וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יש הרבה דיבורים על הבן של ביידן": פורסמו תמלילי שיחת טראמפ ונשיא אוקראינה

25.9.2019 / 17:19

אחרי שהדמוקרטים פתחו בהליך הדחה בקונגרס, חשף הממשל את סיכום השיחה השנויה במחלוקת. "זה נשמע לי נורא", אמר הנשיא האמריקני לזלנסקי, כשטען כי סגן הנשיא לשעבר הוביל לסגירת חקירה נגדו בנו, שעבד בחברת גז. הוא הוסיף: "ארה"ב הייתה טובה מאוד מאוד עם אוקראיניה"

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ביקש מנשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי לחקור אם סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן סגר את חקירה של חברת גז שבה בנו עבד - כך עולה מסיכום השיחה שהתקיימה בין השניים ביולי, שפורסם היום (רביעי) על ידי הממשל. בעקבות השיחה, שבה לכאורה לחץ טראמפ על זלנסקי לפתוח בחקירה נגד יריבו הפוליטי, הודיעו הדמוקרטים בקונגרס על פתיחת הליך הדחה נגד טראמפ, שמכחיש שפעל לא כשורה ומכנה זאת "ציד מכשפות".

"יש הרבה דיבורים על הבן של ביידן, שביידן עצר את ההעמדה לדין ושהרבה אנשים רוצים לגלות את זה, כך שכל מה שאתה צריך לעשות עם התובע הכללי יהיה נהדר", אמר טראמפ בשיחה עם הקומיקאי היהודי לשעבר. "ביידן התרברב שהוא עצר את ההעמדה לדין, כך שאם אתה יכול לבחון את זה, זה נשמע לי נורא", אמר טראמפ לפי המזכר שפרסם משרד המשפטים.

השיחה נערכה אחרי שטראמפ הורה על הקפאת כ-400 מיליון דולר מכספי הסיוע הצבאי של ארצות הברית לאוקראינה, המנהלת מלחמה עם בדלנים פרו-רוסים במזרח המדינה מאז 2014. בשיחה, אמר טראמפ לזלנסקי כי התובע הכללי וויליאם בר יפנה אליו לגבי פתיחתה מחדש של חקירת חברת הגז האוקראינית. ואולם, דוברת משרד המשפטים, קרי קופק, אמרה כי בר לא יצר קשר עם אוקראינה. לדבריה, בר, שמונה על ידי טראמפ, גילה על קיומה של השיחה רק כמה שבועות לאחר מכן.

לקריאה נוספת על הפרשה
מסוכן לדמוקרטים, ואולי טוב לנשיא: הליך הדחת טראמפ ייעצר בסנאט
יו"ר בית הנבחרים הודיעה: פותחים בהליך הדחה רשמי נגד טראמפ

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ במהלך עצרם האו"ם בניו יורק - ה-24 לספטמבר 2019. רויטרס
הולך ומסתבך. טראמפ, אתמול/רויטרס

במזכר, שבניגוד להבטחותיו של טראמפ לא היה התמלול המלא של השיחה, הנשיא לא אומר מפורשות שהסיוע תלוי בחקירת ביידן, אבל הוא הדגיש את חשיבות החקירה ולחץ על פעולה נגד סגן הנשיא לשעבר. "אנחנו עושים הרבה למען אוקראינה", אמר טראמפ. הוא הזכיר את קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, כמי שלא "עושה דבר" למען קייב, אבל "ארצות הברית הייתה טובה מאוד מאוד עם אוקראינה". זלנסקי בתגובה אמר שטראמפ צודק באלף אחוז והודה לו על התמיכה שלו "בתחום הביטחון" והביע עניין ברכישה נוספת של נשק אמריקני.

כשהעולתה הסוגייה של ביידן, טראמפ אמר לזלנסקי "שמעתי שהיה לך פרקליט מצוין שחדלו אותו מעבודתו, זה חבל מאוד ולא הוגן". זלנסקי הרגיע את טארמפ ואמר כי התובע הכללי שהוא ימנה "יבחן את המצב" וטראמפ בתמורה אמר: "אני בטוח שאתה תטפל בזה". עוד נידב זלנסקי כי בפעם שעברה שהגיע לארצות הברית הוא שהה בניו יורק במלון במגדל טראמפ והבטיח "אהיה רציני מאוד לגבי הנושא הזה, נעבוד על החקירה".

עוד בוואלה!

כל מה שצריך לדעת על פרשת ביידן-אוקראינה - ועל הסיכוי שטראמפ יודח

לכתבה המלאה
נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי בעצרת האו"ם, 24 בספטמבר 2019. רויטרס
"היחיד שיכול להפעיל עליי לחץ - בני". זלנסקי מאזין לנאומים בעצרת הכללית, אתמול/רויטרס

טראמפ נפגש היום עם זלנסקי, שמבקר בניו יורק לרגל העצרת הכללית של האו"ם, שבה נאם במהלך היום. עוד הוסיף בפתח פגישתו עם טראמפ כי לדעתו שיחתם הייתה "נורמלית". עוד התלוצץ זלנסקי מול המצלמות, "זה עדיף להיות בטלויזיה ולא בטלפון".

זלנסקי נשאל אם טראמפ אכן לחץ עליו. "אף אחד לא יכול להפעיל עליי לחץ משום שאני נשיא של מדינה עצמאית", אמר זלנסקי, שדבריו שודרו על ידי ערוץ "רוסיה 24". בהמשך היום הוא אמור להיפגש עם טראמפ, שמצדו הבטיח אתמול לשחרר את תמלילי השיחה. "דרך אגב, האדם היחיד שיכול להפעיל עליי לחץ הוא בני, שהוא בן שש", הוסיף.

הפרשה החלה בעקבות תלונה של איש מודיעין למפקח הכללי של קהילת המודיעין, שמצדו נבלם על ידי מנהל הקהילה בפועל, ז'וזף מגווייר, בעל ברית של טראמפ. בעקבות הפתיחה בהליכי הדחה נגד הנשיא טראמפ, כבר מחר יוכלו חברים בועדת המודיעין של בית הנבחרים והסנט לקרוא העתק של דוח התלונה.

(עדכון ראשון: 14:11)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully