וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"גם הציבור ייפגע": המשבר בשוק הסלולר לא יסתיים בפיטורי העובדים

24.9.2019 / 15:46

הפיטורים הצפויים של כאלף עובדי חברת סלקום אחרי החגים חושפים חלק ממצבו הקשה של שוק התקשורת בשנים האחרונות. העובדים נוקטים בצעדים ארגוניים ומתריעים בפני פגיעה באזרחים. "לא תהיה כאן תשתית סלולרית, שהיא תשתית לאומית משמעותית"

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: אסף דרורי

הודעתו של מנכ"ל סלקום ניר שטרן היום (שלישי), על פיטורים צפויים וצעדי התייעלות לאחר החגים, חושפים טפח ממצבו הקשה של שוק התקשורת בשנים האחרונות. ההערכות בשוק הסלולר הן שהנהלות החברות מעוניינות להיפרד מכאלף עובדים מתור עשרת אלפים המועסקים בשוק.

לצד סכסוך העבודה שהוכרז בסלקום, עובדי פלאפון ממשיכים גם היום בעיצומים בחברה. ועד העובדים הודיע על עיצומים בחטיבה העסקית ובחטיבה הפרטית, וכן על הקפאת ההשקה של מכשיר האייפון החדש. במהלך היום מאות עובדים פוצצו ישיבה של הנהלת החברה. בתגובה, מנהלים דחפו ואף הכו עובדים.

בעקבות הודעתו של שטרן והעיצומים בפלאפון, בהסתדרות כבר נערכים למשבר בענף כולו. באיגודי העובדים מפנים אצבע מאשימה כלפי מנכ"ל משרד התקשורת נתי כהן, בטענה כי אין רגולציה בענף, וכי האכיפה מתבצעת באופן סלקטיבי בין החברות הגדולות והקטנות הפועלות בשוק. יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד יכנס בשעות אחר הצהריים פגישה עם כל ראשי ועדי העובדים של חברות הסלולר המאוגדות בהסתדרות, זאת כדי לגבש תכנית פעולה ולחשב צעדים קדימה על מנת למנוע משבר כולל בענף.

סניף סלקום 24 בספטמבר 2019. יפעת רוזנברג, אתר רשמי
סניף סלקום סגור בעקבות העיצומים/אתר רשמי, יפעת רוזנברג

במסגרת הצעדים הארגוניים, יו"ר וועד העובדים בסלקום מיה יניב השביתה את העבודה משעה 11:00 בבוקר עד להודעה חדשה. בשיחה עם וואלה! NEWS תקפה את מנכ"ל משרד התקשורת, שלטענתה טומן את ראשו בחול בזמן שענף התקשורת שרוי במשבר. "קראנו דרך התקשורת על כוונת מנכ"ל החברה לבצע פיטורים בקבוצה", שחזרה יניב. "כשדיברתי איתו מיד אחרי הפרסומים הוא הכחיש. לקראת הלילה הוא כבר לא יכול היה להכחיש את ההדלפות שיצאו מתוך ישיבת הדירקטוריון", הוסיפה.

לדברי יניב, ועד העובדים היה משתף פעולה ויושב לשולחן המו"מ - אם היה מאמין שהצעד באמת היה מסייע לפתרון המשבר - אולם לא כך הדבר. "סלקום נמצאת בתוך שוק משתולל ומופרע, שלא מצליח להגיע לשיווי משקל וגבול הגיוני של הפעילות. לא העובדים הם הבעיה של החברה", הסבירה. "הבעיה היא הרגולציה, ברגע שזה יטופל אז הכול יהיה על מי מנוחות". היא הוסיפה כי "מנכ"ל משרד התקשורת נתי כהן יכול לעצור את זה בשתי טלפונים. הוא מכיר את הכשלים שיש בשוק, כולם צריכים עכשיו להתאחד ולהתיישר".

עוד בוואלה!

בעקבות הכוונה לפטר מאות עובדים: העבודה בקבוצת סלקום נפסקה

לכתבה המלאה
סמארטפון מסוג אייפון 7 פלוס. ShutterStock
סמארטפון מסוג אייפון 7 פלוס/ShutterStock

"הבעיה היא לא רק בעיה של עובדי סלקום, אלא בעיה של כל אזרחי מדינת ישראל", הדגישה יניב. "כשאזרח ירצה לקנות טלפון חדש וייתקל ברשת בפיגור - הוא יתרגז מאוד. אי אפשר להשקיע בתשתיות ולמכור סלולר במחיר של פלאפל". היא ציינה כי העובדים נהנים מתמיכה מוחלטת של ההסתדרות והעומד בראשה.

גם יקי חלוצי, יו"ר איגוד עובדי הסלולר, האינטרנט וההיי טק הסביר כי ההערכה בשוק נוגעת לפיטורים של כאלף עובדים בסלקום ובפלאפון, ומאשים אף הוא את התנהלות משרד התקשורת. "אם יש מתחרה קטן כמו חזי בצלאל, הוא לא נדרש לאותה כמות השקעות ואותן חובות רגולטוריות שלהן נדרש מפעיל גדול", ציין. "הוא יכול לייצר תחרות בשוק אבל היא לא הוגנת, כי זה לא מאפשר לחברות הגדולות לעבוד". לדבריו אגרת התדרים שמשרד התקשורת גובה מהחברות הגדולות היא פי 3.5 מהרווחים שלהן. "אנחנו נמצאים במצב של מדרון חלקלק", טען. "לפני 6-5 שנים היו 25 אלף עובדים בענף, והיום הענף התייעל והוא מוערך בסדר גודל של עשרת אלפים. כולם מיוצגים על ידינו. אנחנו מגיעים בכל פעם מחדש לסיטואציות שבהן נדרשת התנהלות".

"אין תחרות הוגנת"

יו"ר איגוד עובדי הסלולר הצהיר כי "אנחנו אומרים עד כאן, בערב ראש השנה אנחנו הולכים להתנגד לפיטורים האלה, נדרוש גם מהחברות וגם ממשרד התקשורת לאכוף ולייצר תחרות הוגנת, כי זה בסוף יהיה על הראש של כולנו". לדבריו לא רק העובדים המפוטרים הם אלו שיפגעו, אלא שהתייעלות כזאת תביא בסופו של דבר לפגיעה גם באיכות התשתיות והמוצר שמסופק לצרכן. "לא תהיה כאן תשתית סלולרית, לא יהיה שירות", הסביר.

"סלולר זה תשתית לאומית לכל דבר ועניין, רשת תקשורת זה תשתית לאומית. בגלל הסיטואציה הזאת של התחרות הלא הוגנת, חברות מפחיתות באיכות של רשת הסלולר, יש יותר משתמשים 'על הכביש', אבל האוטוסטרדה הזאת לא נבנית", הוסיף חלוצי. לדבריו, "אפשר להחזיק מכשיר של עשרות אלפי שקלים אבל אי אפשר להשתמש בו כמו שצריך. החברות פשוט לא משקיעות, בלי לדבר על דור 5 שצריך להגיע בקרוב ובלי לדבר מה זה עושה לכלכלה, זה דבר דרמטי".

מבחינתו של חלוצי פיטורי עובדים יביאו להפסקת השקעות. "אין מי שמטפל ברשתות ונותן שירות, זה בסוף מה שמגיע על הראש של כולנו, אנחנו צריכים לשנות את המציאות הזאת, ואפשר לשנות אותה דרך אכיפה רגולטורית שמשרד התקשורת קבע, ולא דרך אכיפה סלקטיבית שהוא מבצע ולא מאפשר תחרות הוגנת", הבהיר.

בשוק התקשורת הסבירו כי הם לא רואים במשבר כזה דבר שיביא לקריסה של אחת החברות, לטענתם כל ההצהרות המדוברות הן הצהרות פופוליסטיות, כשלסלקום יש יתרת מזומנים שאיתה היא יכולה להתמודד. ממשרד התקשורת נמסר: "אנחנו עוקבים אחר הנעשה בשוק, ואין בכוונתו להתערב מדובר בתהליכים שנעשים במסגרת שוק תחרותי".

  • עוד באותו נושא:
  • סלקום

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully