וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם טילים חדשים ואלפי חיילים: סין ציינה 70 שנה לעליית השלטון הקומוניסטי

1.10.2019 / 9:07

במצעד צבאי רב משתתפים ששודר בתחנות הטלוויזיה ברחבי המדינה הפגינה סין את כוחה ברקע המשברים עם הונג קונג ומלחמת הסחר עם ארה"ב. "אף כוח בעולם לא יכול למנוע מהעם הסיני לצעוד קדימה", אמר הנשיא שי. המצעד הוצגו טילים בליסטיים שמסוגלים להגיע לארה"ב

עורך: שאול אדם

סין ציינה היום (שלישי) 70 שנה לתחילת השלטון הקומוניסטי במדינה במצעד צבאי גדול בביג'ינג, שבו נכח הנשיא שי ג'ינפינג וצמרת המדינה. מפגן הכוח הסיני התקיים ברקע המשבר בן ארבעת החודשים מול מתנגדי המשטר בהונג קונג שמוחים על מעורבות סין בשלטון, וברקע מלחמת הסחר עם ארצות הברית.

בנאומו אמר שי כי על הצבא הסיני לשמור על ריבונותה של סין, על ביטחונה ולהבטיח את השלום העולמי. "אף כוח בעולם לא יכול לערער את ביטחוננו או למנוע מהעם הסיני לצעוד קדימה", אמר שי בנאום בכיכר טיאנאמן, כשהוא לבוש בחליפה אפורה המזכירה את לבושו של מנהיג המהפכה הקומוניסטית בסין מאו צה טונג.

בנאום ששודר בתחנות הטלוויזיה ברחבי המדינה הוסיף שי כי על סין להבטיח את השגשוג ואת היציבות בהונג קונג ובמקאו, ואף לקדם את היחסים עם השלטון העצמאי בטיוואן ולהמשיך לחתור לאיחודה המלא של המולדת. במהלך המצעד הוצגו לראווה גם כלי הנשק רבים. בין אמצעי הלחימה שהוצגו היו טילים בליסטיים חדשים מסוג DF-41, שמסוגלים לשאת כמה ראשי קרב גרעיניים וביכולתם להגיע לשטחה של ארצות הברית.

מצעד 70 שנה למפלגה הקומוניסטית בסין, 1 באוקטובר 2019. רויטרס
חיילים מצבא סין בביג'ינג, אתמול/רויטרס
נשיא סין, שי ג'ינפינג במצעד 70 שנה למפלגה הקומוניסטית בסין, 1 באוקטובר 2019. רויטרס
"לשמור על ריבונותה של סין". שי במצעד הצבאי, אתמול/רויטרס

שי שומר על הפופולריות שלו בסין בין היתר בזכות הקמפיין האגרסיבי שהוא מנהל נגד שחיתות במדינה. הכלכלה הסינית נחשבת כיום, לאחר שש שנים תחת שלטונו של שי, לכלכלה השנייה בגודלה בעולם. דבר שגם מעורר כלפי סין עוינות ואף עורר את מלחמת הסחר עם ארצות הברית.

הנשיא הסיני מתמודד עם שני אתגרים מרכזיים בימים אלו. מלבד מלחמת הסחר שעליה הכריז נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, גם ההפגנות בהונג קונג מגיעות בימים אלה לשיאן. המושבה הבריטית לשעבר ננעלה לקראת ההפגנות היום, וכן מורגשת נוכחות כבדה של המשטרה במרכז העיר. גם בביג'ינג הוגברה מאוד נוכחות כוחות הביטחון והתושבים לא הורשו להתקרב לאזור המצעד בימים הראחרונים.

מומחי ביטחון טענו לאחרונה כי סין הכפילה בהדרגה את הכוחות שהיא פרסה בהונג קונג. לפי אותם גורמים, מדובר במהלך הדרמטי ביותר שבו נקטה בייג'ינג עד כה כהיערכות להסלמה אפשרית במחאה.

עוד בוואלה!

בזמן עצרת האו"ם: "טראמפ המתין על קו טלפון מאובטח לרוחאני, שסירב לענות"

לכתבה המלאה
טילים גרעיניים שהוצגו במהלך מצעד 70 שנה למפלגה הקומוניסטית בסין, 1 באוקטובר 2019. רויטרס
מסוגלים לשאת כמה ראשי קרב במקביל. הטילים הגרעיניים שהוצגו במצעד הצבאי/רויטרס

בחודש שעבר הציבו הסינים אלפי חיילים בגבול עם העיר, שבה מתחוללות הפגנות מאז חודש יוני. סוכנות הידיעות הרשמית של המדינה תיארה את המבצע כתנועה שגרתית של הכוח עליו שומרת סין בהונג קונג, מאז מסירת העיר מידי בריטניה בשנת 1997. בנוסף לכך, שבעה שליחים אסיאתיים ומערביים אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס בחודש שעבר, כי הם בטוחים שפריסת החיילים של שלהי חודש אוגוסט לא הייתה רק הזזה של הכוחות - אלא עיבוי שלהם. הדיפלומטים מאמינים כי סין ריכזה בכך את הכוח הפעיל הגדול ביותר אי פעם של הצבא הסיני בהונג קונג.

מצעד 70 שנה למפלגה הקומוניסטית בסין, 1 באוקטובר 2019. רויטרס
חיילים סיניים במצעד/רויטרס
מצעד 70 שנה למפלגה הקומוניסטית בסין, 1 באוקטובר 2019. רויטרס
חיילות סיניות במצעד/רויטרס

ההפגנות בהונג קונג החלו במחאה על כוונתה של המנהיגה קארי לאם לחוקק חוק שהיה מאפשר את הסגרתם של אזרחי הונג קונג לידי סין. ההפגנות, שעם הזמן הפכו לאלימות, נחשבות לאיום הגדול ביותר על שלטונו של הנשיא שי ג'ינפינג, מאז כניסתו לתפקיד בשנת 2012.

עיבוי הכוחות בהונג קונג כולל חיזוק הציוד המותאם לסיום האלימות בעיר, כולל תותחי מים ומשאיות המשמשות להצבת בריקדות. כתבי רויטרס עקבו אחר פעילות מוגברת ברבים מהמתקנים של הצבא הסיני ברחבי הונג קונג, שרובם עברו בירושה במסגרת ההסכם על נסיגת הכוחות הבריטיים לפני כשני עשורים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully