וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצב חירום באקוודור: מאות עצורים במחאה על הפסקת סבסוד הדלק

5.10.2019 / 20:18

הממשל החליט לסגור את הברז כחלק מרפורמות כלכליות, והמונים יצאו בזעם לרחובות. מפגינים הקימו מתרסים והתעמתו עם כוחות הביטחון, והזהירו: "אלו ימים של אי-שקט". למרות זאת, הנשיא, שירש גירעון עמוק מהמנהיג השמאלי הקודם, הבהיר: "לא תהיה עוד התבטלות"

צילום: רויטרס

קרוב ל-370 איש נעצרו ביומיים האחרונים בהפגנות סוערות באקוודור במחאה על החלטתו של הנשיא לנין מורנו לקצץ בסבסוד מחירי הדלק. הנשיא מיתן את מדיניות השמאל של קודמו בתפקיד רפאל קוררה, והוא מיישם רפורמות נוקשות כדי לקבל סיוע בסך 4.2 מיליארד דולר מקרן המטבע הבינלאומית.

עם זאת, החלטתו של הנשיא לשים קץ לסובסידיות הדלק שהיו נהוגות במשך עשורים עוררה זעם בקרב אזרחים רבים, שפתחו בהפגנות אלימות במדינה שידעה בעברה תהפוכות פוליטיות. מהבירה קיטו ועד עיר החוף גוואיקיל, שירותי התחבורה הציבורית היו מושבתים גם אתמול, כשהמפגינים הקימו מתרסים וחסמו כבישים עם צמיגים, אבנים וענפים, על אף שמספרם היה נמוך יותר בהשוואה ליום חמישי.

הממשלה, שהכריזה על מצב חירום, אמרה כי כוחות הביטחון הצליחו לצמצם את ההפגנות בחלק מהמחוזות ולהשיב את המצב ל"נורמליות". זאת אחרי שביום חמישי, עם העליה במחירי הדלק, התעמתו מפגינים רעולי פנים עם שוטרים במהומות הקשות ביותר במדינה בת 17 מיליון התושבים זה שנים רבות.

מחאה בקיטו בירת אקוודור נגד הפסקת סבסוד הדלק ב-5 באוקטובר 2019. רויטרס
הקימו מתרסים וחסמו כבישים עם צמיגים. מוחים בקיטו, היום/רויטרס

איגודי התחבורה מובילים את ההפגנות, לצד מנהיגי קהילות ילידיות, סטודנטים ואיגודים אחרים. מנהיגי המחאה הבטיחו להמשיך בה וקראו לשביתה כללית ב-19 באוקטובר. "גם הכלא לא יעצור את המאבק של אזרחי אקוודור", אמר נלסון ארזו, ראש "החזית העממית", ארגון גג של איגודים ותנועות חברתיות. "אלו יהיו ימים של אי-שקט".

הפופולריות של מורנו בן ה-66, המרותק לכיסא גלגלים בעקבות ירי במהלך שוד לפני 20 שנה, צנחה ל-30%. זאת בהשוואה ל-70% אחרי ניצחונו בבחירות ב-2017. ואולם, הוא נהנה עוד מתמיכת האליטה העסקית, נאמנות הצבא ומאופוזיציה חלשה. למרות זאת, במדינה הדרום אמריקנים זוכרים היטב ששלושה נשיאים נפלו בעקבות מחאות על המצב הכלכלי לפני עלייתו של קוררה לשלטון ב-2007.

מצב החירום יימשך 60 ימים, ושורות של חיילים ושוטרים הגנו אתמול על הארמון הנשיאותי במרכז הבירה קיטו. משרד הפנים אמר כי נרשמו מעשי ביזה בעיר גוואיקיל, והרשויות אמרו כי 50 שוטרים נפצעו, כעשרה כלי רכב משטרתיים נהרסו ובניין ממשלתי מקומי אחד הותקף.

עוד בוואלה!

החוקרים בצרפת אישרו: הטבח במטה המשטרה בפריז מסתמן כפיגוע

לכתבה המלאה
מחאה בקיטו בירת אקוודור נגד הפסקת סבסוד הדלק ב-5 באוקטובר 2019. רויטרס
חיילים ושוטרים הגנו על הארמון הנשיאותי במרכז. מפגינים בקיטו, היום/רויטרס

ראש איגודי המשאיות קרא לדיאלוג עם הממשלה, אחרי שראש איגודי נהגי המוניות נעצר. עם זאת, הנשיא הבהיר כי על אף שהוא פתוח לשיחות, אין אפשרות להשבת סבסוד הדלק. לדבריו, הוא גרם נזק לכלכלה ועלה למדינה כ-60 מיליארד דולר לאורך השנים.

"יוקם מנגנון כדי להקל על כמה מהמגזרים", אמר הנשיא, ששיפר את יחסי ארצו עם המערב. "עם זאת, הקשיבו טוב: אני לא הולך לשנות את הצעד הזה, הסבסוד נגמר, לא תהיה עוד התבטלות".

נשיא אקוודור לנין מורנו בעצרת הכללית של האו"ם, 25 בספטמבר 2019. רויטרס
"יוקם מנגנון כדי להקל על כמה מהמגזרים". לנין/רויטרס

אקוודור מקווה לחסוך כ-1.5 מיליארד דולר בשנה בזכות המהלך הזה, ולצד רפורמות מס, הממשלה צופה רווחים של עד 2.27 מיליארד דולר. כמו כן, היא רוצה לפטר חלק מעובדי המדינה ולצמצם את הגירעון, שנאמד השנה ב-3.6 מיליארד דולר, לפחות ממיליארד ב-2020. המדינה מתככנת גם לעזוב את קרטל מדינות המייצאות נפט (אופ"ק) כדי לשאוב יותר נפט ולהגדיל את רווחיה. הגירעון צמח בשנות שלטונו של קוררה, שתמך במורנו כיורשו אולם כיום מכנה אותו "בוגד".

למרות חבילת הסיוע שהשיגה הממשלה עם קרן המטבע בפברואר, אזרחים רבים ברחבי אמריקה הלטינית רואים בתנאים שמציב הגוף הבינלאומי כאחראי לבעיותיהם הכלכליות.

מחאה בקיטו בירת אקוודור נגד הפסקת סבסוד הדלק ב-5 באוקטובר 2019. רויטרס
הפגנות בקיטו, היום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully