וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברות הסיגריות האלקטרוניות: "משרד הבריאות יישא בכל נזק שייגרם לנו"

2.10.2019 / 20:31

במכתב שנשלח למנכ"ל משרד הבריאות והגיע לידי וואלה! NEWS, הזהירו חברות מוצרי האיוד כי הכוונה לאסור על מכירת סיגריות אלקטרוניות "חורגת מכל סמכות חוקית". לטענתן, לא נמצא באופן חד-משמעי שהשימוש במוצרים גורם לתחלואה, וההחלטה אינה אלא "תוצאה של היסטריה ופאניקה"

אדם מעשן סיגריה אלקטרונית בטורונטו, קנדה 7 באוגוסוט 2015. רויטרס
"הניסיון ייכשל גם הפעם". אדם מעשן סיגריה אלקטרונית/רויטרס

בעקבות כוונת מנכ"ל משרד הבריאות לאסור מכירת סיגריות אלקטרוניות, איגוד חברות מוצרי האיוד שלח באחרונה מכתב למשה בר סימן טוב ובו הזהיר כי המשרד יישא בכל נזק שייגרם לחברות. "מרשותינו סמוכות ובטוחות שכפי שניסיון משרד הבריאות לאסור שיווק מוחלט של סיגריות אלקטרוניות כבר נכשל בעבר במסגרת בג"ץ, בשל התנהלות לא תקינה של משרד הבריאות - הוא ייכשל גם הפעם", נכתב במסמך שנשלח בידי משרד עורכי הדין מ. פירון ושות' והגיע לידי וואלה! NEWS.

עוד נכתב במסמך כי "ככל שזו אכן כוונת משרד הבריאות ... הפעולה חורגת מכל סמכות חוקית, פוגעת קשה - ודאי הרבה מעל הנדרש - בזכויות הקניין ובחופש העיסוק של מרשותינו, היא בלתי סבירה ובלתי מידתית באופן קיצוני וכן נעדרת תשתית עובדתית מינימלית, ובכלל זה תשתית רפואית ומדעית, האמורה לעמוד בבסיס על החלטה מנהלית מסוג זה".

ההחלטה של משרד הבריאות כונתה בידי החברות "פעולה שהיא תוצאה של העדר מחשבה תקינה ומסודרת, אלא של היסטריה ופאניקה, שאינה מושכלת ומחושבת כמצופה וכנדרש ממשרד ממשלתי מכובד אשר אמון על הגנת בריאות הציבור".

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב. דוברות משרד הבריאות, מערכת וואלה! NEWS
במשרד הבריאות בוחנים את החמרת האיסורים והמגבלות. בר סימן טוב/מערכת וואלה! NEWS, דוברות משרד הבריאות

עיקר טענותיהן של החברות מתבססות על כך שלא נמצא קשר חד-משמעי בין מחלת הריאות המסתורית שהובילה למותם של כמה אזרחים בארצות הברית לבין שימוש בסיגריות אלקטרוניות, על כך שמקרי המוות בעקבות עישון סיגריות רגילות גבוה משמעותית ועל כך שמדינות רבות בעולם רואות במוצרי האיוד פתרון להתרחבות מעגלי העישון - ולא נזק כפי שקבע משרד הבריאות הישראלי.

מלבד בר סימן טוב, אל המסמך כותבו גם שר הבריאות, ראש הממשלה בנימין נתניהו, סגן שר הבריאות יעקב ליצמן ופקידי המשרד הבכירים. במכתב ביקש פורום מוצרי האיוד לקבוע פגישה עם מנכ"ל המשרד על מנת לשטוח את טענותיו, אולם טרם נקבעה פגישה כזו.

צו זמני וחקיקה: המגבלות שנבחנות על ידי משרד הבריאות

בחודש שעבר הודיע משרד הבריאות כי הוא בוחן אמצעים לאיסור מוחלט על שיווק סיגריות אלקטרוניות בישראל ולאיסור באופן מיידי של שיווק סיגריות אלקטרוניות בטעמים. בין היתר, המשרד בוחן את החמרת המגבלות והאיסורים, לרבות באמצעות הטלת צו זמני לאיסור השיווק עד שהדבר יתאפשר בחקיקה ראשית דרך הכנסת ועבודת הוועדות הפרלמנטריות.

בר סימן טוב הורה בשלב זה לבחון כלים לאיסור על מכירת הסיגריות, או להגבלות אחרות ובראשן איסור שיווק טעמים. הוא הורה על בחינת הצעדים במהלך ישיבה שכינס לאחרונה בעקבות הדיווחים האחרונים, על התחלואה והתמותה כתוצאה מהשימוש בסיגריות אלקטרוניות. כמו כן, בישיבה דנו בעלייה הדרמטית בשימוש בסיגריות אלקטרוניות בקרב בני נוער בארצות הברית, וההשלכות האפשריות לגבי בני נוער בישראל.

סיגריה אלקטרונית. ShutterStock
החברות טוענות שמדובר בפתרון להתרחבות העישון ולא בנזק. סיגריה אלקטרונית/ShutterStock

"אני קורא לציבור לא לחכות לצווים וחקיקה ופשוט להימנע מצריכה של חומרים מזיקים לבריאות כמו סיגריות לסוגיהן השונים", אמר המנכ"ל. "לצערי אנו עדים לסיכון של ממש לבריאות הציבור, כתוצאה מהשימוש ההולך וגובר ברמה העולמית במוצרים כגון אלה. גל התחלואה האחרון בארצות הברית צריך לשמש תמרור אזהרה לכל רשויות הבריאות בעולם ויש לנהוג כלפי אמצעים אלה בחומרה המרבית".

נתונים רשות המסים שהגיעו לאחרונה לידי וואלה! NEWS מראים על זינוק של פי 41 שנרשם בייבוא נוזלים לסיגריות אלקטרוניות. חומר האידוי מדמה העישון, בחודשים ינואר עד יולי 2019, לעומת כלל הכמות שיובאה בשנת 2017. במקביל, נרשמה ירידה של 52% בכמות הטבק לגלגול שיובא לישראל בחודשים פברואר עד יולי, לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הנתונים מעידים כי ההעדפה לעישון סיגריות אלקטרוניות גוברת, בעוד הפופולריות של עישון טבק פוחתת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully