וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה התסמינים ומי בסכנה? מדריך למחלה המסתורית של הסיגריות האלקטרוניות

8.9.2019 / 20:14

450 בני אדם בארה"ב חלו וחמישה בני אדם מתו כתוצאה מהמחלה, אשר טרם נמצא החומר הגורם לה - אף כי ברור שהשימוש בו נעשה באמצעות סיגריות אלקטרוניות. "יש להפסיק מיידית את שיווק סיגריות אלקטרוניות בישראל עד הבהרת המצב בארה"ב", מזהירים רופאים

צילום: באדיבות חדשות עשר, עריכה: שניר דבוש

מקרה מוות חמישי בעקבות מחלת ריאות מסתורית התרחש ביום שישי האחרון בארה"ב, וזאת, ככל הנראה בעקבות עישון סיגריה אלקטרונית. גורמי רפואה, הורים ומחוקקים במדינה מביעים זה שנים התנגדות לשימוש בסיגריות האלקטרוניות, אולם היעדר מידע רפואי מקיף עליהן ועל השלכות האידוי מונעים את עצירת מגמת השימוש באמצעי - שהולכת ועולה בכל העולם.

גם בישראל מתרחבת תופעת השימוש בסיגריות אלקטרוניות: לפי נתונים שפורסמו בשבוע שעבר בוואלה! NEWS, בחודשים האחרונים עלה היקף הייבוא של נוזלים לסיגריות אלקטרוניות, אשר הן ומוצריהן הנלווים נמכרים ללא מס - בניגוד לסיגריות רגילות ולטבק לגלגול. המחיר הזול של המוצר מעודד את צריכתו, ולדעת גורמים רבים בעולם הבריאות מוביל צעירים רבים למעגל העישון - מבלי שמעולם צרכו סיגריה "אמיתית".

סיגריה אלקטרונית. ShutterStock
ב-2011 נרשמו שבעה מיליון מאיידים, והשנה 35 מיליון/ShutterStock

למה התחילו לדבר על זה עכשיו?

תופעת עישון הסיגריות האלקטרוניות החלה כבר לפני כמה שנים, אולם רק בשנה האחרונה נרשמו מקרי אשפוז המקושרים אליהן - בעקבות מחלת ריאות מסתורית. במדינות ויסקונסין ואילינוי שבארה"ב נרשמו בחודשים האחרונים 53 מקרים של סובלים מהמחלה, רובם צעירים שגילם הממוצע הוא 19. בסך הכל ישנם כ-450 בני אדם בארה"ב שמחלתם מקושרת לתופעה. עד כה, כאמור, נרשמו חמישה מקרי מוות בעקבותיה, אך בעוד מרבית החולים הם צעירים, כל המתים מהמחלה היו מבוגרים.

מה התסמינים של המחלה המסתורית?

החולים סובלים בדרך כלל משיעול, כאב בחזה וקוצר נשימה - לפני שבריאותם מדרדרת לכדי צורך באשפוז. חלק נוסף של חולים לקה בבחילות, הקאות, שלשולים, תשישות, חום ובירידה במשקל. רבים הגיעו לכדי מצב של מצוקה חריפה בדרכי הנשימה בעוד נוזלים הציפו את ריאותיהם ומנעו מחמצן להגיע לדם.

עוד בוואלה!

בעקבות התייקרות הסיגריות והטבק: 50% מהצעירים שוקלים להפסיק לעשן

לכתבה המלאה
רופא מחזיק ביד צילום ריאות. ShutterStock
החולים סובלים בדרך כלל משיעול, כאב בחזה וקוצר נשימה – לפני שבריאותם מידרדרת/ShutterStock

כמה צרכני סיגריות אלקטרוניות קיימים?

על פי נתוני הרשויות בארה"ב, ב-2011 נרשמו שבעה מיליון מאיידים, והשנה 35 מיליון. מחקר שנעשה בארה"ב בשנה שעברה מצא כי יותר ממחצית מהמשתמשים הם בני פחות מ-35. מחקרים אחרים מצאו כי 37% מתלמידי כיתות י"ב העידו כי עישנו במהלך השנה.

אני מעשן סיגריה אלקטרונית. האם אני בסכנה?

נכון להיום, טרם נמצא החומר הגורם למחלת הריאות המסתורית, אולם ברור כי השימוש בו נעשה באמצעות סיגריות אלקטרוניות. מינהל המזון והתרופות בארה"ב (FDA) מזהיר כי ישנה סכנה נקודתית בקרב אנשים המעשנים THC - החומר הפסיכו-אקטיבי הנמצא בקנאביס. לדברי ה-FDA, מקרים רבים קושרו לחומר זה.

אולם, חלק מהחולים העידו כי כלל לא צרכו THC. ב-53 מהמקרים שנרשמו בוויסקונסין ובאילינוי, 17% מהחולים אמרו כי הם עישנו ניקוטין בלבד - כך לפי כתבה שפורסמה בשבוע שעבר במגזין רפואה בארה"ב. "הסיגריה האלקטרונית לא מזיקה בפני עצמה, אך היא יכול לחשוף משתמשים לחומרים שידוע כי הם מקדמים תופעות בריאותיות", נכתב.

משרד הבריאות - קמפיין עישון. אתר רשמי
לפי נהלי משרד הבריאות, סיגריות אלקטרוניות הן מוצרי עישון לכל דבר. מתוך קמפיין משרד הבריאות/אתר רשמי

מה היא עמדת משרד הבריאות הישראלי בנושא?

לפי נהלי המשרד, סיגריות אלקטרוניות הן מוצרי עישון לכל דבר. עמדת המשרד היא שחשיפת בני נוער לניקוטין היא חמורה, שכן היא עלולה להוביל להתמכרות, הפרעות קשב וריכוז ולדיכאון. בנוסף, באתר המשרד נכתב כי "הסיגריות האלקטרוניות מכילות חומרים מזיקים נוספים, מלבד הניקוטין, ביניהם חומרים שיכולים להשפיע לרעה על מערכת הנשימה וחומרים שנחשבים קרצינוגניים, כלומר בעלי פוטנציאל לגרום למחלות סרטן".

"לעצור את שיווק הסיגריות בישראל"

בארץ ישנה התנגדות נרחבת לשימוש במוצר. "יש להפסיק מיידית את שיווק סיגריות אלקטרוניות בישראל עד הבהרת המצב בארה"ב", אמרו ראשי האיגוד הישראלי לרפואת ילדים, פרופ' שי אשכנזי וד"ר צחי גרוסמן. "זה הזמן להגן על בריאות הצעירים והילדים בארץ ולא להפקיר אותם למה שעלול להיות גורם לנזק ולהרעלה".

באיגוד רופאי בריאות הציבור והחברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון של ההסתדרות הרפואית אמרו כי הם עוקבים בדאגה אחר ההתפתחויות בנושא בארה"ב. "חקירה זאת מצטרפת להכרזה כי סיגריה אלקטרונית היא מגפה בקרב בני נוער, המסכנת את בריאות הציבור. הסכנה רבה אף יותר בישראל, מכיוון שאצלנו חסרים צעדים חיוניים להגנה על בני נוער מהניסיון של חברות הטבק להכניס אותם למעגל ההתמכרות והמוות".

סיגריה אלקטרונית. ShutterStock
מחקרים מצאו כי 37% מתלמידי כיתות י"ב העידו כי עישנו במהלך השנה/ShutterStock

באיגוד תקפו את סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן. "בממשלה הבאה אנו זקוקים לשר בריאות שפועל למען הגנה על בריאות הציבור, ולא לכזה שפועל בהתאם לאינטרסים של חברות הטבק וחוסם יישום המלצות של אנשי המקצוע במשרד הבריאות. אנו חייבים ליישם בדחיפות בישראל צעדים חיוניים ומוכחים למניעת סיכון בני נוער בישראל משימוש במוצרי טבק ועישון; הקמת יחידה מרכזית למאבק בנזקי הטבק, העלאת איסור המכירה לגיל 21, אכיפת איסור המכירה לקטינים, רישוי נקודות מכירה ואיסור מכירה בסמוך למוסדות חינוך, אזהרות גרפיות על החפיסות, מיסוי סיגריות אלקטרוניות, ואיסור הוספת טעמים. באופן מיידי יש צורך בניטור השימוש בסיגריות אלקטרוניות בישראל ומעקב פעיל אחר אירועי תחלואה חריגים הקשורים לסיגריות אלקטרוניות".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "עד כה התקבלו דיווחים מ-34 מדינות בארה"ב על כ-450 מקרים, בהם חמישה מקרי מוות. לא התקבלו דיווחים על מקרים דומים מחוץ לארה"ב, בישראל, בקנדה או במדינות אירופה. בבדיקות מעבדה ובחקירות אפידמיולוגיות שבוצעו ועדיין נמשכות, לא נמצאה הוכחה למחלה מדבקת ולכן החשד העיקרי ביחס לגורם התחלואה הוא חשיפה לחומר כימי מסוים, למרות שחומר כזה טרם זוהה. למשתמשי סיגריות אלקטרוניות בארץ מומלץ להיות ערים להופעת תסמינים נשימתיים כגון שיעול, קוצר נשימה או כאבים בחזה ולפנות לטיפול רפואי בהקדם אם מתעורר חשש לבריאותם".

פורום יבואני ויצרני מוצרי האיוד מסרו בתגובה: "על רקע הודעת רשויות הבריאות בארה"ב בדבר השימוש במוצרי איוד וסיגריות אלקטרוניות, פורום יצרני ויבואני מוצרי האיוד מבקש להבהיר שעל פי מרבית המקרים שנבדקו, מסתמן כי נעשה שימוש במכשירי איוד עם שמן קנאביס או THC. לכן, יש להקפיד על שימוש במוצרי האיוד בהתאם להוראות היצרן והמשווקים המורשים בלבד - כפי שהודיעו רשויות הבריאות בארה"ב בהודעה משותפת שיצאה מה-FDA וה-CDC. על פי ארגוני בריאות מובילים בבריטניה, צרפת, ניו זילנד וקנדה, ועל פי ארגוני בריאות מהמובילים בעולם, מכשירי האיוד עשויים לסייע בהפחתת נזק עבור מיליוני מעשנים הנחשפים לסיכוני הטבק הבוער המסרטן".

(עדכון ראשון: 19:04)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully