וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: דיפלומטים אמריקנים לחצו על אוקראינה לחקור את ביידן וקלינטון

בניו יורק טיימס דווח כי השליחים האמריקנים לאוקראינה ולאיחוד האירופי ניסחו טיוטה עליה היה אמור להצהיר הנשיא זלנסקי לאחר שיחתו עם טראמפ. בדיווח ברשת ABC דיפלומט אמריקני ביקר את החלטת הנשיא לעצור סיוע לקייב. "זה משוגע לעשות זאת כדי לעזור בקמפיין פוליטי", כתב

צילום: רויטרס, עריכה: ליר שפיגלר

שני דיפלומטים אמריקנים ניסחו טיוטה להצהרה שתחייב את נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי לחקור את יריביו הפוליטים של הנשיא דונלד טראמפ - כך דווח הלילה (שישי) בניו יורק טיימס. לפי הדיווח, הטיוטה נערכה בחודש אוגוסט על ידי השליח האמריקני לאיחוד האירופי גורדון סונלנד והשליח האמריקני לאוקראינה קורט וולקר. טיוטת ההצהרה היא עדות חדשה בפרשה שנחשפה עם תלונתו של איש המודיעין על השיחה בין נשיאי ארצות הברית ואוקראינה ב-25 ביולי.

לפי גורם המעורה בפרטים, יועץ בכיר לנשיא אוקראינה וכן עורך דינו הפרטי של טראמפ, רודי ג'וליאני, ידעו על הטיוטה. ההצהרה הייתה יכולה לחייב את אוקראינה לחקור את חברת האנרגיה "בוריסמה" שהעסיקה את האנטר, בנו של סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן. בנוסף לכך, המסמך דרש מהממשל בקייב לפתוח בחקירה לגבי החשד של טראמפ ואנשיו להתערבות בבחירות 2016 לטובתה של הילרי קלינטון.

הגורמים הסבירו כי הרעיון מאחורי הטיוטה היה לשבור את הרגלי האוקראינים, שנוהגים להבטיח הבטחות לאמריקנים בדלתיים סגורות אך לעולם לא מקיימים אותם. בשלב זה טרם ידוע אם ההצהרה נמסרה לזלנסקי, אך היא לא פורסמה באופן פומבי בשמו.

שליח ארה"ב לאוקראינה, קורט וולקר, שהתפטר בעקבות פרשת "אוקראינה-גייט", 28 בספטמבר 2019. רויטרס
עדות חדשה בפרשת. קורט וולקר/רויטרס

במקביל, ברשת ABC פורסמו תמלילי הודעות בהן דיפלומט אמריקני בכיר ביקר את החלטת טראמפ לעצור סיוע לאוקראינה. "אני חושב שזה משוגע לעצור סיוע ביטחוני כדי לעזור בקמפיין פוליטי", כתב שגריר ארצות הברית באוקראינה ביל טיילור לקבוצת דיפלומטים ב-9 בספטמבר. את ההודעות חשף אתמול (חמישי) וולקר בפני כמה ועדות בבית הנבחרים.

השליח האמריקני לאיחוד האירופי ענה לטיילור בתגובה כי הוא טועה. "ביל, אני מאמין שאתה טועה לגבי כוונותיו של הנשיא טראמפ", כתב סונלנד. "הנשיא היה ברור: אין מידה נגד מידה משום סוג. הנשיא מנסה להעריך אם אוקראינה באמת מתכוונת לאמץ את השקיפות והרפורמות שהנשיא זלנסקי התחייב להן במהלך הקמפיין שלו".

סונלנד, מלונאי ותורם גדול למפלגה הרפובליקנית, תרם יותר ממיליון דולר להשבעתו של טראמפ לפני שמונה לתפקיד הנציג האמריקני לאיחוד האירופי ב-2018. הוא סייע לניסיונותיו של עורך הדין ג'וליאני ליצור קשר עם בכירים אוקראינים בנוגע לחקירה. וולקר התפטר מתפקידו בשבוע שעבר. מחלקת המדינה אישרה כי הוא שקישר את ג'וליאני עם עוזריו של זלנסקי לבקשתם.

התכתובת מגיעה כמה ימים לפני שהבית הלבן העביר כמעט 400 מיליון דולר לסיוע עבור אוקראינה במאבקה נגד רוסיה.

עוד בוואלה!

טונות של קוקאין אל צ'אפו: המשפט שמסבך את נשיא הונדורס

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ נפגש עם נשיא אוקראינה וולדימיר זלנסקי בניו יורק, ארה"ב, 25.09.19. רויטרס
"משוגע לעצור סיוע ביטחוני כדי לעזור בקמפיין פוליטי". טראמפ וזלנסקי/רויטרס

בהתכתבות נפרדת בין וולקר וסונלנד, שני הדיפלומטים שוחחו על אנשי קשר אוקראינים ובקשתם כי ייפתחו בחקירה. ב-13 באוגוסט ניסחו הודעה עבור בכירים אוקראינים לפיה יצהירו על חקירה לתוך "בעיית ההתערבות בתהליכים פוליטיים בארצות הברית, בייחוד המעורבות, לכאורה, של כמה פוליטיקאים אוקראינים".

"אני רוצה להצהיר כי זה לא מקובל. אנחנו מתכוונים לפתוח ולהשלים חקירה שקופה וללא משוא פנים של כל העובדות הידועות לנו, כולל בוריסמה והבחירות האמריקניות ב-2016, שיימנעו את חזרתן של בעיות אלו בעתיד", כתב וולקר. סונלנד השיב לו: "מושלם. בוא נשלח לאנדריי אחרי השיחה שלנו". אנדריי ירמק, הוא עוזרו של זלנסקי.

"מדינות אחרות יכולות לסייע לנו"

בתוך כך, טראמפ צייץ הלילה כי "כנשיא ארצות הברית, יש לי זכות מוחלטת, אולי אף חובה, לחקור שחיתות, כולל לבקש או להציע למדינות אחרות לסייע לנו". זאת אחרי שאמר אמש כי הוא רוצה שאוקראינה וסין יחקרו את יריבו וסגן הנשיא לשעבר ביידן, על אף שמתנהל נגדו הליך הדחה בקונגרס בשל שיחתו בנושא עם נשיא אוקראינה.

בנוסף לכך, באתר "אקסיוס" דווח כי הבית הלבן מתכנן לשלוח ליו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי מכתב לפיו טראמפ יכול להתעלם מדרישותיהם של המחוקקים עד שכל בית הנבחרים יצביעו באופן רשמי לפתיחת הליך ההדחה. לפי שני גורמים, המכתב יכול להישלח עוד היום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully