וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בפריפריה זועמים מהדוח: "לא מדובר בפערים, מדובר בשתי מדינות"

2.10.2019 / 18:51

הפערים בתחומי הבריאות, הרווחה וההכנסה, שנחשפו בדוח הלמ"ס, לא הפתיעו את תושבי הפריפריה שטוענים שהם "מעולם לא היו חלק מסדר היום". ביישובי הצפון קוראים למקבלי ההחלטות לפעול נגד המצוקה שעליה הם מתריעים כבר שנים: "מדינה שפועלת ככה יוצרת שבר חברתי נוראי"

דרום תל אביב. מרץ 2015. ראובן קסטרו
"העוני בפריפריה מפחיד"/ראובן קסטרו

ביישובי הצפון קיבלו בזעם את מסקנות דוח הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסם היום (רביעי) על אודות הפערים בין המרכז והפריפריה בתחומי בריאות, רווחה והכנסה. "יש מי שטוען שכנסת ישראל זנחה את הפריפריה הצפונית. אני טוען שהיא לא זנחה מעולם. העניין פשוט הרבה יותר - תושבי הפריפריה מעולם לא היו חלק מסדר היום בירושלים", אמר בני בן מובחר, ראש המועצה האזורית מבואות החרמון ויו"ר אשכול הרשויות המקומיות בגליל המזרחי וברמת הגולן.

הוא ציין כי "לפני כמה שנים זכינו לניצוץ של תקווה בשם 'התוכנית האסטרטגית לחיזוק הצפון'. בסופו של יום, האכזבה הייתה בומבסטית כשם התוכנית. מאות דפים של תוכנית עמוקה ומשמעותית בראייה ארוכת טווח נקברו תחת בירוקרטיה, פוליטיקה קטנה ואגו".

מחלקות פנימית בית חולם ברזילי אשקלון. ראובן קסטרו
"קורסים תחת הנטל". בית החולים ברזילי שבאשקלון/ראובן קסטרו

מדוח הלמ"ס עולה כי כמעט חמישית מתושבי הפריפריה ויתרו על טיפול רפואי מסיבות כלכליות, לעומת 6% בלבד מתושבי המרכז. עוד עולה מהנתונים כי ביישובים מרכזיים מאוד שיעור המיטות במוסדות לאשפוז כללי היה גבוה פי שבעה מהשיעור ביישובים פריפריאליים מאוד. פערים אלה מובילים מו הסתם לכך ששיעור הסיכון לעוני בקרב משקי בית הוא: 37% ביישובים פריפריאליים לעומת 22% ביישובים מרכזיים.

לדברי בן מובחר, "אנחנו, נשארנו כפי שהמדינה בחרה שנשאר מיום הקמתה. מוחלשים. נאחזים באידאולוגיה ובאהבת הארץ וקורסים תחת הנטל". נוכח הפערים הגדולים בתחום הבריאות הוא אמר כי "המבוגרים שבנינו לא יזכו לשחק אביבים רבים עם הנכדים כפי שיזכו תושבי תל אביב או גבעתיים. והילדים שלנו? נמשיך להתהדר בנתוני הגיוס המרשימים שלהם בכל שנה, ונתנצל בפניהם על חוסר בשיוויון ההזדמנויות אל מול החברים בני גילם ממדינת תל אביב".

בן מובחר קרא להתערבות הממשלה ברווחת התושבים ואמר כי "המספרים לא משקרים. הפרדיגמות זמנן להתנפץ. החיים בפריפרייה מורכבים, יקרים, ומזמנים אתגרים שללא התערבות ממשלתית יצירתית ומשמעותית יונצחו לעד".

"בעיה של החברה הישראלית כולה"

יעל רון, מנכ"לית אשכול הרשויות גליל המקומיות בגליל מערבי, אמרה כי "נתוני הדוח מזעזעים וצריכים להדיר שינה מעיני מקבלי החלטות. הנתונים מראים בפירוש את מה שראשי היישובים אומרים כבר שנים: במדינת ישראל יש שתי מדינות. יש כאלו שזוכים בבריאות מצוינת ויש כאלו שגרים בפריפריה. העוני בפריפריה מפחיד. ההכנסות בפריפריה נמוכות באופן משמעותי".

לדבריה, "ממשלת ישראל חייבת להבין לא מדובר על פערים, מדובר על שתי מדינות. מדינה שפועלת ככה חייבת להבין שהיא יוצרת שבר חברתי נוראי ומונעת פיזור אוכלוסייה, מה שהופך את החיים במרכז ליקרים הרבה יותר ואת החברה הישראלית לחלשה הרבה יותר".

בית ספר קורצ'אק, קריית שמונה. אדריאן הרבשטיין
"למרות הקשיים, יכולים לברך על מערכת החינוך". בית ספר בקריית שמונה/אדריאן הרבשטיין

למרות הפערים בשלל התחומים, בתחום החינוך נמצא יתרון לטובת הפריפריה - ביישובים מרכזיים מאוד יש 10 תלמידים למורה, בעוד ביישובים פריפריאליים מאוד יש 7.6 תלמידים בלבד. "ואחרי כל זה אנחנו יכולים לברך את עצמנו על הנתונים המצוינים על שביעות רצון ממערכות החינוך בצפון. אצלנו זה לא רק סיסמת בחירות. למרות הקשיים, מערכות החינוך שלנו הן הטובות בארץ", ציינה רון.

בדוח הלמ"ס נמצאו פערים גם בהכנסות: במשק בית יהודי בישוב פריפריאלי מאוד ההכנסה החודשית היא 18,662 שקל, בעוד שהכנסתה של משפחה יהודית במרכז היא 23,036 שקל. בהשוואה לנתונים הנוגעים למשפחות הערביות, עולים פערים עצומים - התוצאה היא שהכנסתה של משפחה יהודית במרכז גבוהה ב-10 אלף שקל כמעט ממשפחה ערבית במרכז, בעוד שהוצאותיהן שוות כמעט.

השוק בטבריה. אלי אשכנזי
פערים משמעותיים בהכנסות. השוק בטבריה/אלי אשכנזי

רונית עובדיה, מנכ"ל אשכול בית הכרם המאגד ישובים ערביים בגליל, אמרה על נתוני הדוח כי "הנתונים מזעזעים, כאשר מדברים על אלימות בחברה הערבית ונלחמים בנשק לא חוקי חייבים לזכור כי העוני הוא אחד הגורמים לפשיעה זו. מדינת ישראל חייבת להבין שהעוני בחברה הערבית הוא לא בעיה ערבית, מדובר בבעיה חברתית של החברה הישראלית כולה".

"אנו ראשי היישובים דורשים מהממשלה להתערב בדחיפות ולפעול למיגור הפערים הללו בעזרת חינוך, חיזוק הכלכלה והתעסוקה כי רק זאת הדרך להילחם באלימות", הוסיפה עובדיה.

יו"ר העבודה גשר ח"כ עמיר פרץ התייחס אף הוא לנתוני הלמ"ס בדבר הפערים בין המרכז לפריפריה, ואמר כי "מדובר בצבע אדום חברתי והגיע הזמן אחרי עשר שנים של הפקרה חברתית חסרת אחריות להתמודד עם האתגר הזה. נתניהו אינו הפיתרון - הוא יצר את הבעיה". הוא הוסיף כי "אין סיבה שאנשים שגרים שעה ממרכז הארץ יחיו פחות שנים, ישתכרו פחות, ויקבלו הרבה פחות מהמדינה ששייכת להם באותה מידה. את המציאות הזאת אנחנו נשנה".

(עודכן לראשונה: 17:55)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully