וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבית הלבן מודה: תמלילי שיחת טראמפ-זלנסקי הועברו למערכת מסווגת

בבית הלבן הודו שפירוט שיחתם של נשיאי ארה"ב ואוקראינה נשמרו במערכת המיועדת למסמכים ברגישים ביותר - בהוראת גורמי ממשל. זאת, לאור הטענות על הסתרת ניסיונו של טראמפ לפגוע ביריבו. שר החוץ האוקראיני שלל את ההאשמות נגד ביידן

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

הבית הלבן הודה אמש (שישי) כי גורמים רשמיים בממשל הורו לשמור את תמלילי שיחתו של נשיאי ארצות הברית ואוקראינה במערכת השמורה לנושאים המכילים מידע מסווג במיוחד. בכך, הם אישרו את הטענות המובאות בתלונה הפנימית של גורם המודיעין האנונימי שחשף את הפרשה המאיימת על נשיאותו של דונלד טראמפ.

בהצהרה שנמסרה לרשת CNN, גורם בכיר בבית הלבן אמר שהצעד נעשה לבקשת עורכי הדין של המועצה לביטחון לאומי. הוא טען כי עורכי הדין "הורו לטפל כראוי במסמכים המסווגים". גורמים בבית הלבן טענו כי המסמכים כבר היו מסווגים, כך שלא נעשה כל רע בעצם העברתם למערכת אחרת.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ נפגש עם נשיא אוקראינה וולדימיר זלנסקי בניו יורק, ארה"ב, 25.09.19. רויטרס
התמלילים נשמרו במערכת מסווגת בהוראת גורמי ממשל. הנשיא טראמפ יחד עם הנשיא זלנסקי/רויטרס

ההודאה מחזקת את אמינות תלונתו של חושף הפרשה לגבי השיחה מעוררת המחלוקת של טראמפ עם הנשיא האוקראיני ולדימיר זלנסקי, שלצד שיחות נוספות נשמרה במערכת המיועדת למסמכים רגישים ביותר. עם זאת, היא לא פירטה האם גורם נוסף מהבית הלבן לקח חלק בהחלטה על העברת המסמכים, או האם תמלילי שיחות טלפון נוספים טופלו באותו האופן.

הטענה שגורמים רשמיים הסתירו את תוכן שיחת הטלפון - שבמהלכה הציע טראמפ למקבילו האוקראיני להורות על חקירת סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן ובנו - הביאה להאשמות על ניסיון לטייח את המעשה. אין עדות לכך שביידן, הנחשב למועמד מוביל מהמפלגה הדמוקרטית לנשיאות, או בנו עשו מעשים פליליים.

התמלילים, שהבית הלבן חשף ביום רביעי ברקע הסערה הציבורית, לא הכילו מידע כמו סודות מודיעיניים או תכניות צבאיות שבדרך כלל מצדיקים העברת מסמכים למערכות מסווגות במיוחד. גורמים רשמיים המעורים בנושא טוענים שטראמפ ואחרים בבית הלבן ביקשו להגביל את הגישה לשיחות טלפון עם מנהיגי מדינות זרות אחרי ההדלפה שהביכה את הממשל.

למרות זאת, הצהרת הבית הלבן מצביעה על מאמץ לצייר את סיווג המסמכים כצעד מקצועי שנעשה על ידי עורכי דינה של המועצה לביטחון הלאומי, ולא כניסיון מוטה פוליטית לשמור על שיחותיו של טראמפ מעיני הציבור. אך גורם בכיר לשעבר בממשל טראמפ אמר לרשת CNN כי בבית הלבן ניסו בפרט להגביל את הגישה לתמלילים ושיחות בין הנשיא ליורש העצר הסעודי מוחמד בן סמלאן ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין.

עוד בוואלה!

כל מה שצריך לדעת על פרשת ביידן-אוקראינה - ועל הסיכוי שטראמפ יודח

לכתבה המלאה
ג'ו ביידן ובנו האנטר, 30.01.2010. AP
התמלילים לא הכילו מידע כמו סודות מודיעיניים או תכניות צבאיות. ביידן ובנו האנטר/AP

טראמפ עצמו תקף את גורם המודיעין שעומד מאחורי התלונה. "אני רוצה לדעת מי האדם שנתן את המידע כי זה קרוב למרגל", צוטט הנשיא באירוע פרטי בניו יורק. "אתם יודעים מה נהגנו לעשות בעבר כשהיינו חכמים? נהגנו במרגלים ובבוגדים אחרת מאיך שאנחנו עושים זאת עכשיו".

שר החוץ לשעבר של אוקראינה פבלו קלימקין דחה את הטענות של טראמפ, שלפיהן ביידן הפעיל לחץ כדי להביא לפיטוריו של תובע אוקראיני במטרה להגן על חברת הגז שהעסיקה את בנו האנטר. בריאיון ל-BBC אמר קלימקין שהתובע ויקטור שוקין פוטר בגלל שחיתות, ואחרי לחץ מצד כמה גופים מערביים בהם האיחוד האירופי.

יריבתו לשעבר של טראמפ בבחירות לנשיאות ב-2016, הילארי קלינטון, הביעה תמיכה בהליך ההדחה שעליו הודיעה יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי. קלינטון טענה שטראמפ "מהווה סכנה ברורה לעתידנו ולדמוקרטיה שלנו". עם זאת, סיכויי ההצלחה של ההדחה נמוכים, מאחר שגם אם יושג הרוב הדרוש למהלך בבית הנבחרים, הוא לא צפוי לעבור את הסנאט הנשלט על ידי רוב רפובליקני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully