וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדן: "החברה הערבית אלימה בגלל התרבות"; עודה - "טענה גזענית"

7.10.2019 / 14:00

השר לביטחון הפנים טען בריאיון כי מקור האלימות במגזר הערבי הוא תרבותי: "אמא יכולה לתת לבן שלה אישור לרצוח את האחות כי היא יוצאת עם גבר שלא נראה למשפחה". יו"ר הרשימה המשותפת תקף: "במקום לקחת אחריות על ביטחון האזרחים ארדן מעדיף להסתתר מאחורי טענות גזעניות"

עריכה: אסף דרורי

השר לביטחון פנים גלעד ארדן טען היום (שני) כי החברה הערבית היא חברה אלימה. זאת ברקע ההפגנות במגזר הערבי נגד העלייה באלימות ההולכת וגוברת. דבריו זכו לביקורת חריפה מצד יו"ר הרשימה המשותפת שטענו כי הוא מסתתר מאחורי אמירות גזעניות. בנוסף לכך, בעקבות הדברים הרשימה המשותפת שוקלת לבטל את הפגישה עם השר ארדן ביום חמישי הקרוב, אך מצד שני לפגוש בכל זאת את המפכ"ל ונציגי המשטרה על מנת שיוכלו להציג להם את תוכניתם לפתרון בעיית האלימות במגזר הערבי.

במהלך ריאיון לעופר חדד ברדיו ירושלים אמר השר ארדן כי האלימות במגזר הערבי קשורה לכך ש"אמא יכולה לתת אישור לבן לרצוח את האחות כי היא יוצאת עם גבר שלא נראה למשפחה". הוא הדגיש כי החברה הערבית "היא חברה מאוד מאוד - ועוד אלף פעמים מאוד אלימה. קשור לזה שבתרבות שם, הרבה מאוד סכסוכים שפה הם נגמרים בתביעה משפטית, שם שולפים סכין ושולפים נשק".

גלעד ארדן, פריימריז בליכוד, ראשון לציון, 5 בפברואר 2019. ניב אהרונסון
"קשור בתרבות". השר ארדן/ניב אהרונסון

השר טען כי הקושי בטיפול המשטרתי בנושא נובע מחוסר שיתוף פעולה מצד האוכלוסייה הערבית. "אי אפשר להביא תוצאות כשאין שיתוף פעולה של המשטרה עם האוכלוסייה הנורמטיבית". הוא הוסיף כי "כדי שהדברים יקרו מהר, שיתוף הפעולה של האוכלוסייה הנורמטיבית, אם זה כך ההנהגה שלה צריכה לעשות הכול כדי שמה שהמשטרה מנסה לעשות יצליח".

בהמשך דבריו הצר ארדן על דברי חבר סיעתו השר דוד אמסלם אתמול לפיהם "המשטרה צריכה להחליט אם סדר העדיפויות שלה הוא לחקור את הסיגרים של ראש הממשלה או רצח נשים", ואמר כי "אני רק יכול להצטער על האמירה הזו, אני לא מסכים איתה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

עודה: "ארדן רואה בנו אויבים"

יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה מסר בתגובה לדברים של ארדן כי "במקום לקחת אחריות על ביטחונם של כלל אזרחי המדינה ארדן מעדיף להסתתר מאחורי טענות גזעניות ולזרוק את האחריות על הנרצחים. שוב הוא מתחמק מעובדות. מספר הנרצחים בחברה הערבית לפני ארועי אוקטובר 2000 היה זהה לממוצע הארצי. לאחר שהמשטרה הפקירה את הרחובות שלנו לארגוני פשע וכנופיות מספר הנרצחים החל לעלות".

ח"כ עודה הוסיף כי בניגוד לדבריו של ארדן "הפשיעה בחברה הערבית היא לא תוצר של תרבות ערבית אלא גזענות ממשלתית. שר שרואה בנו אויבים ומסרב להגן עלינו מארגוני הפשע המשיגים את רוב המוחלט של הנשק מהצבא. ארדן מוכרח להבין שאין מקום לגזענות החשוכה הזאת בשנת 2019. השר מפגין תרבות שלטונית שבטית בלי שמץ של תפיסת אזרחות. אנחנו נמשיך את המאבק לזכות הבסיסית ביותר של כל אזרח - הזכות לחיים וביטחון".

איימן עודה בהפגנת המגזר הערבי נגד האלימות, אום אל פחם, 4 באוקטובר 2019. הרשימה המשותפת, אתר רשמי
עודה בהפגנות נגד האלימות, בשבוע שעבר/אתר רשמי, הרשימה המשותפת

מאוחר יותר ביקש ארדן להבהיר את דבריו, וטען כי הם הוצאו מהקשרם. "כהרגלם של נותני הכותרות באתרי החדשות: עיוות והוצאה מהקשר", צייץ בטוויטר. "הבעתי עמדה מורכבת שיש בה גם הסבר על האחריות הממשלתית והמשטרתית אולם גם הצבעה על תופעות ייחודיות שקיימות בחברה הערבית וצריך להילחם בהן יחד. דברים שנאמרים גם על ידי חברי הכנסת הערבים שמכירים בתופעות אלה".

הרשימה המשותפת הגיבה לדבריו של השר לביטחון פנים ואמרה כי היא "רואה בחומרה רבה את דברי השר ארדן המכלילים באופן גזעני נגד הציבור הערבי. לא התרבות היא הבעיה אלא המדיניות. החברה הערבית יצאה בימים האחרונים במחאה נגד הפשיעה השימוש בנשק והוקיעה האלימות זאת התרבות שלנו. מצד שני המדיניות של המשטרה היא זאת דחייבת להשתנות ולהתחיל להיאבק בארגוני הפשיעה".

"דברי השר ארדן הינם נסיון אומלל להתנער מהאחריות הישירה שלו ושל משרדו על המדטרה וההזנחה הפושעת בהתיחסות שלה לפשיעה בחברה שלנו ולזרוק את זה על התרבות הערבית", נמסר מהרשימה המשותפת. בעקבות דברי ארדן, המשותפת שוקלת לא לקיים איתו את הפגישה ביום חמישי הקרוב, אך מצד שני, המשותפת כן מבקשת לקיים את הפגישה עם המפכ"ל ופיקוד המשטרה כדי להציג את תוכנית הפעולה של הרשימה המשותפת לפיקוד במשטרה ולדרוש איסוף נשק ומאבק בארגוני הפשיעה כדי להחזיר את הבטחון האישי לאזרח הערבי.

השר ארדן, בתגובה לכוונת הרשימה המשותפת לבטל את הפגישה שנקבעה איתו ועם פיקוד המשטרה, אמר כי "השקעת המשאבים האדירה מוכיחה שהמאבק באלימות בחברה הערבית היה ויישאר בעדיפות גבוהה שלי ושל המשטרה- עם חברי הכנסת הערבים או בלעדיהם". "היום הם גם עומדים למבחן ואם באמת חשוב להם להציל חיי אדם במגזר אנחנו מציעים להם שיתוף פעולה שיזרז את התוצאות ויחזק את הבטחון ברחוב הערבי, אבל אם הם מחפשים להאשים ולריב- נמשיך גם בלעדיהם", הוסיף ארדן.

ערביי ישראל מפגינים בג'סר א-זרקא בעקבות האלימות הגואה בחברתם. 21 בספטמבר 2019. יואב איתיאל
מחאת המגזר נגד האלימות, סוף ספטמבר/יואב איתיאל

"על כולנו לפעול בשיתוף פעולה כדי להילחם באלימות"

אתמול ספג גם ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקורת לאחר שהוקיע היום את מעשי הרצח והאלימות בחברה הערבית - ארבעה ימים אחרי שביתת המגזר. נתניהו הודיע כי הוא שוחח עם השר לביטחון פנים גלעד ארדן וממלא מקום מפכ"ל המשטרה מוטי כהן וסיכם על הקצאת כוחות נוספים והגברת האכיפה. "על כולנו לפעול באחריות ובשיתוף פעולה כדי להילחם באלימות", אמר נתניהו.

ח"כ אחמד טיבי, יו"ר סיעת הרשימה המשותפת, תקף אותו בתגובה. "בוקר טוב אליהו. אחרי ימים של שתיקה מול מעשי רצח והפגנות בכל הארץ נזכר נתניהו להוציא הודעה כדי לצאת ידי חובה", מסר. "נפגשנו איתו ראשי המשותפת בשנת 2015 והוא הבטיח הרים וגבעות וכמובן שכח לקיים". ח"כ עאידה תומא סלמיאן הוסיפה כי נתניהו "התפנה מעיסוקיו" כדי להיזכר ב-72 האזרחים שנרצחו מתחילת השנה, וטענה כי "היינו צריכים להרעיד את המדינה בהפגנות וחסימות כבישים כדי שראש הממשלה ישים לב שאזרחים ערבים נרצחים יום יום"."אנו קוראים לנתניהו לקחת אחריות כראש ממשלה ולא להקים עוד ועדה כמו שעשה לגבי רצח נשים ולשכוח ממנה אחר כך"., הוסיפה.

מחאת החברה הערבית נמשכת בימים האחרונים בעשרות יישובים ברחבי הארץ, בהמשך לשביתה הכללית שהתקיימה ביום חמישי לפי ועדת המעקב לענייני הציבור הערבי. בהודעתה, הטילה הוועדה אחריות אישית על נתניהו וארדן וטענה ל"קנוניה בין המשטרה והממשלה לארגוני הפשע". במהלך סוף השבוע נמשכו ההפגנות, וועדת המעקב הודיעה כי "ממשיכים במאבק", במסגרתו מתוכננת ביום חמישי הקרוב שיירת מכוניות למשרדי הממשלה בירושלים. בנוסף לכך, מתכוננות להתקיים הפגנות ארציות במהלך השבוע הבא. מוקדם יותר, חברי הרשימה המשותפת החרימו את טקס ההשבעה לכנסת ה-22, במחאה על כישלון המשטרה במלחמה בתופעה.

(עדכון ראשון, 10:53)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully