וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההפגנות נגד האלימות במגזר הערבי: שיירת מחאה בדרך לירושלים

השיירה יצאה מכמה מוקדים ברחבי הארץ בדרך לבנייני קריית הממשלה בירושלים, ובוועדת המעקב העליונה מקווים שאלפי אזרחים יצטרפו אליה. חברי הרשימה המשותפת שחזרו בהם יגיעו לישיבת חירום בנושא עם השר ארדן. "ביטחון אישי הוא זכות בסיסית שאינה ניתנת למיקוח"

צילום: שלומי גבאי ושי מכלוף, נתיבי איילון. עריכה: עמית שמחה

על רקע הקרע הגלוי בין הנהגת המגזר הערבי לבין השר לביטחון פנים גלעד ארדן, יצאו הבוקר (חמישי) מהיישובים הערבים שיירות כלי רכב לירושלים כדי לקיים מחאה מול קריית הממשלה בעיר. בתוך כך, ברגע האחרון, חזרו בהם אמש חברי הכנסת של הרשימה המשותפת, והודיעו כי ייענו להזמנתו של ארדן לישיבת חירום בנושא מיגור הפשיעה הגואה בחברה הערבית.

המסע, ההפגנה והמפגש עם השר באים כולם בהמשך להחלטות שהתקבלו בישיבת חירום שקיימה ועדת המעקב העליונה לענייני הציבור הערבי בשבת האחרונה בעיר טמרה, אשר דנה בצעדים להמשך המחאה. זו מתקיימת תוך דרישה לשינוי מדיניות הממשלה והמשטרה, ובוועדת המעקב הביעו תקווה שמאות כלי רכב ואלפי אזרחים יצטרפו אל השיירה.

בהתאם לבקשת המארגנים, נשמר במחאות קו לא-לאומני: ללא דגלי ישראל או פלסטין וללא שירת המנון פלסטיני או קריאות לאומניות. ועדת המעקב קראה למשתתפים להגיע עם דגלים ודגלונים שחורים בלבד. יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה קרא לציבור היהודי להצטרף. "היום נכנס לפגישה עם ארדן וצמרת המשטרה כאשר הדרישות הצודקות של האוכלוסייה הערבית ועשרות אלפי המפגינים מאחורינו", אמר. "אנחנו דורשים שיעוגן בחוק עונשי מאסר וקנסות כבדים על כל אזרח שמחזיק בנשק לא חוקי ולהעמיד לדין את ראשי כנופיות הפשע. לא יתכן שנצטרך לשבור את הכלים כדי שהממשלה ומשטרה יתחילו לטפל בבעיות שגובות את חייהם של אלפי אזרחים. זהו מאבק על הזכות הבסיסית ביותר של כל אזרחי: הזכות לחיים וביטחון". ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת), אמר היום בתהלוכת המכוניות כי הם "נלחמים על החיים, על הביטחון האישי, על הדבר שאמור להיות אלמנטרי במדינה מתוקנת".

ח"כ יוסף ג'בארין מהרשימה המשותפת, שמשתתף בשיירה, קרא הבוקר להקים "ועדת חקירה ממלכתית שתבחן את סיבות העומק לאלימות ולפשיעה הגואה בחברה הערבית, ותציע פתרונות מקיפים". לדברי ג'בארין, "בהעדר אימון בין הנהגת הציבור הערבי לבין הדרגים הפוליטיים נדרשת ועדת חקירה מקצועית בראשות שופט בית משפט עליון, אשר תבחן לעומק את תפקוד המשטרה ורשויות אכיפת החוק, כמו גם את היקף שירותי החינוך והרווחה ביישובים הערבים".

שלט מחאה בכניסה למג'ד אל-כרום. שלומי גבאי
שלט מחאה בכניסה למג'ד אל-כרום, הבוקר/שלומי גבאי

עשרות רכבים מהמגזר הבדואי הצטרפו לשיירת המחאה ויצאו להפגין בירושלים. ח"כ לשעבר מטעם הרשימה המשותפת, טאלב אבו ערער אמר כי "המחאה שלנו היא קריאה לממשלה לפעול ולמלא את תפקידה, והיא לא עשתה כך במשך עשרות שנים והיו לכך השלכות טרגיות. עקב המחדל עשרות אנשים, ילדים ונשים קיפחו את חייהם, המשטרה תפקידה לא רק להרוס בתים, אלא להתמודד עם האלימות, איסוף הנשק וארגוני פשיעה. החזקת נשק זה הדבר הכי מסוכן, ארדן נכשל בתפקידו, לא רק על רקע אמירותיו הגזעניות, אלא בגלל שכשל בתפקידו - הוא צריך להתפטר".

יעלה רענן, תושבת קיבוץ כיסופים, הצטרפה אף היא למחאה ואמרה כי "אנחנו חלק משיירה מהצפון ומהנגב. הסיבה היא שהמשרד לביטחון פנים מפקיר את האוכלוסייה הערבית בישראל, וההפקרות הזו גורמת לכך שיש יד חופשית לפשיעה במגזר הערבי". עוד אמרה רענן כי האוכלוסייה הערבית לא אלימה אבל המשטרה לא עושה את עבודתה, "זאת אכזריות וסבל בלתי הוגן, אנחנו קוראים לשר לביטחון פנים להפסיק את האלימות באופן מיידי".

ח"כ סעיד אל-חרומי (הרשימה המשותפת) אמר כי "היום אנחנו יוצאים בשיירת מכוניות לירושלים. אנחנו נביע את מורת רוחנו על הטיפול באלימות במגזר הערבי. האלימות משתוללת, ארגוני הפשיעה משתוללים, הרצח הוא יום יומי, אנחנו במצב חירום. הממשלה צריכה להכיר בכך ולטפל באופן מיידי בנושא".

ח"כ עאידה תומא-סלימאן השתתפה גם היא בהפגנה, ואמרה כי "אנחנו לא ניתן לסוגית האלימות והפשיעה בחברה הערבית לעבור מסדר היום. מפריע לכם לעמוד בפקק? הפסדתם שעות עבודה? קטענו לכם את שגרת היום? תתעוררו - חברה שלמה שוטטת דם כבר שנים תוך הפקרה פושעת מצד רשויות החוק. אנחנו נלחמים על החיים של ילדינו, על הזכות האלמנטרית הכי בסיסית: לחיות בביטחון".

מחאת המגזר הערבי מול קריית הממשלה בירושלים. 10 באוקטובר 2019. שלומי גבאי, יואב איתיאל
שיירת הרכבים, היום/יואב איתיאל, שלומי גבאי

על פי מרכז אמאן, המרכז הערבי למאבק באלימות, מאז תחילת 2019 נהרגו כבר 71 איש במגזר, בהם 60 גברים ו-11 נשים. והשנה המספרים הולכים וגדלים, כשחודש ספטמבר נרשם כחודש הקטלני ביותר עד כה, עם 13 מקרי רצח של ערבים ברחבי הארץ.

במשטרת ישראל הקימו מנהלת לשיפור השירות בחברה הערבית, אך מודים: "אנחנו חלשים ברחוב הערבי". המשטרה דיווחה שלמרות ירידה "של 18%" בפשיעה בשבעה יישובים תחת המנהלת שבראשה הוא עומד המוסלמי הבכיר במשטרה, בסך הכול רחוב הערבי נרשמה בשנה שעברה עוד עלייה של 8% בהיקף הפשיעה.

לטענת ראש המנהלת, ניצב ג'מאל חכרוש, "החברה הערבית היא לא חברה אלימה. היא חברה שסובלת מהאלימות". זאת, בניגוד לטענתו של השר הממונה עליו, ארדן, שהתבטאות הקימה עליו את חברי הכנסת הערבים במחאה. ארדן טוען כי דבריו הוצאו מהקשרם. במשטרת ישראל טרם נענו לבקשת וואלה! NEWS לנתונים שמגבים את המספרים המעידים על הירידה בפשיעה.

מג'ד אל כרום, צומת שוקת וירושלים

השיירה יצאה במספר ראשים. היא החלה בצפון ממג'ד אל כרום אל צומת אבליים, שם הצטרפו אליה מכוניות נוספות משפרעם - ומשם המשיכה לכפר קרע בוואדי ערה, ואז דרומה. באותה שעה עשתה את דרכה לירושלים שיירה מהדרום, מצומת שוקת שבנגב, ואילו שיירה נוספת יצאה מקלנסווה אל ירושלים ועברה דרך גן עג'מי ביפו. הסעה מאורגנת נוספת הגיעה מחיפה. כל השיירות התאחדו בצומת לטרון לשיירה אחת ארוכה שעלתה לבירה. שם, נערכה הפגנה בכיכר רוטשילד מול בנייני קריית הממשלה.

עומסי תנועה נרשמו בשל המחאה, בעיקר לאורך כביש 6 צפון ודרום. באזור יקנעם אירעה תאונת דרכים במעורבות אופנוע משטרתי עם רכב פרטי. השוטר נפצע קל ופונה עצמאית לטיפול בבית החולים. מהמשטרה נמסר כי בשלב זה לא נרשמו דוחות תנועה לרכבים בשיירת המחאה.

על רקע זה, המשטרה נערכה בכוחות גדולים כדי למנוע הפרות סדר. מארגני המחאה הודיעו כי הם מעמידים לרשות המשתתפים צוות של עורכי דין מתנדבים למקרה שהמשטרה תנסה למנוע מהשיירה להתקדם או תקנוס את הנהגים. עם זאת, יו"ר בל"ד וחבר הרשימה המשותפת, ח"כ מטאנס שחאדה, עוכב על ידי השוטרים כי "עיכב את התנועה", לדבריהם.

יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה בכניסה למג'ד אל כרום. שלומי גבאי
ח"כ עודה בכניסה למג'ד אל-כרום/שלומי גבאי

ועדת המעקב העליונה שיבחה את הצלחת השביתה ביום חמישי שעבר, ואת ההיענות הציבורית הגדולה והמחאות שבהן השתתפו עשרות אלפים - ובמיוחד את ההפגנה הענקית במג'ד אל-כרום בה השתתפו רבבות. "זה מבטא את רצונו העז של הציבור הערבי לקחת אחריות על הזכות הבסיסית לחיים ולביטחון אישי ולחסן את עצמו ממגפות האלימות, הפשיעה ואנרכיית הנשק, כחלק מרצונו להיאבק על זכויותיו במולדתו ולמען שוויון זכויות אזרחי ולאומי", נמסר.

בנוסף לכך, הוועדה האשימה את גורמי הממשלה, לרבות המשטרה, בעצימת עיניים מול ארגוני הפשע והסחר בנשק הלא-חוקי. "זו מדיניות גזענית שמטרתה לפרק את החברה מבפנים ולפגוע במרקם החברתי של הציבור הערבי", נמסר. "הזכות לביטחון אישי הינה זכות בסיסית שאינה ניתנת למיקוח או משא ומתן". בוועדה רואים בהצבת כוחות מג"ב ביישובים הערביים מעין "ניסיון להחזרת הממשל הצבאי" ודורשים תכנית כוללת למאבק בפשיעה בתיאום עם נבחרי הציבור.

שיירת רכבים במחאה על האלימות במגזר הערבי. שלומי גבאי
שיירת הרכבים שעושה את דרכה לירושלים, הבוקר/שלומי גבאי

לקראת התחדשות המחאה, עמותת יוזמות אברהם פרסמה רשימת תביעות למיגור האלימות. "למשטרה יש תפקיד חשוב אבל היא לא יכולה למגר את האלימות לבדה", נמסר מיוזמת אברהם. "על כן, יוזמות אברהם דורשת החלטת ממשלה בדבר הקמת ועדת מנכ"לים שתגבש תוכנית חומש כוללת למיגור הפשיעה והאלימות ביישובים הערביים, תוך מתן מענה לגורמי העומק לאלימות. לצד זאת, על המשטרה לבצע סדרת פעולות מגבירות אמון, אשר יהפכו אותה לכתובת אמיתית עבור האזרחים. כמובן, גם החברה הערבית חייבת להתגייס ולנקוט בצעדים כנגד האלימות".

(עדכון ראשון: 7:19)

אחמד טיבי במהלך בתהלוכת המכוניות בכביש 6 10 באוקטובר 2019. יואב איתיאל
ח" אחמד טיבי במהלך הפגנת המגזר הערבי, היום/יואב איתיאל
יו"ר ועדת המעקב מוחמד ברכה בכניסה למג'ד אל כרום. שלומי גבאי
יו"ר ועדת המעקב מוחמד ברכה בכניסה למג'ד אל-כרום, הבוקר/שלומי גבאי
מחאת המגזר הערבי מול קריית הממשלה בירושלים. 10 באוקטובר 2019. שלומי גבאי, יואב איתיאל
שיירת המחאה, היום/יואב איתיאל, שלומי גבאי
הפגנה כנגד האלימות הגואה בפשיעה בחברה הערבית בצומת שוקת 10 באוקטובר 2019. שי מכלוף
ההפגנה בצומת שוקת, הבוקר/שי מכלוף
מחאת המגזר הערבי מול קריית הממשלה בירושלים. 10 באוקטובר 2019. שלומי גבאי, יואב איתיאל
שיירת המחאה, היום/יואב איתיאל, שלומי גבאי
מחאה כנגד האלימות הגואה בפשיעה בחברה הערבית במג'ד אל-כרום 10 באוקטובר 2019. יואב איתיאל
הפגנת המגזר הערבי, הבוקר/יואב איתיאל
מחאה כנגד האלימות הגואה בפשיעה בחברה הערבית במג'ד אל-כרום 10 באוקטובר 2019. יואב איתיאל
הפגנת המגזר הערבי במג'ד אל-כרום, הבוקר/יואב איתיאל
כוחות משטרה פרוסים במהלך הפגנת החברה הערבית כנגד האלימות הגואה, לטרון 10 באוקטובר 2019. אתר רשמי
כוחות משטרה במהלך הפגנת המגזר הערבי, היום בלטרון/אתר רשמי
כוחות משטרה פרוסים במהלך הפגנת החברה הערבית כנגד האלימות הגואה, לטרון 10 באוקטובר 2019. אתר רשמי
כוחות משטרה בלטרון, במהלך הפגנת המגזר הערבי. היום/אתר רשמי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully