וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

24 ימים לתור לרופא עור: זמני ההמתנה ברפואה הציבורית נחשפים

10.10.2019 / 6:00

באיזה תחום התמחות משך ההמתנה לתור הוא הארוך ביותר והיכן זמני ההמתנה קצרים יחסית לשאר הארץ: לפי סקר חדש של משרד הבריאות, זמני ההמתנה הארוכים לרופאים מומחים הם הגורם העיקרי המוביל מטופלים לרפואה הפרטית

עומסים בבית החולים תל השומר, ינואר 2015. ראובן קסטרו
בשל זמני ההמתנה הארוכים חולים עוברים לרפואה הפרטית. ביה"ח תל השומר/ראובן קסטרו

זמני ההמתנה הארוכים לרופאים-יועצים נמצאה כסיבה המובילה לפנייה לרפואה פרטית - כך עולה מסקר שמפרסם היום (חמישי) משרד הבריאות. על פי נתונים שנאספו במהלך חודשיים בין אפריל ליוני 2019, זמן ההמתנה החציוני לרופא מומחה ספציפי ברפואה הציבורית נע בין עשרה ימים לרופא נשים ו-20 ימים לרופא עור. בהתמחות השכיחה ביותר - אורתופדיה, החציון עומד על 14 ימים. לעומת זאת נמצא כי זמן ההמתנה לרופא מומחה קצר יותר בכל אחת מההתמחויות כאשר המטופל אינו מבקש לראות רופא ספציפי אלא כל בעל מקצוע מתחום ההתמחות, אז נע משך ההמתנה בין שישה ימים לרופא עיניים או רופא נשים ועד 13 ימים לרופא עור.

ממשרד הבריאות נמסר כי הסקר שנערך החל מסוף שנת 2018 על ידי מכון ברוקדייל הוא חלק מהניסיון לאתר ולחקור את הפערים במערכת הבריאות וכי סקר נוסף נערך בימים אלה, במטרה להבין את חוויית המטופל מרגע הזמנת התור ועד לייעוץ אצל הרופא. "הסקר יספק לנו תובנות לגבי צמתים בהם 'נושרים' מטופלים שוויתרו על המערכת הציבורית ועברו למסלול הפרטי או ויתרו לגמרי על טיפול רפואי, במטרה לגבש התערבות הולמת".

ממצאי סקר של משרד הבריאות על זמני המתנה במערכת הציבורית והפרטית, אוקטובר 2019. משרד הבריאות, אתר רשמי
זמן ההמתנה לרופא מומחה קצר יותר כאשר המטופל אינו מבקש לראות רופא ספציפי/אתר רשמי, משרד הבריאות

זמן ההמתנה הממוצע לתור לרופא יועץ ספציפי ברפואה הציבורית הוא בין כ-16 ימים לרופא אף אוזן גרון ועד כ-24 ימים לרופא עור. זמן ההמתנה הממוצע הוא ארוך יותר מהחציון, מכיוון שהוא לוקח בחשבון את זמן ההמתנה הממושך של תורים למומחים בכירים ומבוקשים, שמטופלים מוכנים לחכות להם זמן רב. באורתופדיה, ההתמחות עם נפח הפעילות הגדול ביותר, ממוצע זמן ההמתנה הוא כ-18 ימים.

בנוסף, המדדים מדגימים הבדלים בזמני המתנה בין אזורים ובין יישובים. כאשר מקבצים את האזורים לשבעה מחוזות, הנתונים מראים כי במחוז הצפון זמני ההמתנה קצרים ביחס ליתר המחוזות בשלוש התמחויות - אף אוזן גרון, אורתופדיה ורפואת נשים. במחוז הדרום זמני ההמתנה ארוכים ביחס ליתר המחוזות בתחומי האורתופדיה והנשים. גם ביהודה ושומרון נמצאו זמני המתנה ארוכים לרפואת נשים וכמו כן גם לרופאי עיניים ואף אוזן גרון. במחוז תל אביב נמצאו זמני המתנה ארוכים למומחים לרפואת העור.

עוד בוואלה!

ראש הקהילה היהודית על הפיגוע בגרמניה: "זה היה איום, מיד ידענו מה קורה"

לכתבה המלאה
ממצאי סקר של משרד הבריאות על זמני המתנה במערכת הציבורית והפרטית, אוקטובר 2019. משרד הבריאות, אתר רשמי
השוואת זמני ההמתנה לרופא מסוים מול רופא כלשהו מתחום ההתמחות, בין אפריל ליוני 2019/אתר רשמי, משרד הבריאות

כחמישה מיליון תורים שימשו בסיס לחישוב זמני ההמתנה בשני הרבעונים הראשונים של 2019. לצורך מדידת זמני התורים, במשרד פותחה שיטה ייחודית לחישוב זמני המתנה, על בסיס התורים הפנויים שארבע קופות החולים מציעות למבוטחיהן לפי אזורים גאוגרפיים. כך נאספו 50 התורים הפנויים הראשונים עבור כל יומן רופא בכל אחד מימי הדגימה, במהלך ששה חדשים רצופים.

כך, השיטה מאפשרת חישוב זמני המתנה שמוצעים על ידי הקופות בשני אופנים. האחד, הוא לצורך מדידת זמני המתנה לרופא נקודתי אותו המבטוח רוצה לפגוש. השני, הוא לצורך מדידת זמני המתנה לרופא מומחה, ללא בחירת רופא ספציפי.

ממשרד הבריאות נמסר כי הם מאתרים וחוקרים את הגורמים לפערים שאותרו ומגבשים כיווני פעולה לצמצום זמני המתנה ארוכים. "בימים אלו אנו עורכים, בשיתוף עם המכון הלאומי לחקר מדיניות הבריאות, מחקר הבוחן את הפערים בזמני המתנה ברפואת עיניים על פני הרצף קהילה-בית חולים: רפואת עיניים בקהילה, טיפולים הניתנים במרפאות החוץ של בתי החולים, ועד המתנה לניתוח קטרקט, שהיא הפרוצדורה הניתוחית השכיחה ביותר בישראל", נמסר מהמשרד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully