וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בזמן עצרת האו"ם: "טראמפ המתין על קו טלפון מאובטח לרוחאני, שסירב לענות"

1.10.2019 / 5:30

במסגרת מאמציו של מקרון לתווך בין נשיא ארה"ב ומקבילו האיראני, ב"ניו יורקר" דווח כי טראמפ המתין על קו הטלפון המיוחד שהוקם בסתר בחדר סמוך לסוויטה של רוחאני במלון בו שהה בניו יורק, אך נשיא איראן לא הופיע בצדו השני של הקו. "אם הוא יעזוב בלי פגישה - זה אבוד"

צילום: רויטרס. עריכה: ליר שפיגלר

במסגרת מאמציו של נשיא צרפת עמנואל מקרון לתווך בין ארצות הברית לאיראן, ניסה מקרון לתאם שיחת טלפון בין נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ומקבילו האיראני חסן רוחאני במהלך כינוס העצרת הכללית של האו"ם שנערכה בשבוע שעבר בניו יורק, כך דווח אמש (שני) ב"ניו יורקר". לפי הדיווח, הנשיא טראמפ המתין על קו טלפון מאובטח שהוקם בסתר, אך נשיא הרפובליקה האסלאמית רוחאני לא הופיע בצדו השני של הקו. מקרון, שבמשך חודשים ניסה להביא למגעים ממשיים בין איראן לארצות הברית, המתין בליווי צוות יועצים מחוץ לסוויטה של רוחאני, אך האחרון סרב לצאת מחדרו.

העיתון ציטט גורמים המעורים בנושא, ודווח כי צוות שלם של טכנאים הגיע למלון הילטון מיליניום הסמוך לאו"ם, כדי להקים את הקו המאובטח בחדר הישיבות בקומת חדרו של רוחאני. שיחת טלפון תוכננה לשעה 21:30 ביום שלישי ה-24 בספטמבר, והייתה אמורה להתקיים בין טראמפ, רוחאני ומקרון. כל שהיה על רוחאני לעשות הוא לצאת מהסוויטה ולהיכנס לתוך החדר, שבו הוצב קו הטלפון שהיה פתוח ומוכן כשטראמפ ממתין בצדו השני.

חסן רוחאני, נשיא איראן, נואם באסיפה הכללית של האו"ם, ניו יורק, ארה"ב, 25.09.19. רויטרס
לא הרים את השפופרת. רוחאני נואם בעצרת האו"ם, שבוע שעבר/רויטרס

עם זאת רוחאני סירב לקיום השיחה. מלון הילטון מילניום נבחר לשיחה ולאירוחו של רוחאני, משם שמדובר באחד המלונות היחידים שבו יכול היה נשיא איראן לשהות, בשל הסנקציות האמריקניות. עוד דווח כי מקרון וראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, הפצירו יחד ברוחאני על מנת שיסכים לשוחח עם טראמפ. "אם הוא עוזב את המדינה בלי לפגוש את הנשיא טראמפ, בכנות, זה אבוד", הנחה מקרון את המתורגמן להגיד לרוחאני בשולי העצרת. מקרון אמר כי רוחאני לא יחזור בזמן הקרוב לארצות הברית, "והנשיא טראמפ לא ייסע לטהראן". רוחאני צחק בתגובה ללחץ שהפעילו עליו.

לפי הדיווח, מקרון רצה להבטיח בשבוע שעבר את קיומו של הסכם מילולי בין טראמפ ורוחאני על תכנית בת ארבע נקודות, שתקדם את הדיפלומטיה בין המדינות. המתיחות בין הצדדים הוחרפה מאז שטראמפ הפעיל מחדש את הסנקציות שנועדו לנתק את יצוא הנפט של איראן בנובמבר האחרון. במהלך הקיץ המשיכו טהראן ווושינגטון להכות זו בזו: טראמפ ביטל פעולת תגמול צבאית של צבא ארצות הברית לאחר הפלת המל"ט, בעוד איראן איימה לסגור את אספקת הנפט למדינות במפרץ הפרסי אם ייחסם מקור הכנסותיה העיקרי. החודש, וושינגטון האשימה את טהראן בהתקפה על מתקני הנפט של ערב הסעודית שהשביתה באופן זמני חמישה אחוזים מאספקת הנפט העולמית.

עוד בוואלה!

מחזיק תיק איראן באמ"ן: עומדים בפני הידרדרות, חמינאי לא בשל למו"מ

לכתבה המלאה
פסגת G-7 בביאריץ, צרפת 25 באוגוסט 2019. רויטרס
יזמו שיחה ישירה עם נשיא איראן. טראמפ ומקרון בפסגת ה-G-7/רויטרס

במהלך שתי ההתכנסויות הקודמות של האסיפה הכללית של האומות המאוחדות, ב-2017 ו-2018, טראמפ הפגין שוב ושוב נכונות לפגוש את מנהיגי איראן, ובמסגרת זו העביר באמצעות הצרפתים מסרים חשאיים בבקשה לפגוש את רוחאני. ביולי העביר הסנטור הרפובליקני ראנד פול, שותף משחקי הגולף של טראמפ, הזמנה לשר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, לבקר בבית הלבן - באותו שבוע ממש. בסוף אוגוסט, במהלך פסגת ה-G-7 בצרפת, ביקש טראמפ ממקרון לקבוע פגישה עם זריף, שקיים שיחות עם גורמים מקומיים בקרבת מקום. בשבוע שעבר, במהלך העצרת, התייחס טראמפ לעניין בפני הכתבים. "הם כאן, אנחנו כאן, אך עדיין לא הסכמנו לזה", אמר. "אבל הם מעוניינים במשא ומתן, וזה בהחלט יהיה הגיוני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully