וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חיוני לתקן את עיוות המס": זינוק בייבוא נוזל לסיגריות אלקטרוניות

4.9.2019 / 8:06

מנתוני רשות המסים שהגיעו לידי וואלה! NEWS עולה כי נרשם זינוק של פי 41 בייבוא המוצר, שאינו ממוסה על ידי המדינה. הנתונים מעידים כי מיסוי המוצרים היה מכניס לכיס המדינה 2.4 מיליארד שקלים מתחילת השנה. במקביל, נרשמה ירידה חדה בייבוא הטבק לגלגול לעומת אשתקד

אדם מעשן סיגריה אלקטרונית בטורונטו, קנדה 7 באוגוסוט 2015. רויטרס
עלייה חדה בייבוא הנוזלים לעישון. גבר מעשן סיגירה אלקטורנית/רויטרס

זינוק של פי 41 נרשם בייבוא נוזלים לסיגריות אלקטרוניות, חומר האידוי המדמה עישון, בחודשים ינואר עד יולי 2019, לעומת כלל הכמות שיובאה בשנת 2017 - כך עולה מנתוני רשות המסים שהגיעו לידי וואלה! NEWS. במקביל, נרשמה ירידה של 52% בכמות הטבק לגלגול שיובא לישראל בחודשים פברואר עד יולי לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הנתונים מעידים כי ההעדפה לעישון סיגריות אלקטרוניות גוברת, בעוד הפופולריות של עישון טבק פוחתת - וזאת ככל הנראה לאור העובדה כי המדינה אינה ממסה מוצרי אידוי - צעד שהיה מכניס לכיסה 2.4 מיליארד שקלים בשנה הנוכחית.

ניתן לנסות להסביר את הנתונים בהעלאת המס על מוצרי הטבק שהתרחשה לאחרונה, ומכך שסיגריות אלקטרוניות משווקות במחיר מופחת ביחס ליתר מוצרי העישון. בכך, הלכה למעשה, מדיניות המיסוי של הממשלה מעודדת את ציבור המעשנים לצרוך מוצרי עישון חלופיים, ולא מובילה לירידה במספר המעשנים הכללי.

לצד הנזק הבריאותי, החלטת המדינה שלא למסות את הסיגריות האלקטרוניות ככל מוצרי העישון האחרים מוביל אותה לאובדן הכנסות. על פי הערכות של גורמי מקצוע, אם הייתה המדינה מחליטה למסות סיגריות אלקטרוניות החל מינואר 2017 ועד יולי 2019 - היא הייתה מרוויחה כ-1.7 מיליארד שקלים. כמו כן, בהינתן המגמה של גידול דרמטי בכמויות הייבוא של נוזלים לסיגריה אלקטרונית, אובדן ההכנסות המשוער לקופת המדינה מייבוא נוזלים לסיגריה אלקטרונית בשנת 2019 נאמד בכ-2.4 מיליארד שקלים.

נתוני ייבוא סיגריות אלקטרוניות. מערכת וואלה!
נתוני ייבוא סיגריות אלקטרוניות/מערכת וואלה!

"נתוני רשות המסים גם מעידים על צד חיובי, מכיוון שהודות לתיקון עיוות המס במחיר הטבק לגלגול, אחרי שנים של עלייה עקבית בצריכתו, נרשמה ירידה חדה של 52%", אמרה סגנית יו"ר האגודה למלחמה בסרטן, מירי זיו. "למרבה הצער עליית המחיר התאפשרה רק לאחר הגשת בג"ץ בו ניצחו המיזם למיגור העישון והאגודה למלחמה בסרטן, אשר עתרו באמצעות עו"ד אפי מיכאלי. אליהם הצטרפה ההסתדרות הרפואית, כידיד בית המשפט", הוסיפה.

זיו הביעה דאגה מהמצב ואמרה כי "העלייה ביבוא של סיגריות אלקטרוניות מדאיגה אותנו מאוד. לכן חשוב לתקן את המיסוי כאמצעי להפחתת התופעה. בארצות הברית דווח כי שיעור גבוה מאוד מהצעירים המשתמשים בסיגריות אלקטרוניות, לא עישנו מעולם. בארץ מדווח כבר על שיעור של כ-20%. יש לפעול בדחיפות למניעת אפידמיה זו בישראל".

עוד בוואלה!

ליצמן נגד גנץ: נשקול מחדש אם נסכים לשבת איתו גם אם ייפרד מלפיד

לכתבה המלאה
נתוני ייבוא סיגריות אלקטרוניות. מערכת וואלה!
נתוני ייבוא סיגריות אלקטרוניות/מערכת וואלה!

עד להעלאת המס בפברואר האחרון, נהנה הטבק לגלגול ממס מופחת ביחס לסיגריות רגילות ובהתאם מחירו לצרכן היה זול יותר לעומת מחירי הסיגריות. גישה דומה להשוואת המיסוי לסיגריות רגילות יושמה גם על מוצרי טבק לחימום מבלי שיושמה על סיגריות אלקטרוניות דוגמת JULL, אשר עד היום אינן ממוסות. זאת, למרות שמוצרי טבק לחימום וסיגריות אלקטרוניות הינם מוצרים שמתכונת הצריכה שלהם זהה - שאיפה של אדים על ידי חימום טבק או נוזל, להבדיל משאיפה של עשן הנוצר מבעירה במוצרים מסורתיים - ולמרות ששניהם מוגדרים בחוק כמוצרי עישון.

בעולם, לעומת זאת, מדינות רבות מיישמות מדיניות מיסוי שווה על סיגריות אלקטרוניות. כך, בארצות הברית, השימוש הגובר בסיגריות אלקטרוניות בקרב ילדים ובני נוער נחשב לאחד מאתגרי הבריאות הנוכחים הגדולים ביותר בימינו עמו נדרש ה-FDA להתמודד. במסגרת המאבק, הודיע ממשל טראמפ כי הוא בוחן יישום של מיסוי יצרני ויבואני סיגריות אלקטרוניות בתקציב 2020. ארגון הבריאות העולמי, לצד זאת, המליץ על נקיטת צעדים רגולטורים בהליכי הייצור, היבוא, ההפצה, ההצגה, המכירה והשימוש של נוזלים לסיגריות אלקטרוניות כתמיכה במדיניות בריאות הציבור. כמו כן, הבנק העולמי גורס כי מיסוי נוזלים לסיגריות אלקטרוניות, עם ניקוטין ובלי, עשוי לשמש ככלי להגבלת הגישה של בני נוער למוצרים אלה ובכך להוביל להפחתה בשימוש ובצריכה, לרבות התחלות שימוש. זאת בנוסף לכך, שמיסוי סיגריות אלקטרוניות יכול לשמש כמקור הכנסה חדש למדינה או כתחליף להכנסות הדועכות ממיסוי סיגריות מסורתיות.

"מודאגים מפיתוי בני נוער וצעירים להיכנס למעגל העישון"

מהאגודה למלחמה בסרטן נמסר בתגובה: "אנחנו מאוד מוטרדים מהביקוש לכל סוגי הסיגריות האלקטרוניות, אמצעי האידוי ומכשירי האיוד. אנחנו עוקבים בשנה האחרונה בדאגה רבה אחר המעשנים שעברו או משתמשים במקביל בסיגריות אלקטרוניות לצד סיגריות רגילות, במחשבה שהם מהווים כלי גמילה שבאמצעותו יפחיתו את הסיכון לחלות בסרטן. אנחנו גם מאוד מודאגים מהטעמים והריחות שהוכחו כיעלים בעידוד ופיתוי בני נוער וצעירים להתנסות בהם וכך להיכנס למעגל העישון הממכר והממית".

"חיוני לתקן את עיוות המס על הסיגריות האלקטרוניות ויפה שעה אחת קודם. ארגון הבריאות העולמי קבע כי מיסוי על מוצרי טבק ועישון היא השיטה היעילה ביותר להורדת הביקוש, במיוחד בקרב ילדים ובני נוער ובקרב אוכלוסייה ברמה חברתית-כלכלית נמוכה. ידוע זה מכבר שמחיר גבוה גורם למעשנים להפסיק לעשן, ולצעירים שלא מעשנים להימנע מכניסה לעולם העישון, דבר שמונע את התמכרותם להרגל הממכר והממית".

מטעם ג'ול נמסר כי "מנתוני רשות המיסים עולה, כי יבוא מוצרי טבק, הכוללים סיגריות בוערות וטבק לגלגול, נמצא בעליה מתמדת מתחילת השנה - 3% במצטבר ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. לא זאת ועוד - נתוני סטורנקסט מהרבעון האחרון מראים עלייה של 15% במכירות הסיגריות הבוערות מאז הועלה המס על הטבק לגלגול.המשמעות היא המשך העלייה בעישון הטבק הבוער - המזיק הרבה יותר בהשוואה למכשירי איוד. בכל הנוגע ליבוא נוזלי איוד, רשות המיסים לא מפרסמת נתונים רשמיים על מוצרים אלה ולכן גורמים בעלי אינטרס מפריחים לאוויר סכומים דמיוניים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully