וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פסול מבחינה חוקתית": הבית הלבן דוחה את ניסיון ההדחה נגד טראמפ

9.10.2019 / 18:50

במכתב בן שמונה עמודים הודיע היועץ המשפטי של הבית הלבן כי הממשל לא ישתף פעולה עם החקירה שנפתחה במסגרת הליך ההדחה נגד הנשיא, אם לא תתקיים הצבעה בבית הנבחרים. במקביל, גורם בבית הלבן סיפר לאיש המודיעין: "שיחת טראמפ-זלנסקי הייתה מפחידה"

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

הבית הבן הודיע אמש (שלישי) כי הוא דוחה את החקירה שנפתחה במסגרת ניסיון הדחתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על ידי המפלגה הדמוקרטית ורואה בה "פסולה מבחינה חוקתית". זאת כל עוד ההליך מתבצע ללא הצבעת המחוקקים בבית הנבחרים.

במכתב בן שמונה עמודים ששלח היועץ המשפטי לבית הלבן, פט סיפולון, ליו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי, טען היועץ כי כל שלושת ניסיונות ההדחה שנערכו לאורך ההיסטוריה של ארצות הברית נגד נשיאים כללו את הצבעת בית הנבחרים בטרם ההליך. לטענתו, ההצבעה מהווה גם תנאי מקדים בפתיחת הליך דומה נגד הנשיא טראמפ.

פלוסי טענה כי חקירת ההדחה שהשיקה חוקתית וכי כעת אין צורך בהצבעה. בהצהרה שמסרה לאחר קבלת המכתב בו סירב הממשל לשתף פעולה תקפה יו"ר בית הנבחרים את הנשיא ואמרה: "אדוני הנשיא, אינך מעל החוק. אתה תישא באחריות".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בבית הלבן, 8 אוקטובר 2019. רויטרס
ממשלו לא משתף פעולה עם ההדחה. הנשיא טראמפ בבית הלבן/רויטרס

במקביל, ברשת ABC נחשף תזכיר שכתב איש המודיעין שהגיש את התלונה לאחר ששוחח עם גורם בבית הלבן ובכירים נוספים. מהמסמך עולה כי הגורם שהאזין לשיחה בין שני הנשיאים ב-25 ביולי תיאר אותה כ"משוגעת" ו"מפחידה". עוד נכתב כי לפחות אחד מיועציו של הנשיא חשש כי מילותיו של טראמפ בשיחה היו מרשיעות. לפי תמלול שפרסם הבית הלבן עולה כי טראמפ ביקש ממקבילו האוקראיני לפתוח בחקירה נגד יריבו הפוליטי ג'ו ביידן ובנו.

"הנשיא לחץ על זלנסקי לחקור את הביידנים והצהיר כי (עורך דינו הפרטי רודי) ג'וליאני ידון בנושא בהרחבה עם זלנסקי במהלך נסיעתו לקייב", אמר הגורם לאיש המודיעין. "הגורם, שהאזין לשיחת הטלפון לכל אורכה, היה מזועזע והיה פיקח כדי להודיע על כך לגורם מוסמך לביטחון לאומי".

אחרי השיחה, איש המודיעין אמר: "חזרתי למשרד שלי וכתבתי את כל מה שהצלחתי לזכור ממה ששמעתי". הוא ציין כי לא קיבל לידי את תמלילי השיחות, "אך הגורם הודיע לי כי הם קיימים".

התזכיר מתבסס על שיחה בין איש המודיעין לבכיר בבית הלבן ותיאר נקודות חשובות מהשיחה בין
טראמפ וזלנסקי. בהמשך הועבר המסמך לידי ועדת המודיעין של בית הנבחרים, שפתחה בחקירת תלונת איש המודיעין. המפקח הכללי של הוועדה קבע כי התלונה "נראית אמינה" ומדובר ב"דאגה בהולה". הבית הלבן סירב להגיב בנושא.

עוד בוואלה!

ביקורת חוצת מפלגות בארה"ב על טראמפ: "הנסיגה מסוריה - מתנה לאיראן ורוסיה"

לכתבה המלאה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, 1 באוקטובר 2019. רויטרס
איש מודיעין שני הגיש תלונה על השיחה. זלנסקי/רויטרס

בעוד חקירת הדמוקרטים נמשכת, מוקדם יותר השבוע איש מודיעין אנונימי שני, שמכיר ישירות את ענייניו של טראמפ עם אוקראינה, שוחח עם המפקח הכללי של קהילת המודיעין. מארק זייד, עורך דינו של איש המודיעין, אמר כי הגיש את התלונה על שיחתו של טראמפ עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ב-25 ביולי, שבה ביקש לפתוח בחקירה נגד יריבו הדמוקרטי, סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן.

לפני הודעתו של עורך הדין, ב"ניו יורק טיימס" דווח על כך שעובד מודיעין נוסף שוקל להגיש תלונה על מגעי של טראמפ על זלנסקי ולהעיד על כך בפני הקונגרס. לפי הדיווח, איש המודיעין מחזיק במידע מדויק יותר מאיש המודיעין שחשף את פרשת ביידן-אוקראינה. קיומו של מתלונן נוסף משורות אנשי המודיעין מתגלה על רקע חוסר השביעות מטראמפ במפלגה הרפובליקנית, לאחר שקרא לסין לחקור את בנו של ביידן בשל עסקיו.

שלוש ועדות בבית הנבחרים האמריקני שלחו צווים לבית הלבן בדרישה להעביר לידי הקונגרס מסמכים העוסקים בלחצים שהפעיל לטענתם הנשיא טראמפ על מקבילו האוקראיני זלנסקי. הנשיא האמריקני סירב לומר אם ישתף פעולה עם החקירה וימסור את המסמכים הדרושים, וציין כי עורך דינו יטפל בנושא.

טראמפ הזהיר כי לדמוקרטים יש רוב בבית הנבחרים שיצביע בעד ההדחה. "הם מנסים לגנוב את הבחירות ולגנוב את המדינה", אמר באירוע בבית הלבן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully