וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחאת החברה הערבית תימשך ברחבי הארץ; ראשי המשותפת ייפגשו עם ארדן

9.10.2019 / 22:06

ח"כ טיבי צייץ כי ראשי הרשימה ייפגשו עם השר לביטחון פנים בנושא הפשיעה הגואה, לאחר הביקורת על דבריו שלפיהם "החברה הערבית אלימה בגלל התרבות". ההפגנות יימשכו מחר בכמה כבישים מרכזיים ברחבי הארץ

עריכה: אסף דרורי

הרשימה המשותפת הודיעה הערב (רביעי) כי תקיים מחר פגישה עם השר לבטחון פנים גלעד ארדן וממלא מקום מפכ"ל המשטרה מוטי כהן בניסיון למצוא פתרון למיגור האלימות ההולכת וגוברת בחברה הערבית. זאת לאחר שבתחילת השבוע איימו במפלגה שלא ייפגשו עם השר לאחר התבטאות חריגה מצידו בה אמר בריאיון ברדיו ירושלים כי "החברה הערבית אלימה בגלל התרבות" וברקע ההפגנות במגזר.

ח"כ אחמד טיבי צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי "הפגישה של ראשי המשותפת עם השר ארדן ומפכ"ל המשטרה תיערך מחר אחרי סיום שיירת המכוניות בכביש 6 אחר הצהריים. נציג את דרישותינו והצעותינו למיגור הפשיעה ביישובים הערביים".

בתוך כך, ועדת המעקב העליונה של החברה הערבית פרסמה את לוח הזמנים והיעדים בהם מתוכננות לעבור מחר שיירות המחאה שייצאו מכמה מוקדים ברחבי הארץ לכיוון ירושלים. מהצפון: 7:00 מג'ד אל-כרום (כביש עכו צפת 85) ;7:30 צומת אבלים (שפרעם); 8:00 כפר קרע (ואדי עארה). מהדרום: ב-8:00 צומת שוקת בנגב. מהמרכז: 8:30 קלנסווה; 8:30 יפו ובשעה 9:30 השיירות ייפגשו בצומת לטרון.

דבריו של ארדן זכו לביקורת חריפה מצד יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה שטען כי הוא מסתתר מאחורי אמירות גזעניות. "במקום לקחת אחריות על ביטחונם של כלל אזרחי המדינה ארדן מעדיף להסתתר מאחורי טענות גזעניות ולזרוק את האחריות על הנרצחים", אמר. "שוב הוא מתחמק מעובדות. מספר הנרצחים בחברה הערבית לפני ארועי אוקטובר 2000 היה זהה לממוצע הארצי".

גלעד ארדן בחמ"ל משטרת מחוז חוף, בחירות כנסת 22, 17 בספטמבר 2019. דוברות משטרת ישראל
ייפגש עם ראשי המשותפת. השר ארדן/דוברות משטרת ישראל

במהלך ריאיון לעופר חדד אמר השר כי האלימות במגזר הערבי קשורה לכך ש"אמא יכולה לתת אישור לבן לרצוח את האחות כי היא יוצאת עם גבר שלא נראה למשפחה". הוא הדגיש כי החברה הערבית "היא חברה מאוד מאוד - ועוד אלף פעמים מאוד אלימה. קשור לזה שבתרבות שם, הרבה מאוד סכסוכים שפה הם נגמרים בתביעה משפטית, שם שולפים סכין ושולפים נשק".

השר טען כי הקושי בטיפול המשטרתי בנושא נובע מחוסר שיתוף פעולה מצד האוכלוסייה הערבית. "אי אפשר להביא תוצאות כשאין שיתוף פעולה של המשטרה עם האוכלוסייה הנורמטיבית". הוא הוסיף כי "כדי שהדברים יקרו מהר, שיתוף הפעולה של האוכלוסייה הנורמטיבית, אם זה כך ההנהגה שלה צריכה לעשות הכול כדי שמה שהמשטרה מנסה לעשות יצליח".

עוד בוואלה

ארדן: "החברה הערבית אלימה בגלל התרבות"; עודה - "טענה גזענית"

לכתבה המלאה

מאוחר יותר ביקש ארדן להבהיר את דבריו, וטען כי הם הוצאו מהקשרם. "כהרגלם של נותני הכותרות באתרי החדשות: עיוות והוצאה מהקשר", צייץ בטוויטר. "הבעתי עמדה מורכבת שיש בה גם הסבר על האחריות הממשלתית והמשטרתית אולם גם הצבעה על תופעות ייחודיות שקיימות בחברה הערבית וצריך להילחם בהן יחד. דברים שנאמרים גם על ידי חברי הכנסת הערבים שמכירים בתופעות אלה".

איימן עודה במהלך הפגנה במג'ד אל-כרום כנגד האלימות הגואה במגזר הערבי 3 באוקטובר 2019. הרשימה המשותפת, אתר רשמי
לאחר הקרע, יגיע לפגישה עם השר. איימן עודה/אתר רשמי, הרשימה המשותפת

הרשימה המשותפת הגיבה לדבריו של השר לביטחון פנים ואמרה כי היא "רואה בחומרה רבה את דברי השר ארדן המכלילים באופן גזעני נגד הציבור הערבי. לא התרבות היא הבעיה אלא המדיניות. החברה הערבית יצאה בימים האחרונים במחאה נגד הפשיעה השימוש בנשק והוקיעה האלימות זאת התרבות שלנו. מצד שני המדיניות של המשטרה היא זאת דחייבת להשתנות ולהתחיל להיאבק בארגוני הפשיעה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully