וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחבל מגרמניה: מכחיש שואה שמאמין ש"שורש כל הבעיות - היהודים"

החשוד שנעצר, גרמני בן 27, העביר בשידור חי את הירי מחוץ לבית כנסת ובדוכן הקבבים בעיר האלה, הגדיר את עצמו כמכחיש שואה והאמין ש"פמיניזם הוא הסיבה לשיעורי הילודה הנמוכים במערב". גולשים השוו אותו ליורה "הקדוש" מניו זילנד ואחרים לעגו לו: "לא הרג מספיק קורבנות"

עריכה: עמית שמחה

החשוד בפיגוע הירי מחוץ לבית הכנסת בגרמניה העביר בשידור חי את מעשיו באתר האינטרנט Twitch. כשהוא מדבר באנגלית, הוא קרא לעצמו "אנון" והגדיר את עצמו כמכחיש שואה. "פמיניזם הוא הסיבה לשיעורי הילודה הנמוכים במערב, שמשמשים שעיר לעזאזל להגירה ההמונית, והשורש של כל הבעיות האלה הן היהודי", אמר המחבל, אזרח המדינה בן 27.

אחרי ששותף באינטרנט, התיעוד אומת על ידי המרכז הבינלאומי לחקר הקצנה בקינגס קולג' לונדון. דוברת מטעם הרשות המקומית בעיר שבמדינת המחוז סקסוניה אמרה כי הירי היה בשני מוקדים - אחד מול בית הכנסת ברחוב הומבולדט ובבית הקברות היהודי הסמוך, בזמן שירי נוסף היה בסמוך לדוכן הקבבים. לפי הדיווחים, הושלכו גם רימון יד או מטען לעבר בית הקברות. אדם אחד נהרג בדוכן הקבבים, ואישה נהרגה בסמוך לבית הכנסת. עוד שני פצועי ירי נותחו בבית חולים בעיר.

החשוד בפיגוע הירי בעיר האלה, גרמניה. אתר רשמי
האשים את היהודים בבעיות העולם. החשוד בירי/אתר רשמי

ב-Twitch הסירו את הסרטון, שמצולם בסגנון משחק מחשב, ככל הנראה ממצלמה שחוברה לקסדתו של היורה על מנת להציג את נקודת מבטו. גם המחבל מקרייסצ'רץ' בניו זילנד השתמש בשיטה בדומה בשידור החי שהעביר בפייסבוק, אחרי שפרסם "מניפסט" ששוטח את עמדותיו על הכחדתם של האנשים הלבנים במדינות המערביות.

זהו פיגוע שהעניק השראה לפיגועי חיקוי ברחבי העולם, כולל בבריטניה, נורבגיה והערים האמריקניות אל פאסו ופאוויי, שם הותקף בית כנסת. באתר 4chan, חלק מהגולשים השוו את המחבל הגרמני ל"טרנט הקדוש", כשהם מתכוונים לברנטון טרנט שביצע את אותו הפיגוע. אחד מהם כתב: "הרגו את החברה, יורה אחד בכל פעם. ז*ן, אני מת על זה". גולש נוסף גיחך על המחבל, קרא לו "מפסידן" שוב ושוב במהלך הסרטון, על כך שלא הצליח להרוג קורבנות נוספים.

עוד בוואלה!

אחרי נסיגת ארה"ב: טורקיה פתחה במבצע צבאי נגד הכורדים בסוריה

לכתבה המלאה
הירי לעבר בית הכנסת בעיר האלה שבגרמניה ב-9 באוקטובר 2019. צילום מסך
העביר בשידור חי את הפיגוע. צילום מסך מתיעוד הירי לבית הכנסת/צילום מסך

הימין הקיצוני התחזק בשנים האחרונות בגרמניה כולה ובמזרח הקומוניסטי לשעבר בפרט, על רקע משבר ההגירה שפקד את המדינה ב-2015. יש דיווחים סותרים על חשודים נוספים. התביעה הפדרלית אמרה כי היא לוקחת לידי את חקירת הירי, צעד שמצביע על קשר אפשרי לטרור, והממשלה אמרה כי נראה שהרקע למתקפה הוא אנטישמי. באתר SITE, העוקב אחרי טרור עולמי, פורסמו תמונות שנלקחו מהשידור החי שהעביר היורה ברשתות החברתיות.

לפני הפצת הסרטון, דובר רשמי אמר ל"אינדיפנדט" שברשויות מחפשים מניע אידיאולוגי פוטנציאלי, כולל אפשרות של קשר לימין הקיצוני. עדי ראייה דיווחו כי הוא חבש קסדה לראשו ולבש מדי צבא עם צבעי הסוואה. ב"בילד" דווח שהיורה השתמש בתת-מקלע וברימון יד. עד ראייה בדוכן הקבבים סיפר לטלוויזיה הגרמנית כי החמוש לבש בגדים בצבעי הסוואה. "האיש ניגש לחנות וזרק משהו כמו רימון, זה לא התפוצץ. הוא פתח באש עם רובה סער. הסתתרתי בשירותים", סיפר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
היורה בזמן הירי/מערכת וואלה!, צילום מסך

בישראל גינו בחריפות את המתקפה. עם צאת יום הכיפורים בישראל, גינה ראש הממשלה בנימין נתניהו את התקיפה. "פיגוע הטרור נגד הקהילה בהאלה שבגרמניה ביום הכיפורים, היום הקדוש ביותר לעמנו, הוא עוד ביטוי לכך שהאנטישמיות באירופה מתגברת", אמר. "בשם העם בישראל אני שולח תנחומים למשפחות הקורבנות ואיחולי החלמה מהירה לפצועים. אני קורא לשלטונות בגרמניה להמשיך לפעול בנחישות נגד תופעת האנטישמיות".

משרד החוץ בישראל אמר כי הוא "מזועזע מהמתקפה האנטישמית" בעיר. "אנו עוקבים בדאגה אחרי ההתפתחויות. אנו משתתפים בצער המשפחות ומאחלים החלמה מהירה לפצועים", אמרו במשרד החוץ.

מפה של העיר האלה, גרמניה. אתר רשמי
זירת הפיגוע/אתר רשמי

נשיא המדינה ראובן ריבלין קרא להנהגת גרמניה והעולם החופשי כולו "למצות את הדין ביד קשה ובלתי מתפשרת מול האנטישמיות ותוצאותיה". כמו כן, אמר הנשיא "אנחנו המומים וכואבים את הרצח הנורא בפיגוע האנטישמי בגרמניה היום, בעיצומו של היום הקדוש והמשמעותי מכל עבור יהודים באשר הם בעולם כולו". עוד הוסיף ריבלין "אנחנו נמשיך ונאבק למען חינוך וזיכרון כנגד האנטישמיות המרימה ראשה שוב ושוב באירופה ובעולם בכלל מתוך ההבנה הברורה כי היא אינה בעיה של העם היהודי בלבד והיא מאיימת בהרסנותה על הקהילה הבינלאומית כולה".

מתוך הטוויטר של שר החוץ כץ:

שגריר ישראל בגרמניה, ג'רמי יששכרוף, אמר כי זה "נס שהמתקפה סוכלה", אבל הוסיף כי תנחומיו עם שני ההרוגים. "עליית התנועות הניאו-נאציות והאנטישמיות בגרמניה ובמקומות אחרים היא מדאגה, ויש לעשות כל מאמץ כדי לחסל זאת, במלוא אכיפת החוק על ידי שירותי הביטחון הרלוונטיים, עם אפס סובלנות", כתב בטוויטר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully