וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העו"ד הפיל את הלקוח: הפה הגדול של ג'וליאני מסבך את טראמפ בפרשת אוקראינה

עורך דינו של נשיא ארה"ב הוגדר על ידי איש המודיעין שחשף את השיחה עם זלנסקי כאחד המעורבים המרכזיים בפרשה. מי שנחשב "ראש העיר של אמריקה" ניסה לפגוע בביידן - אך בסופו של דבר גרם נזק משפטי למעסיקו. "התערב בפוליטיקה הבינלאומית וניסה לסחוט את ממשלת אוקראינה"

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

רודי ג'וליאני, עורך דינו האישי של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, הוא אחד המעורבים המרכזיים בפרשת אוקראינה.

הוא הוגדר כך בתלונתו של איש המודיעין האנונימי, שחשף את השיחה של טראמפ עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, שהולידה את פתיחת הליכי ההדחה נגד הנשיא בקונגרס. "עורך דינו האישי של הנשיא, רודולף ג'וליאני, הוא דמות מרכזית במאמץ הזה", תואר במודגש ראש עיריית ניו יורק לשעבר בתלונה שעוסקת בניסיון של הנשיא ומקורביו לשכנע את קייב לחקור את יריבו הצפוי בבחירות בשנה הבאה, ג'ו ביידן.

ג'וליאני הוזכר בדוח 31 פעמים ותואר כמי שיצר מעין מדינה בתוך מדינה במהלך שירותו את טראמפ. הוא הואשם בהפרה של הפרוטוקולים הביטחוניים תוך שהוא מדלג בין וושינגטון לקייב עם הוראות פרטיות מהנשיא, שחוקיותן מוטלת בספק.

מי שנחשב לגיבור לאומי, "ראש העיר של אמריקה", אחרי פיגועי 11 בספטמבר בניו יורק, מצא את עצמו בלב הפרשה, שאותה סייע לחשוף בעצמו. הוא לא הסתיר את השיחות שקיים עם בכירים אוקראינים בחיפושיו אחרי לכלוך שיפגע ביידן, שסגן הנשיא לשעבר, עד כדי כך שהוא מסבך משפטית את הנשיא מדי יום.

ביום חמישי הוא הכניס אל הקלחת את מחלקת המדינה, כשצייץ מסרון מחודש יולי האחרון - אז נערכה השיחה בין טראמפ לזלנסקי - שנשלח מקורט וולקר, השליח המיוחד של ארצות הברית לאוקראינה שהתפטר בסוף השבוע בצל הפרשה. וולקר הציג בפניו של ג'וליאני יועץ בכיר לנשיא אוקראינה, והציוץ שלו נתפס כמסר מאיים.

עורך דינו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ רודי ג'וליאני מחייך בעצרת בחירות שלו במנצ'סטר ב-15 באוגוסט 2019. AP
סיבך את הנשיא. ג'וליאני בעצרת בחירות של טראמפ במנצ'סטר, בחודש שעבר/AP

עבודות הייעוץ של ג'וליאני במזרח אירופה החלו עוד באמצע העשור הקודם, אבל פעילותו באוקראינה גברה אחרי ניצחונו של טראמפ בבחירות ב-2016 כשהוא ניצל את יחסיו הקרובים עם הנשיא כדי לקדם את עסקיו והופעותיו.

הוא סיפר לרשת פוקס השמרנית, ערוץ הבית של טראמפ, כי בנובמבר האחרון פנה אליו "משקיע מכובד וחשוב מאוד". הוא לא פירט מי, אך לפי תלונת איש המודיעין, שלפי דיווח של ניו יורק טיימס היה איש CIA, היו לג'וליאני קשרים קרובים עם יורי לוצנקו, שהיה עד לחודש שעבר התובע הכללי של אוקראינה, ועם קודמו בתפקיד, ויקטור שוקין.

לפי התלונה, ג'וליאני נפגש עם לוצנקו לפחות פעמיים - בניו יורק, בינואר, ובוורשה, חודש לאחר מכן. התזמון של הפגישות האלו יכול להיות קריטי לחקירת ההדחה המתקדמת במהירות בבית הנבחרים. באותה תקופה, התובע האוקראיני היה תחת ביקורת על חקירות השחיתות התקועות, ובנובמבר האחרון הוא הציע להתפטר אחרי שפעילה נגד שחיתות מתה אחרי שהותזה עליה חומצה.

הוא נותר בתפקידו, אולם לפי הגרדיאן, הוא החל לחפש קשרים בארצות הברית, כדי שאלו יעזרו לו מול הלחץ ההולך וגובר, והוא מצא את ג'וליאני.

עוד בוואלה!

טראמפ: רוצה לפגוש את איש המודיעין שמאשים אותי

לכתבה המלאה
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מצטלם בבית הלבן בשבוע המורשת ההיספנית ב-27 בספטמבר 2019. רויטרס
קיווה שהישועה תגיע מהקונספירציה על ביידן ובנו האנטר. טראמפ/רויטרס

"לוצנקו היה זקוק בדחיפות לבעל ברית פוליטי, והוא האמין שג'וליאני יוכל להעביר מסר ספציפי לטראמפ, והוא יצר את המסר הזה כך שהוא יהיה מעניין יותר עבור הממסד האמריקני", אמר גורם ברשויות אכיפת החוק המעורה בקשר בין השניים. הוא ככל הנראה הזין את עורך דינו של הנשיא במידע שאמור למצוא חן בעיני הלקוח שלו, כמו רשימה ממוצאת של אנשים שאסור להעמידם לדין, שלכאורה קיבל מהשגרירה האמריקנית בקייב דאז מרי יובנוביץ' והגיעה לטראמפ.

היא הודחה בפתאומיות מתפקידו במאי, אחרי שג'וליאני לחץ על שינויים בשגרירות. מאז, טוען עורך דינו של הנשיא ללא ביסוס, שאותה רשימה בדויה הייתה חלק מקשר ליברלי נגד טראמפ, שכלל את השגרירה ומומן על ידי המיליארדר היהודי ג'ורג' סורוס. גם מחלקת המדינה דחתה את התיאוריה הזו כ"המצאה מוחלטת".

"המידע הזה יהיה מאוד שימושי"

ג'וליאני וטראמפ קיוו שהישועה תגיע מתיאוריית הקונספירציה שלפיה ביידן דחף להדיח את התובע הכללי של אוקראינה ב-2016, שוקין, כדי להגן על בנו האנטר, שהיה חבר בהנהלת חברת הגז האוקראינית בוריסמה. עם זאת, לא נמצאו הוכחות לכך שסגן הנשיא דאז פעל שלא כשורה, והוא לא היה הגורם האמריקני היחיד באותה תקופה, יחד עם מדינות מערביות אחרות, שלחצו על קייב להדיח את התובע הכללי.

גם במקרה הזה קיימים סימנים לכך שייתכן שלוצנקו הציג בפני ג'וליאני גרסה מעוותת של חקירת בוריסמה כדי למשוך את תשומת הלב של טראמפ. "ביידן ובנו מעולם לא היו מעורבים בחקירה הזו", אמר לגרדיאן אותו מקור המעורה בקשריו של לוצנקו עם ג'וליאני. בהמשך, גם לוצנקו שינה את הטון שלו והודה כי ביידן ובנו לא עברו על שום חוק באוקראינה.

התובע הכללי באוקראינה יורי לוצנקו מדבר בוועדת הבחירות המרכזית בקייב ב-12 מרץ 2019. AP
"האמין שג'וליאני יוכל להעביר מסר ספציפי לטראמפ". התובע הכללי האוקראיני, לוצנקו/AP

בנוסף לפגישותיו עם לוצנקו, ג'וליאני יצר קשר עם ארבעה תובעים אוקראינים לשעבר נוספים, כולל שיחת סקייפ עם שוקין. מאמציו לתדלק את תיאוריית הקשר נגד ביידן הגיעו לשיאם במאי, כשעורך דינו של טראמפ חשף את תכניתו לבקר את זלנסקי, שהיה אז הנשיא הנבחר.

העיתונאי וחבר הפרלמנט לשעבר סרגיי לשצ'נקו, שייעץ לזלנסקי במהלך הקמפיין שלו, אמר שהוא סבור שג'וליאני מיהר להיפגש עם הנשיא הנבחר לפני השבעתו ב-20 במאי, משום שלאחר מכן השיחות ביניהן יהיו מוגבלות על ידי הפרוטוקול הנשיאותי. ג'וליאני גילה בעצמו את נושא השיחה עם זלנסקי - עידוד הממשלה החדשה לחקור את משפחת ביידן, כשאמר "שהמידע הזה יהיה מאוד מאוד שימושי עבור הלקוח שלי".

התרעומת על הפגישה המתוכננת של ג'וליאני עם זלנסקי הייתה כה רועשת, עד שהוא נאלץ לבטל אותה. במקום זאת, הוא טס לספרד, שם הוא נפגש עם אנדריי ירמק, יועץ בכיר לממשלת אוקראינה החדשה. ג'וליאני טוען כי הוא עשה זאת בדרבון מחלקת המדינה, ועל הדרך הוא מסבך את עצמו ואת הנשיא, שעליו הוא אמור להגן.

"הוא התערב בפוליטיקה הבינלאומית וניסה לסחוט את ממשלת אוקראינה", אמר לשצ'נקו. "זאת צריכה להיות סיבה לחקירה".

התובע הכללי של אוקראינה לשעבר ויקטור שוקין במסיבת עיתונאים בקייב ב-16 בפברואר 2015. שוקין, AP
קיים שיחת סקייפ עם ג'וליאני. התובע הכללי לשעבר, שוקין/AP, שוקין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully