וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: פומפאו השתתף בשיחה עם אוקראינה שהציתה את הליך ההדחה

על פי הדיווח בוול סטריט ג'ורנל, שר החוץ האמריקני היה חלק מהשיחה הטלפונית עם טראמפ וזלנסקי. במקביל, עורך דינו של הנשיא האמריקני זומן להעיד בפני ועדת המודיעין של בית הנבחרים לאחר שאמר בטלוויזיה כי ביקש מממשלת אוקראינה "לשים למטרה" את ביידן

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו השתתף בשיחה בין הנשיא דונלד טראמפ לנשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי - כך דווח היום (שני) בוול סטריט ז'ורנל. השיחה הטלפונית עומדת בלב חקירת בית הנבחרים במסגרת הליך ההדחה נגד טראמפ. פומפאו אף זומן על ידי המחוקקים הדמוקרטים כדי למסור מסמכים הקשורים בפרשה, והיום קיבל זימון גם רודי ג'וליאני, עורך דינו של הנשיא ואחת הדמויות המרכזיות בפרשה.

בהצהרה מטעם ועדת המודיעין של בית הנבחרים נמסר כי ג'וליאני אמר בשידור בטלוויזיה כי ביקש מממשלת אוקראינה "לשים למטרה" את סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן. עורך הדין התבקש למסור מסמכים הקשורים למאמציו של הנשיא ללחוץ על זלנסקי לחקור את יריבו הפוליטי. עם זאת, ג'וליאני כבר אמר אתמול בריאיון לרשת ABC כי הוא לא ישתף פעולה עם החקירה.

כמו כן, מכתבי זימון נשלחו לאיש העסקים לב פרנס ויזם הנדל"ן איגור פרומן, שעל פי דיווחים סייעו לג'וליאני לחבור לדמויות פוליטיות בכירות באוקראינה. זימון נוסף נשלח לסמיון קיסלין, מהגר מאוקראינה בעל קשרים לנשיא, שעבד בתאגיד לפיתוח כלכלי של ניו יורק, בעת שג'וליאני כיהן כראש העיר.

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו בטקס בווירג'יניה. ב-30 בספטמבר 2019. רויטרס
היה חלק מהשיחה שהציתה את פרשת אוקראינה-גייט. פומפאו, היום/רויטרס

מוקדם יותר היום אמר זלנסקי כי לא יאפשר את פרסומם של תמלילי השיחות בינו לבין הנשיא טראמפ. "כמדינה עצמאית, אוקראינה מחליטה מתי יש לפתוח בחקירה בעקבות הפרות החוק בשטחה", הדגיש. גם רוסיה הודיעה כי אין בכוונה להביא לפרסום את תמלילי השיחות בין הנשיא האמריקני לנשיא ולדימיר פוטין - אלא אם השניים יסכימו לכך.

עוד בוואלה!

טראמפ רומז: לעצור את הבכיר הדמוקרטי שמוביל את החקירה בגין בגידה

לכתבה המלאה
רודולף ג'וליאני, ראש עיריית ניו יורק לשעבר מציג  את מועמדתו לבית המשפט העליון בפני טראמפ, בבית הלבן 9 ביולי 2018. רויטרס
זומן לעדות. ג'וליאני/רויטרס

טראמפ שב וחזר היום על עמדתו כי הוא עומד בפני "ציד מכשפות", וטען כי "תלונתו המזויפת של איש המודיעין לא מחזיקה מעמד". בסדרת ציוצים תוקפניים קרא לעצור את הדמוקרט הבכיר אדם שיף שמוביל את הליך ההדחה נגדו בגין בגידה. הנשיא טען כי שיף, יו"ר ועדת המודיעין של בית הנבחרים, הציג את שיחתו הטלפונית עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי באופן שגוי וצייץ: "מעצר בגין בגידה?".

ציוציו הזועמים של טראמפ מתווספים לסערה הפוליטית, שהחלה כשהדמוקרטים פתחו בחקירה לפיה הנשיא ניסה לאלץ את נשיא אוקראינה לחקור את ביידן. "לא הייתה לנו ברירה אלא להתקדם בהליך ההדחה", כתב אתמול שיף בטוויטר. "הפוקוס שלנו יהיה על ההפרה הבסיסית של שבועת הנשיא למשרדו. לאלץ מדינה זרה להתערב בבחירות שלנו זה אף פעם לא בסדר, לא משנה מה הנשיא או תומכיו אומרים".

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ נפגש עם נשיא אוקראינה וולדימיר זלנסקי בניו יורק, ארה"ב, 25.09.19. רויטרס
לא יפרסם את תמלולי השיחה. טראמפ וזלנסקי/רויטרס

טראמפ רוצה לחשוף את זהותו של איש המודיעין, על אף שהאנונימיות שלו מוגנת לפי החוק. עורכי דינו של איש המודיעין הזהירו כי אמירותיו של טראמפ מסכנות את חושף התלונה. במכתב ששלחו לראש קהילת המודיעין בפועל, ג'וזף מגווייר, הם קראו לו לשים לב לשפה בה עושה שימוש הנשיא. "אירועי השבוע האחרון הבהירו את חששותינו כי זהותו של הלקוח שלנו תיחשף באופן פומבי, וכתוצאה מכך, עלול להיגרם לו נזק", כתב עורך הדין אנדרו בקאג'.

המכתב ציין באופן ספציפי את קריאתו של הנשיא לחשוף את זהותו של איש המודיעין שהגיש את התלונה, ושל האדם שהעביר לו את המידע על השיחה עם נשיא אוקראינה. הם ציטטו את דבריו של טראמפ: "אני רוצה לדעת מי האדם שנתן לאיש המודיעין שהגיש את התלונה ומי האדם שהעביר לו את המידע, כי זה קרוב לריגול".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully