וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נגמר הכסף": במשרד הרווחה לא תקצבו נופשונים לילדים עם אוטיזם

10.10.2019 / 19:02

כ-2,000 ילדים על הרצף האוטיסטי יישארו ללא מסגרת בסופי שבוע עד סוף השנה, לאחר שברווחה לא הקצו את התקציב הדרוש לרבעון האחרון. באלו"ט הסבירו כי "אין ממשלה או ועדת כספים מתפקדת, אם צריך תוספת - אין למי לפנות". משרד הרווחה: אישור ימי הנופשונים באחריות הרשויות

שביתה במערכת החינוך המיוחד בשנת 2019/אתר רשמי

כ-2,000 ילדים על הרצף האוטיסטי יישארו ללא מסגרת פנאי בסופי שבוע עד סוף השנה, לאחר שמשרד הרווחה לא הקצה את התקציב הדרוש לרבעון האחרון של 2019 עבור פעילויות אלה. בכל שנה משרד הרווחה מקצה סכום מסוים שהוא מקווה שיספיק עבור הנופשונים בסופי השבוע עבור ילדים על הרצף האוטיסטי, אלא שהשנה לחלק מהרשויות המקומיות נגמר התקציב והן לא יכולות לתת מענה להורים רבים שפונים עבור ילדיהם.

נכון להיום, אין חוק שמסדיר את שירותי הרווחה לאנשים עם מוגבלות בכלל ולאנשים עם אוטיזם בפרט. כך, נוצר מצב כי זכויותיהם של הלוקים באוטיזם למעשה תלויות בהקצאות תקציביות. הזכאות לנופשון קבועה כיום בהוראות תקנון עבודה סוציאלית, בדומה לשירותים אחרים של הרווחה לאנשים על הרצף האוטיסטי. מדובר בשירות תלוי תקציב הנתון לשינויים תכופים וזאת בשונה מזכות שקבועה בחוק. הזכות היחידה שעוגנה בחוק היא הזכות למעונות יום שיקומיים.

על פי הערכות בישראל, כ-18 אלף איש נחשבים לזכאים לנופשונים. לפי הוראות תקנון עבודה סוציאלית, קיימת זכאות ל-15 ימי נופשון למאובחן על הרצף האוטיסטי.

נופשונים לילדים על הרצף האוטיסטי. 07 באוקטובר 2019.. אתר רשמי
"נכון להיום אין חוק שמסדיר את שירותי הרווחה לאנשים עם מוגבלות". נופשונית לילדים עם אוטיזם/אתר רשמי

משרד הרווחה משלם למפעיל ישירות את העלות שקבע לכך נגד טפסי השמה שמוציאים עובדים סוציאליים המחלקים לשירותים חברתיים ברשויות המקומיות. לאחר מכן, משרד הרווחה מתקזז ישירות עם הרשות על 25% מהעלות. גם שמדובר בזכות תלוית תקציב, יש עמימות רבה וכלל לא ברור כיצד מחושב ומועבר התקציב, והאם בכלל נעשית הערכה לגבי כמות האנשים על הספקטרום האוטיסטי ברשויות המקומיות. נדמה כי כל רשות פועלת בצורה אחרת.

כך למשל, עיריית חיפה פונה למשפחות בתחילת כל ספטמבר, שואלת על כמות נופשונים מבוקשת ואז מקצה לכך תקציב, ולכן כרגע הסתיים התקציב לנופשונים. בעיריית נהריה עולה כי אין בה כלל שירות של נופשונים או אחרים.

בארגונים מסבירים כי אי הסדרה בחוק ועמימות ביחס לתקציב מאפשרת פגיעה גדולה בזכויות. "מספר ביטולים שהיו השבוע חושפים שוב את הפגיעות הרבה שיש לזכויות אנשים עם אוטיזם ובני משפחותיהם הקבועות בתקנון עבודה סוציאלית ולא בחוק. הנופשונים מיועדים לילדים ובוגרים החיים בקהילה. השירותים הניתנים בקהילה גם ככה מצומצמים ופגיעה במעט השירותים הקיימים בקהילה וחוטאת למחוייבות של המשרד לאפשר חיים עצמאיים ובכבוד לאנשים עם אוטיזם בקהילה".

עוד בוואלה!

משפחת הילד שנדרס למוות בלוד נגד המשטרה: "מדוע החשוד לא נעצר?"

לכתבה המלאה

"אנחנו בתחילת אוקטובר ונגמר הכסף"

מנהלת אגף קידום זכויות באלו"ט, עו"ד איילת דיין, אמרה בשיחה עם וואלה! NEWS כי "נופשונים זהו שירות שהרווחה נותנת לילדים בוגרים עם אוטיזם באמצעות ספקים, זוהי זכות שכתובה בהוראות התע"ס - תקנון עבודה סוציאלית, כאשר כל אדם זכאי למינימום 15 יום בשנה. המשרד מעביר את התקציב לרשויות המקומיות, והרשויות מוציאות טפסי הורדה לספקים ומשלמות להם כסף. אנחנו בתחילת אוקטובר ולרשויות המקומיות נגמר הכסף והם לא יכולים להמשיך להעביר כסף למפעילים ולכן נופשונים מתבטלים למשפחות".

"נגמר להם הכסף משתי סיבות: יותר אנשים מימשו השנה את הזכות הזאת כי משרד הרווחה עשה צעדים כדי שבאמת יהיו יותר נופשונים, עודד לפתוח עוד נופשונים אבל בפועל לא השיג תוספת תקציב לזה", אמרה עו"ד דיין. "עכשיו לחלק מהרשויות המקומיות נגמר הכסף וחלק מהמשפחות לא מקבלות את הזכות הזאת. קשה לטפל בזה כי אין ממשלה. אין ועדת כספים מתפקדת, אז קשה יותר לבצע העברות תקציביות. אם המשרד צריך תוספת תקציבית אז אין למי לפנות ומה שקורה בסוף ששירותים חברתיים לאנשים עם אוטיזם נפגעים".

פעילות באחת מהקיטנות המיועדות לילדים עם אוטיזם. אתר רשמי
פעילות באחת מהקייטנות המיועדות לילדים עם אוטיזם/אתר רשמי

יעל גרוס אנגלנדר ממודיעין היא אימא לילדה המאובחנת על הרצף האוטיסטי ובכל שנה היא זכאית לימי נופשון לבתה. השנה תכננה אנגלנדר חופשה לה ולמשפחתה בזמן שבתה הייתה מיועדת לצאת לנופשון של עמותת "מסוגלים", אך ברגע האחרון בעקבות אי תקצוב של משרד הרווחה הדבר בוטל במפתיע. "כל משפחה עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים זכאים ל-14 יום בשנה שנחשבים לסוג של הפוגה. הילד יכול להיות במסגרת אחרת שהיא לא מסגרת המשפחה, מעין נופש כמו במחנה של עמותה או טיול כמו בצופים. בשבת ממש לפני ראש השנה, הבת שלי הייתה אמורה להיות בסוף שבוע של עמותת 'מסוגלים', ואז הודיעו לנו שזה מבוטל", אמרה.

"הסיבה היא שמשרד הרווחה עצר את הכספים שמיועדים לימים האלה, אני ביטלתי את החופשה שהייתי אמורה להיות בה", המשיכה אנגלנדר. "זה אומר שבאופן חד צדדי משרד הרווחה הודיע שהוא עוצר את התקציבים האלה גם אם יש משפחות שלא מימשו עד לסוף השנה את הימים שמגיעים להן".

יעל גרוס אנגלנדר ממודיעין, אמא לילדה המאובחנת על הרצף האוטיסטי, ובתה. אתר רשמי
פונה בכל שנה למשפחות ושואלת על כמות נופשונים. יעל גרוס אנגלנדר ובתה/אתר רשמי

לדבריה, החשיבות של הנופשונים הללו לילד היא עצומה. "גם לילד עם צרכים מיוחד מגיע לבלות כמו כל ילד אחר בגילו שיוצא לטיול של הצופים או מחנה קיץ או בחג", הסבירה. "מדובר גם בהפוגה להורים עצמם שרוצים לצאת לנופש בלי הילדים, במיוחד שבאירועים מסוימים מאוד קשה להיות עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים. הדבר קשה פי שניים למשפחות במגזר החרדי, הן מאוד צריכות את השירות הזה במיוחד בתקופת החגים. זוהי זכות שמגיעה לנו על פי חוק. באיזה צורה סוגרים לנו את הברז התקציבי לפני המועד?".

ממשרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים נמסר בתגובה כי "התקציב לנופשונים לא נעצר ואף גדל ב-1.3 מיליון שקל. כל התקציב המיועד למטרה זו הועבר לרשויות המקומיות ובאחריותן לאשר את ימי הנופשונים עבור הילדים על פי הביקוש ועל פי רצון המשפחות. ישנן רשויות אחדות שניצלו את מלוא התקציב בשלב זה של השנה".

משרד הרווחה, ירושלים. אין, אתר רשמי
"באיזה צורה סוגרים לנו את הברז התקציבי לפני המועד?". משרד העבודה והרווחה/אתר רשמי, אין

באלו"ט מחו על תגובת משרד הרווחה. לדבריהם, "לא הרשויות ניצלו את התקציב - אלא ילדים ובוגרים עם אוטיזם מימשו את זכותם שבדין לנופשון. פעם אחר פעם משרד הרווחה לא מקצה תקציב מספק כדי שאנשים עם אוטיזם יוכלו לממש את זכויותיהם מחדד את הצורך בחקיקת חוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלויות שיאפשר לכל אדם עם מוגבלות חיים בכבוד בקהילה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully