2019 הם ג'ון ב' גודאינף הגרמני, מ' סטנלי וויטינגהאם הבריטי-אמריקני ואקירה יושינו היפני, שפיתחו סוללת ליתיום-יון נטענת מחדש. ועדת הפרס מסרה כי "סוללות ליתיום-יון שינו מהקצה לקצה את חיינו ונעשה בהן שימוש בכל מקום, מטלפונים ומחשבים ניידים ועד למכוניות חשמליות. באמצעות עבודתם, חתני פרס הנובל לכימיה של השנה הניחו את היסודות ליצירת חברה אלחוטית ונטולת דלקים מאובנים".

לצד תהילה, הזכייה בנובל כוללת גם פרס כספי בסך 9 מיליון כתרים, השווים ל-918 אלף דולר, מדליה מוזהבת ותעודה. הם יקבלו את הכבוד במהלך טקס אלגנטי שייערך ב-10 בדצמבר בשטוקהולם, ביום השנה למותו של אלפרד נובל בשנת 1986, יחד עם חמישה זוכי פרס נובל נוספים. לזוכה שישי, חתן הנובל לשלום, יינתן הפרס בטקס באוסלו שבנורבגיה באותו היום.

גודאינו, בן 97 מגרמניה, הוא הזוכה המבוגר ביותר בתולדות הפרס היוקרתי. הפרופסור להנדסה מאוניברסיטת טקסס, שהוביל את פיתוח הסוללות הליתיום-יון, קטף את התואר מידי ארתור אשקין, זוכה פרס הנובל לפיזיקה בן ה-96 שנחשב עד כה לחתן הפרס המבוגר ביותר. בתחתית הרשימה נמצאת מלאלה יוספזי, שקיבלה פרס נובל לשלום בשנת 2014, כשהיייתה בת 17 בלבד.

ג'ון ב' גודאינו חתן פרס נובל לכימיה לשנת 2019 במסיבת עיתונאים בלונדון. רויטרס
החתן המבוגר ביותר. גודאינו/רויטרס

שני הזוכים הנוספים הם יושינו בן ה-71 מחברת "אשאי קאסיי" ואוניברסיטת טוקיו וכן סטנלי, פרופסור לכימיה בריטי-אמריקני בן 77 מאוניברסיטת בינגהאמטון. "המחקר שבו עסקתי יותר מ-30 שנים עזר לקדם את האופן שבו אנחנו מאחסנים ומשתמשים באנרגיה ברמה בסיסית, ותקוותי היא שההכרה שקיבלתי תסייע לעתיד האנרגיה של האומה לזהור באור הנחוץ לה", מסר סטנלי בהודעה מטעם האוניברסיטה שבניו יורק. הוא הוסיף כי הוא מודה לכל כך הרבה אנשים, שהוא אינו יודע מאיפה להתחיל.

יושינו אמר שהוא היה בטוח שהגילויים שעליהם עבד יזכו אותו בפרס נובל, אך הוא לא ציפה שזה יקרה מהר כל כך. לדבריו, ועדת הפרס מכסה מגוון רחב כל כך של תחומי מחקר, עד שהוא ציפה להמתנה ארוכה עד שהיא תתפנה לתחום המכשירים, כמו סוללת הליתיום-יון. "הייתי אומר לאנשים שאולי זו המתנה ארוכה אבל בהחלט ננצח כשיגיע תורנו. בכל זאת, הפתעה! הפתעה!", הוא אמר במסיבת עיתונאים ביפן.

יושינו סיפר כי לאורך השנים פיתחו המדענים ידידות בגלל מחקריהם, ועכשיו הם הרבה יותר משותפי מחקר בלבד. על גודאינו, שאותו הוא מבקר כמעט מדי שנה בטקסס, אמר: "בשבילו אני כמו הבן שלו. הוא דואג לי טוב מאוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully