וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הבריאות בוחן איסור מיידי של מכירת סיגריות אלקטרוניות

24.9.2019 / 20:28

מנכ"ל המשרד הורה לבחון צעדים שיגבילו את מכירת הסיגריות האלקטרוניות, ובראשם איסור על שיווק סיגריות אלקטרוניות בטעמים. זאת, לאור הדיווחים על התגברות התמותה והתחלואה מסיגריות מסוג זה והעלייה בשימוש בהן בקרב בני נוער בארה"ב

סיגריה אלקטרונית. ShutterStock
בוחנים את החמרת המגבלות והאיסורים. סיגריה אלקטרונית/ShutterStock

במשרד הבריאות הדיעו היום (שלישי) כי הם בוחנים אמצעים לאיסור מוחלט על שיווק סיגריות אלקטרוניות בישראל ולאיסור באופן מיידי של שיווק סיגריות אלקטרוניות בטעמים. בין היתר, המשרד בוחן את החמרת המגבלות והאיסורים, לרבות באמצעות הטלת צו זמני לאיסור השיווק עד שהדבר יתאפשר בחקיקה ראשית דרך הכנסת ועבודת הוועדות הפרלמנטריות.

מנכ"ל המשרד משה בר סימן טוב הורה לבחון כלים לאיסור על מכירת הסיגריות, או להגבלות אחרות ובראשן איסור שיווק טעמים. הוא הורה על בחינת הצעדים במהלך ישיבה שכינס לאחרונה בעקבות הדיווחים האחרונים, על התחלואה והתמותה כתוצאה מהשימוש בסיגריות אלקטרוניות. כמו כן, בישיבה דנו בעלייה הדרמטית בשימוש בסיגריות אלקטרוניות בקרב בני נוער בארצות הברית, וההשלכות האפשריות לגבי בני נוער בישראל.

נתונים רשות המסים שהגיעו לאחרונה לידי וואלה! NEWS מראים על זינוק של פי 41 שנרשם בייבוא נוזלים לסיגריות אלקטרוניות. חומר האידוי מדמה העישון, בחודשים ינואר עד יולי 2019, לעומת כלל הכמות שיובאה בשנת 2017. במקביל, נרשמה ירידה של 52% בכמות הטבק לגלגול שיובא לישראל בחודשים פברואר עד יולי, לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הנתונים מעידים כי ההעדפה לעישון סיגריות אלקטרוניות גוברת, בעוד הפופולריות של עישון טבק פוחתת.

סיגריה אלקטרונית - 13 מאי 2019. אתר רשמי
בינואר ייכנסו לתוקף מגבלות חדשות על שיווק סיגריות אלקטרוניות./אתר רשמי

בחודש ינואר ייכנסו לתוקף הוראות חדשות בהתאם לתיקון לחוק שאושר בחודש דצמבר האחרון, הקובעות מגבלות על שיווק סיגריות אלקטרוניות, ובכלל זה איסור מקיף על פרסום סיגריות אלקטרוניות ואיסור מכירה לקטינים. כמו כן, התיקון לחק כולל איסורים הנגועים לחובת אריזות אחידות, אזהרות לסיגריות אלקטרוניות ואיסור הצגתן למכירה. בנוסף להוראות אלה, נקבעו גם תנאים לייצור ולשיווק של סיגריה אלקטרונית, מחסנית וחומר מילוי, הכוללים איסור על שיווק סיגריה אלקטרונית, מחסנית או חומר מילוי בריכוז ניקוטין העולה על 20 מיליגרם למיליליטר.

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב מסר כי "אני קורא לציבור לא לחכות לצווים וחקיקה ופשוט להימנע מצריכה של חומרים מזיקים לבריאות כמו סיגריות לסוגיהן השונים". הוא הוסיף כי "לצערי אנו עדים לסיכון של ממש לבריאות הציבור, כתוצאה מהשימוש ההולך וגובר ברמה העולמית במוצרים כגון אלה". עוד אמר כי "גל התחלואה האחרון בארצות הברית צריך לשמש תמרור אזהרה לכל רשויות הבריאות בעולם. ויש לנהוג כלפי אמצעים אלה בחומרה המירבית".

באיגוד לרפואת ילדים מסרו בתגובה להחלטה הצפויה של משרד הבריאות כי "שמירה על בריאות צעירי ישראל היא חובה בריאותית, מקצועית ומוסרית. זו ההחלטה היחידה הנכונה. מברכים על קבלת תביעת האיגוד לעצירת השיווק, המכירה והשימוש בסיגריות אלקטרוניות".

עוד בוואלה!

"גם הציבור ייפגע": המשבר בשוק הסלולר לא יסתיים בפיטורי העובדים

לכתבה המלאה
סיגריה אלקטרונית. ShutterStock
באיגוד לרפואת ילדים ברכו על ההחלטה הצפויה. עישון סיגריה אלקטרונית/ShutterStock

יו"ר האיגוד הישראלי למחלות ריאה, פרופ' יוחאי אדיר הוציא אזהרה כללית לציבור, על מנת שימנע משימוש במכשירי אידוי וסיגריות אלקטרוניות. לטענתו, "בשבועות האחרונים אנו נחשפים לעדויות רבות על הסכנה הבריאותית הכרוכה בשימוש במכשירי אידוי וסיגריות אלקטרוניות". הוא פירט כי "השימוש בהם מוביל למחלת ריאות קשה המתדרדרת במהירות ומתקדמת לאי ספיקה נשימתית, צורך בהנשמה מלאכותית, אשפוז ביחידות לטיפול נמרץ ולמוות". הוא ממליץ למשרד הבריאות לצאת באזהרה לציבור עד שתסתיים הבדיקה המעמיקה שמתקיימת בימים אלו בארה"ב.

מהאגודה למלחמה בסרטן ברכו הערב על היוזמה של מה"כל משרד הבריאות וקריאתו לציבור להימנע מאיוד ושימוש בסיגריות אלקטרוניות. "חשוב להדגיש כי למרות ההבטחות הלא מבוססות על נזקים מופחתים של סיגריות אלקטרוניות, ישנה סכנה אמיתית לבריאות הציבור, מה גם שהנזקים ארוכי הטווח עדיין לא התגלו", נמסר. "הפצת מוצרים בטעמים הוא צעד שננקט על ידי חברות הטבק על מנת לרתום צעירים לעולם העישון. ידוע כבר, כי צעירים רבים שמשתמשים במוצרי איוד, לא עישנו מעולם והתמכרותם לניקוטין מובילה אותם לעישון סיגריות. בישראל נצפית עלייה תלולה בשימוש בסיגריות אלקטרוניות בקרב בני נוער. זהו צעד חשוב במאבק למיגור העישון בישראל".

פורום היבואנים תקפו: קריאה תמוהה - תנציח את העישון

מנגד, פורום היבואנים והיצרנים של מוצרי איוד תקפו את החלטה הצפויה, ומסרו בתגובה כי "בישראל מתים מדי יום 24 אנשים כתוצאה מעישון סיגריות בוערות. הקריאה התמוהה להפסקת השיווק של סיגריות אלקטרוניות בעוד שסיגריות בוערות ממשיכות להימכר, תנציח את העישון בקרב מיליון המעשנים הבגירים בישראל".

פיליפ מוריס הבהירה כי מכשיר האייקוס (IQOS) אינו סיגריה אלקטרונית כי אם מכשיר לחימום טבק, ואינו מעורב בהתרחשויות האחרונות סביב סוגיית הסיגריות האלקטרוניות. לטענת החברה, הם פנו במכתב לאיגוד הישראלי לרפואת ריאות ובו הבהירו את ההבדלים שבין המוצר שלה לבין סיגריות אלקטרוניות. "בניגוד לסיגריות האלקטרוניות למיניהן, קיבל אייקוס את אישור ה-FDA האמריקאי לאחר שזה בדק ומצא כי המוצר ראוי להגנה על בריאות הציבור", נמסר.

(עדכון ראשון: 16:16)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully