וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"להתראות מסייה שיראק": מנהיגי העולם חלקו כבוד אחרון לנשיא צרפת

30.9.2019 / 19:11

אלפי אזרחים הגיעו להיפרד מהנשיא לשעבר בפעם האחרונה מול ארונו שהוצב בעיר הבירה. מקרון קיבל את פניהם של המנהיגים שהגיעו למסע ההלוויה של שיראק, בהם פוטין, ביל קלינטון והנסיך אדוארד. "הייתה לו אהבה אמיתית לאנשים", ספד לו הארכיבישוף של פריז

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

מנהיגי העולם בעבר ובהווה השתתפו היום (שני) בטקס ההלוויה בפריז של נשיא צרפת לשעבר ז'אק שיראק, המנהיג הצרפתי שנזכר במדינתו בזכות הכריזמה העממית שלו והתנגדותו לפלישה לעיראק ב-2003.

נשיא צרפת עמנואל מקרון, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא ארצות הברית לשעבר ביל קלינטון היו בין האבלים במעברי כנסיית סן סולפיס לזכרו של שיראק, שהלך לעולמו בשבוע שעבר בגיל 86. ארונו של שיראק, עטוף בדגל צרפת, הוצב בקדמת הכנסייה לאחר שהובל לאורך רחובות הבירה מול קהל אזרחים רבים.

נשיא ארצות הברית לשעבר ביל קלינטון עם נשיא צרפת עמנואל מקרון בהלוויתו של ז'אק שיראק. 30 בספטמבר 2019. רויטרס
נשיא ארצות הברית לשעבר קלינטון ונשיא צרפת מקרון בהלוויתו של שיראק/רויטרס

שיראק, שכיהן כנשיא בין השנים 1995-2007, ניסה לקדם את מעמדה של צרפת כשחקנית גלובלית, עמדה שהובילה אותו לסכסוך עם וושינגטון בגלל הפלישה לעיראק. שיראק היה משנותיו המוקדמות חבר בממסד הצרפתי, אך היה לו גם חיבור לאנשים מחוץ לחברה הגבוהה.

"לנשיא לשעבר הזה... הייתה אהבה אמיתית לאנשים, באותה מידה בסלוני האליזה או בסלון של האיכר", אמר הארכיבישוף של פריז מישל אופית לכ-2,000 האנשים שהתאספו בכנסייה. "להתראות, ותודה מסייה שיראק", נפרד מחברו. אלמנתו של שיראק, ברנדט, נעדרה מההלוויה בשל מצבה הרפואי.

עוד בוואלה!

מחזיק תיק איראן באמ"ן: עומדים בפני הידרדרות, רוחאני לא בשל למו"מ

לכתבה המלאה
נשיא צרפת עמנואל מקרון ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין בהלוויתו של הנשיא לשעבר ז'אק שיראק. 30 בספטמבר 2019. רויטרס
מקרון הציע לארח את המנהיגים לארוחה באליזה. נשיא צרפת ופוטין בהלוויית שיראק/רויטרס

בין המנהיגים שהגיעו למסע ההלוויה היו נשיא גרמניה פרנק וולטר שטיינמאייר וראש ממשלת לבנון סעד אל-חרירי. הנסיך אדוארד, בנה הצעיר של מלכת בריטניה, אליזבת, השתתף גם הוא.

מארמון האליזה נמסר כי הנשיא מקרון יארח את המנהיגים האורחים בארוחת צהריים, אם כי פוטין צפוי לעזוב לפני. מקרון, שהיה נראה קודר, הרכין את ראשו לפני ארון הקבורה של שיראק, זאת לפני שעשרה מחברי המשמר הרפובליקני המובחר הרימו את הארון על כתפיהם וצעדו מחצר הבניין בזמן שלהקה ניגנה את מארש האבל של שופן.

ארונו של ז'אק שיראק מוצג במלון des Invalides בפריז. 30 בספטמבר 2019. רויטרס
ראש ממשלת לבנון סעד אל-חרירי הגיע גם הוא. ארונו של שיראק מוצג בפריז/רויטרס

הלווייתם של שלושת הנשיאים הצרפתים האחרונים שהלכו לעולמם, צ'רלס דה גול, ג'ורג פומפידו ופרנסואה מיטראן, נערכה בקתדרלת נוטרדאם. כנסיית סן סולפיס נבחרה לשיראק מכיוון שנוטרדאם הושמדה בחלקה בשריפה באפריל האחרון.

שיראק ייקבר בבית העלמין מונפרנס בפריס, בחלקה שליד בתו לורנס, שהלכה לעולמה בשנת 2016. במהלך סוף השבוע אלפי אנשים עמדו בתור מחוץ למלון des Invalides כדי לחלוק לו לשיראק. ארונו הוצג, עטוף בדגל צרפת ומול תצלום גדול שלו מחייך.

שיראק היה "מישהו שהיה לו מושג אחר לגבי תפקידו, ולגבי תפקידה של צרפת בקהילה הבינלאומית, והוא הראה זאת במצבים קשים", אמר תושב פריז, רמו איזונס, שהיה בין הקהל בשכונה. המונים התאספו גם בבניין העירייה בפריז, שם שימש שיראק במשך 18 שנה כראש העיר. "לבי כבד", אמרה אן פירמין, שהביטה בתצוגת תמונות של שיראק בשיא כוחו הפוליטי. "בשבילי אלו כל שנות נעוריי".

נשיא צרפת לשעבר ז'אק שיראק. 27 בספטמבר 2019.. AP
"לבי כבד". נשיא צרפת לשעבר ז'אק שיראק/AP
נשיא צרפת עמנואל מקרון ונשיא צרפת לשעבר פרנסוואה הולנד בהלוויתו של נשיא צרפת לשעבר ז'אק שיראק. 30 בספטמבר 2019.. רויטרס
פרנסוואה הולנד ונשיא צרפת עמונאל מקרון בהלוויתו של שיראק/רויטרס
אלפי אזרחים בפריז מרקינים ראש וחולקים כבוד אחרון לנשיא לשעבר ז'אק שיראק. 30 בספטמבר 2019. רויטרס
"בשבילי זו כל שנות נעורי". אלפי אזרחים חולקים כבוד אחרון לשיראק בפריז/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully