וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש מועצת עמק הירדן למלך עבדאללה: "פעל להסדר חדש בנהריים"

10.10.2019 / 13:08

לקראת 25 השנים להסכם השלום, פנה גרינבאום למלך ירדן בבקשה לחדש את ההסדר המאפשר לחקלאי הקיבוצים לעבד את האדמות החקלאיות באזור אי השלום. "אני פונה אל הוד ממעלתך בבקשה שניפגש, כיאה לשכנים טובים", כתב ראש המועצה

עריכה: עמית שמחה

ראש המועצה האזורית עמק הירדן, עידן גרינבאום, שלח הבוקר (חמישי) מכתב אישי למלך ירדן עבדאללה השני. במכתב הסביר ראש המועצה למלך כי המצב הפוליטי שנוצר בישראל מותיר חקלאים באזור חסרי אונים, במידה שלא יחודש ההסדר המיוחד, שאפשר עד כה לחקלאי הקיבוצים אשדות יעקב מאוחד ואשדות יעקב איחוד, להמשיך לעבד את האדמות החקלאיות באזור אי השלום בנהריים.

גרינבאום ביקש מהמלך לערוך מפגש מיוחד בנוכחותו האישית, או כל נציג שיוסמך לכך מטעמו, על מנת להגיע להסדר חדש. מטרת ההסדר החדש היא לאפשר לחקלאים להמשיך לעבד את האדמות, גם לאחר ה-25 באוקטובר - התאריך בו ימלאו 25 שנים להסכם השלום עם ירדן.

מלך ירדן עבדאללה השני בנאומו באו"ם. 24 בספטמבר 2019. רויטרס
ממתינים לתגובתו. המלך עבדאללה בעצרת האו"ם בספטמבר/רויטרס

במסגרת הסכם השלום, שנחתם באוקטובר 1994 אושר גם הנספח - הקובע כי על הצדדים לאשר מחדש בתום 25 שנה את ההסכם בנוגע לאי השלום בנהריים בצפון, ומובלעת צופר בדרום. השטחים עצמם הם מובלעות ישראליות בשטח בריבונות ירדנית ומאז שנחתם ההסכם, ישראלים יכולים להיכנס ולצאת מהם בקלות ולעבד שם שטחים חקלאיים.

"אנו חולקים נושאים אזרחיים משותפים רבים לאורך עשרות קילומטרים של גבול", כתב ראש המועצה במכתב. "שיתוף הפעולה בינינו יכול להוביל לשגשוג ולהתקדמות בשורה ארוכה של תחומים. בימים שבהם נקלעה המערכת הפוליטית בישראל למשבר קשה, אני פונה אל הוד מעלתך בבקשה שניפגש באי השלום - אתה ואני או כל נציג שיוסמך מטעמך - ונפעל להשיג הסדר חדש, כיאה לשכנים טובים המכבדים ומעריכים אלה את אלה".

מעבר לכך, מדובר באדמות שעליהם נהרגו חברים משני הקיבוצים, כולל דודו של ראש המועצה גרינבאום, שעלה על מוקש ביחד עם עוד מספר חברי קיבוץ במלחמת ההתשה. בפברואר 1968 נהרגו ארבעה חברי אשדות יעקב איחוד כשעגלתם עלתה על מוקש, בשעה ששבו מן העבודה בשדות. אירוע נוסף התרחש באפריל 1970, בו נהרג אברהם אקראי מהקיבוץ אשדות יעקב איחוד בעלותו על מטען חומר נפץ, בעודו משקה את שטחי המספוא באזור אי השלום.

גרינבאום הוסיף במכתבו כי "לפני 25 שנה, אביך האציל וראש הממשלה המנוח של ישראל יצחק רבין, חתמו על 'שלום של אמיצים' אשר כלל פיסקה מיוחדת במינה שנוגעת לאי השלום. הסדר מיוחד זה יצר את האווירה הטובה ביותר שיכולנו לקוות לה. היא הפכה את יחסינו המשותפים להרבה יותר מאשר מילים ריקות מתוכן על נייר לבן".

עוד בוואלה!

אחרי 11 שנים: הפצוע הקשה ביותר מעופרת יצוקה נישא לבחירת ליבו

לכתבה המלאה
שדה במובלעת נהריים, יולי 2019. ירון ממן, אתר רשמי
שטחי חקלאות בנהריים, יולי 2018/אתר רשמי, ירון ממן

ח"כ צבי האוזר (כחול לבן) התייחס למצב וטען כי הוא "מעיד על כישלון מדיניות נתניהו להגן על האינטרסים הישראלים בהסכם עם ירדן. נדרש עכשיו לנסות ולעשות מאמץ לאומי, על בסיס קונצנזוס פוליטי שקיים בישראל בנושא ולדחות את העניין בשישה חודשים עד התבהרות המצב הפוליטי בישראל, כמו גם פרסום תכנית השלום של הנשיא טראמפ". עוד אמר האוזר כי כל שינוי בהסדר שנקבע בהסכם השלום בין ישראל לירדן, "יוסיף לחוסר היציבות בו שרוי האזור ובפרט בשל המתרחש עכשיו בסוריה ובעימות בין איראן לסעודיה".

תחנת החשמל בנהריים וטורבינה לייצור חשמל בתוך התחנה. מערכת וואלה! NEWS
אי השלום בנהריים./מערכת וואלה! NEWS

המלך הירדני הודיע כבר לפני שנה, באוקטובר 2018, על כך שלא יחדש את החתימה על ההסכם, בעקבות לחץ ציבורי כבד. השר שטייניץ צוטט גם הוא כשאמר שהנספחים לא יחודשו. "שטחי מובלעות צופר שבערבה ונהריים שבעמק הירדן יחזרו לירדן בסיום החכירה", כך ציין לפני כחודש. משמעות אי חידוש ההסכם היא שחקלאי אשדות יעקב יאלצו להפסיק לעבד את האדמות שעיבדו 70 שנה.

מבחינת חקלאי עמק הירדן, מדובר בפגיעה כלכלית חמורה - אובדן של 800 דונם אדמה, מתוך 4,000 דונם בצד הירדני אשר נמצאים בבעלות קניינית של יהודים. אי חידוש ההסכם יסב נזק לקיבוצים.

ביום שישי הבא ב-18 באוקטובר, שבוע לפני מועד סיומו של ההסדר המיוחד באי השלום בנהריים, המועצה ביחד עם הישובים וכל מי שהאדמות החקלאיות יקרות לו צפויים לקיים עצרת מיוחדת, בקריאה למנוע את המהלך שימנע מהחקלאים לעבד את אדמותיהם, לראשונה מזה 70 שנה.

(עדכון ראשון: 09:56)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully