וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא מעוניינים ב"ילדות מורדות": טורקיה החרימה ספר המיועד לבנות

ועדה ממשלתית בטורקיה פסקה כי הספר "סיפורים לפני השינה לילדות מורדות", הוא בעל תוכן מזיק - בדומה לפורנו. "זו סכנה ליסודות הדמוקרטיה", אמרו בחברת ההוצאה לאור

אילוסטרציה של הספר "סיפורי לילה טוב לילדות מורדות" מתוך קמפיין גיוס ההמונים שנפתח ב-2016. אתר רשמי
"סכנה לחופש הביטוי". הספר "סיפורי לילה טוב לילדות מורדות"/אתר רשמי

טורקיה קבעה כי הספר "סיפורים לפני השינה לילדות מורדות" שמכר מיליוני עותקים בכל העולם, יוחרם באופן חלקי בדומה לפורנוגרפיה, משום שהוא עלול להוות "השפעה מזיקה" על ילדים. הספר שפורסם ב-47 שפות מציג את הביוגרפיות של נשים בעלות השפעה לאורך ההיסטוריה כמו שופטת בית המשפט העליון האמריקני רות ביידר גינזבורג והטניסאית סרינה וויליאמס.

בהחלטה שפורסמה בשבוע שעבר על ידי הועדה הממשלתית להגנה על קטינים מתוכן מגונה, נכתב כי "חלק מהדברים הכתובים בספר יהיו בעלי השפעה מזיקה על תודעתם של מי שטרם מלאו להם 18". משמעות ההחלטה היא כי הספר יוכל להימכר למבוגרים בלבד והוא יוסתר מתצוגה בחנויות הספרים.

בטורקיה קיימים היום חוקי צנזורה מחמירים ביותר. ב-2014 עבר בטורקיה חוק צנזורה המאפשר לחסום אתרי חדשות מבלי להזדקק לצו שופט. לטענת הממשלה בטורקיה, החוק נועד "להגן על ערכי המשפחה מפני פרסומים המעודדים יחסי מין, שימוש בסמים או התאבדויות". בצעד נוסף במרץ 2018 הודקו תקנות הצנזורה במדינה בה ניתן כעת לחסום תכנים ביוטיוב, טוויטר, פייסבוק וגם בשרותים בתשלום כמו נטפליקס.

הסופרות שכתבו את "סיפורי לילה טוב לילדות מורדות" בסרטון מתוך קמפיין גיוס ההמונים שלהם ב-2016. צילום מסך, אתר רשמי
"לילדות מגיע להיות מוקפות במודלים לחיקוי". הסופרות פרנצ'סקה קוואלו ואלנה פאווילו/אתר רשמי, צילום מסך

"כשממשלה מפחדת מספר ילדים שמקדם שוויון, זה מוכיח את ההשפעה שיש לספרות ילדים", אמרה אחת הסופרות פרנצ'סקה קאוולו, שסיפרה שההחלטה העציבה אותה. "לילדות מגיע לגדול כשהן מוקפות בנשים שיכולות להוות להן מודלים לחיקוי ומגיע להן לגדול במחשבה שהן יכולות לעשות כל מה שעולה על רוחן", היא תיארה והוסיפה כי החרם "רק העלה את המוטיבציה שלי להמשיך להיאבק לעמן כך כל יום".

הספר שפורסם לראשונה ב-2016 היה חלק מקמפיין מימון המונים מוצלח ביותר והיום נכתבו לו ספרי המשך וחיקויים רבים. קוואלו אמרה כי האתגר היחיד שעמד בפניה עד כה היה החלטתה של רוסיה להוציא את סיפורה של ילדה טראנסג'נדרית מהספר. איגוד ההוצאה לאור בטורקיה מסר השבוע כי החלטת הממשלה היא "סכנה לחופש הביטוי ואיום ליסודות הדמוקרטיה" בטורקיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully