וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבית החולים לממלכת האגדות: הליצניות הרפואיות שמגשימות משאלות לילדים

10.10.2019 / 18:26

כשהקימו את ה"ליצנבולנס", רצו סמדר ומיכל להפוך חלומות של ילדים הנמצאים בהליכים רפואיים מורכבים למציאות - מטיסה בכדור פורח ועד לצלילה עם דולפינים. כעת, הן פתחו בגיוס המונים כדי למנוע את סגירת הפרויקט. "הכי קשה זה להגיד לילד שצריך לחכות עד שנגשים את המשאלה"

מיכל וסמדר מהליצנבולנס. אמבלונס ליצנים המגשים חלומות לילדים הנמצאים בהליכים רפואיים מורכבים. 10 באוקטובר 2019. יח"צ,
"מגשימות המשאלות". הליצנבולנס, השנה/יח"צ

כשסמדר ומיכל, ליצניות רפואיות במחלקה האונקולוגית לילדים, ראו ששהייה ארוכה במחלקה גורמת למטופלים לשכוח את העולם שבחוץ, הן החליטו לעשות מעשה. זה התחיל ברכב ישן, נגמר ב"ליצנבולנס" שמגשים חלומות. עכשיו, הן זקוקות לעזרת הציבור.

אם בעבר לא כולם הבינו את חשיבות הליצן הרפואי, בשנים האחרונות כבר ברור שמדובר במטפלים של ממש, המסייעים בדרכים של צחוק והומור. מחקרים הראו ששילוב ליצנים רפואיים בבתי חולים מסייע בשיפור מדדים ובהליכי ההחלמה.

סמדר חפק היא ליצנית רפואית כבר 11 שנים. למעשה היא חלק מקבוצת רופאי חלום, הרואים בליצן רפואי מטפל לכל דבר. "עם הכלים שלנו כליצנים ואמנים, אנחנו עובדים יד ביד עם הצוות הרפואי בזמן פרוצדורות. בחדרי טיפולים, בחדרי ניתוח, בהקרנות ובכל הליך שיש בו מתח, חרדה וכאב", היא מספרת. "דרך הליצנות אנחנו מצליחים לפרק מחסומים, לשחרר פחדים, וליצור מערכת יחסים של אמון עם הילדים. כשהם צוחקים, או בוכים אנחנו יודעות שהצלחנו להגיע אליהם".

מיכל וסמדר מהליצנבולנס. אמבלונס ליצנים המגשים חלומות לילדים הנמצאים בהליכים רפואיים מורכבים. 10 באוקטובר 2019. מוטי לוין, באדיבות המצולמים
זקוקות לסיוע להמשך פעילות. הליצנבולנס, השנה/באדיבות המצולמים, מוטי לוין

עיקר הפעילות של סמדר הייתה במחלקה האונקולוגית לילדים, שם הבחינה כי הילדים המתמודדים עם מחלות קשות נמצאים רוב הזמן בבית חולים ושוכחים את העולם שבחוץ. למעשה מתפתחת אצלם מציאות חדשה, שבמרכזה נמצא בית החולים. מתוך הראייה הזו וכדי לעזור להתמודד עם החולי, נולד לפני כארבע שנים רעיון ה"ליצנבולנס" - אמבלונס ליצנים, המגשים חלומות לילדים הנמצאים בהליכים רפואיים מורכבים.

"בעבודה במחלקה אנחנו עוברים ממיטה למיטה, מפרוצדורה לפרוצדורה ומילד לילד", סיפרה סמדר. "כדי לשנות להם את המציאות, החלטתי להציב שתי מטרות, להוציא את הילדים מבית החולים ולספק להם יום קסום, מלא בפנטזיה".

עוד הוסיפה: "מיכל אשתי גם היא ליצנית רפואית, ידעה שזה החלום שלי ולפני ארבע שנים היא ראתה רכב ישן, היא השאירה פתק עם טלפון, הבעלים צלצל, לקחנו הלוואה וסיוע מעמותת 'קרן מגי' והתחלנו להגשים משאלות".

עוד בוואלה!

ההפגנות נגד האלימות במגזר הערבי: שיירת מחאה בדרך לירושלים

לכתבה המלאה

להיות טייס, להיפגש עם עומר אדם ולצלול עם דולפינים

סמדר ומיכל הקימו את הפרויקט, אך הוא שייך לעמותת קרן מגי. העמותה אחראית להקמה של רופאי חלום - ליצנים בבתי חולים. כל מאה הליצנים השותפים לפרויקט, מגשימים יחד אתן את המשאלות. כיום יש ליצנבולנס אחד בתל אביב, אחד בירושלים ובשאיפה גם לאחד באשקלון ולנוספים בצפון הארץ.

עד היום הגשימו סמדר ומיכל במסגרת הפרויקט בערך 150 משאלות. "אנחנו מפיקים כל משאלה מ-א' ועד ת', לילד ולמשפחה שלו", אמרה. "מבחינתם הם נכנסים לעולם פנטזיה שבו הכל מתוכנן ומסודר. אנחנו עושות תיאום ואישור מול הצוות הרפואי והרופא המטפל, הביטוחים וכמובן אם צריך ליווי רפואי או ציוד אנחנו דואגות לזה ומשם זה עובר להגשמה עצמה. מדלק לרכב, דרך להכין שטיח אדום וכרכרה מלכותית לילדה שחלמה להיות מלכה ליום אחד ועד ללתאם כדור פורח, טיסה בשמי הארץ, מלון, דולפינים או אוכל לפי המגבלות הרפואיות של כל ילד".

אמבלונס ליצנים המגשים חלומות לילדים הנמצאים בהליכים רפואיים מורכבים. 10 באוקטובר 2019. תומר טרלן, באדיבות המצולמים
מקום להיפרד ומקום לאושר. הליצנבולנס, השנה/באדיבות המצולמים, תומר טרלן

הבקשות שמקבלים בפרויקט מגוונות - וכך גם ההיערכות שלהם להגשים אותן. לדבריה, "יש מכל הסוגים - להיות כבאי, שוטר או טייס ליום אחד, ללכת להופעות או לפגוש אמנים כמו עומר אדם או נועה קירל, לצלול עם דולפינים, לצאת לחופשה משפחתית מחוץ לבית החולים ואפילו סתם ללכת לים".

בנוסף לכך, היא חלקה מקרה שזכור לה במיוחד. "כשאתה עושה את זה אתה מבין כמה זה עניין של פרספקטיבה. הייתה נערה בבידוד שחודשים לא יכלה לאכול אוכל מוצק והחלום שלה היה שכשהיא תצא מבידוד, תלך לאכול מלאווח", אמרה. "לנו זה נשמע כל כך פשוט, אבל ביום הגשמת המשאלה היא התרגשה מאוד, ממשהו שלנו נראה יומיומי".

"הייתה גם ילדה שכתבה והלחינה שיר במהלך האשפוז והקלטנו אותו, נערה שלא יכלה להתגייס כי היא עברה תאונת דרכים קשה והחלום שלה היה להיות חיילת ליום, ילד קטוע גפיים שרצה לטוס במטוס. אנחנו ביום הזה מראים למטופל שאין מגבלה שאי אפשר להתמודד איתה", הוסיפה. "הרבה אמרו לנו שלרגע הן הרגישו כאילו הכל בסדר, כאילו המשפחה מבלה יחד כמו בעבר, לפני שהחלו ההליכים הרפואיים".

אמבלונס ליצנים המגשים חלומות לילדים הנמצאים בהליכים רפואיים מורכבים. 10 באוקטובר 2019. "ענתיקה", באדיבות המצולמים
"מבחינתם הם נכנסים לעולם פנטזיה שבו הכל מתוכנן ומסודר". הליצנבולס, השנה./באדיבות המצולמים, "ענתיקה"

לעיתים חלק מהמשאלות הן האחרונות של הילדים. "אני רואה שבהרבה מקרים יום המשאלה נותן למשפחה מקום להיפרד ולילד מקום לאושר. ליום הילד עושה משהו מיוחד, עם ההורים והאחים, כולם ביחד. אלה ימים שבהם מאוד לא פשוט לנו, כשאנחנו חוזרות הביתה".

סמדר תיארה קושי בהתמודדות עם תקציב הפרויקט, כך שלעיתים עליהן לברור את מקרי הגשמת החלומות. בעיית התקציב עשויה להוביל לסגירת הפרויקט ועל כן פתחו בגיוס המונים, שבמידה ולא יגיעו ליעדו, התרומות יוחזרו. "אנחנו עושים הכל לבד, מגיוס הכספים ועד ביצוע המשאלה. אנחנו פוגשים את הילדים האלה פנים אל מול פנים יום-יום. הכי קשה זה להגיד לילד שצריך לחכות עוד קצת או עוד הרבה, עד שנוכל להגשים לו את המשאלה".

היא הוסיפה כי "יש לנו את תכניות הרחבת הפעילות ל-2020, אבל כיום ה'ליצנבולנס' שלנו ממש על סף סגירה, אנחנו חייבם עזרה. יש לנו רשימת המתנה של יותר ממאה משאלות, רצון להוסיף רכבים נוספים. אם לא נגיע ליעד, התרומות יוחזרו. אפילו עזרה קטנה תסייע לנו מאוד".

לתרומות - bit.ly/100HappyKids

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully