וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יו"ר בית הנבחרים הודיעה: פותחים בהליך הדחה רשמי נגד טראמפ

פלוסי האשימה את הנשיא ב"הפרות חמורות" של החוקה האמריקנית, לאור הדיווחים שלפיהם הפעיל לחץ על נשיא אוקראינה כדי שיחקור את ביידן ומשפחתו. טראמפ מצדו הודיע כי יפרסם תמלילים שיפריכו את הטענות ותקף את הדמוקרטים: "ציד מכשפות". למרות זאת, הסיכוי להדחתו קטן מאוד

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי הודיעה הלילה (רביעי) על פתיחה בהליך להדחתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. זאת, לאור הדיווחים על הלחץ שהפעיל הנשיא על מקבילו באוקראינה, כדי שיחקור את המועמד הדמוקרטי הבכיר לנשיאות ג'ו ביידן ומשפחתו. "מדובר בהפרה חמורה של החוקה", אמרה פלוסי.

השבוע הנשיא הודה כי ביקש מנשיא אוקראינה לנקוט פעולות שיועילו לו פוליטית. לדבריה, זאת "בגידה בשבועת טראמפ למשרד, בגידה בביטחון הלאומי ובגידה ביושרת הבחירות שלנו. הנשיא חייב לתת דין וחשבון. אף אחד לא מעל החוק".

הצהרתה הגיעה לאחר הקולות ההולכים וגוברים מצד חברי הקונגרס מהמפלגה הדמוקרטית כי יתמכו בהדחתו של טראמפ. עם זאת, מדובר בהליך התחלתי בלבד - פלוסי למעשה "עטפה" את שש החקירות המתנהלות על ידי ועדות שונות בבית הנבחרים לכדי חקירה רשמית אחת. בסיומה, אם אכן תתקיים הצבעה, יידרש רוב רגיל בבית הנבחרים, אולם של שני שלישים בסנאט הנשלט על ידי הרפובליקנים.

בתגובה תקף הנשיא את הדמוקרטים בחשבון הטוויטר שלו. "הם אפילו לא ראו את תמלול השיחות, זה ציד מכשפות", צייץ. "זאת הטרדה נשיאותית". עוד הוסיף הנשיא כי "יום חשוב כל כך באו"ם, כל כך הרבה עבודה וכל כך הרבה הצלחה, והדמוקרטים נאלצו בכוונה להרוס ולהתפוגג עם השטויות החדשות ביותר של ציד המכשפות. זה כל כך רע למדינה שלנו".

ננסי פולוסי יושבת ראש בית הנבחרים מטעם המפלגה הדמוקרטית מודיעה על הכוונה להדיח את הנשיא דונלד טראמפ, 24 לספטמבר 2019. קווין למארק, רויטרס
"אף אחד לא מעל החוק". פלוסי, הלילה/רויטרס, קווין למארק

טראמפ אמר לפני הצהרתה של פלוסי שהליך ההדחה נגדו רק יגביר את סיכוייו להיבחר מחדש. כמו כן, הוא הודיע כי יפרסם את התמלילים "המהימנים, המלאים והבלתי מסווגים" של שיחותיו עם הנשיא האוקראיני, ולדימיר זלנסקי. בציוץ שפרסם הערב בטוויטר כתב הנשיא האמריקני כי התמלילים יפורסמו במלואם מחר והם יוכיחו שהשיחה הייתה "ראויה לחלוטין".

כמו כן, טראמפ טען שפירוט השיחה יוכיח כי הוא לא לחץ על זלנסקי לחקור את ביידן ובנו האנטר. על פי הדיווחים, בקשתו של טראמפ לנשיא אוקראינה נגעה לחשד שהאנטר ביידן עבר על חוקי המדינה בזמן שכיהן כדירקטור בחברת גז אוקראינית, וכן החשד שג'ו ביידן סייע לבנו בביצוע עבירות אלה.

זאת חקירת ההדחה ראשונה בקונגרס מאז 1998 נגד הנשיא הדמוקרטי ביל קלינטון, שהואשם במתן עדות שקר ובשיבוש חקירה במסגרת פרשת מוניקה לווינסקי.

בית הנבחרים הצביע בעד הדחתו בדצמבר אותה שנה, אולם הוא זוכה חודשיים לאחר מכן על ידי הסנאט ונשאר בבית הלבן. הנשיא השני אי-פעם שעמד בפני הדחה היה אנדרו ג'קסון ב-1868, אולם הוא זוכה גם כן על ידי הסנאט.

עוד בוואלה!

לפני השיחה עם נשיא אוקראינה: "טראמפ הורה על הפסקת סיוע כספי"

לכתבה המלאה
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, בפגישה עם נשיא הודי בשולי עצרת האו"ם, 24 בספטמבר 2019. רויטרס
הצהיר שיפרסם את תמלילי השיחות עם נשיא אוקראינה. טראמפ/רויטרס

הצהרתה של פלוסי מגיעה אחרי שגורמים רשמיים במפלגה טענו כי היא עשויה להודיע על הליך ההדחה. גם יו"ר ועדת המיסים ריצ'רד ניל, שנועד עם פלוסי, אמר לאחר פגישתם שהיא החליטה שהגיעה העת להתקדם בהליך להדחת טראמפ.

לדברי מחוקקים ועוזרים רבים בקונגרס, יו"ר בית הנבחרים ודמוקרטים בכירים דנו מוקדם יותר בשיחות סגורות בהקמת ועדה שתנהל את ההליך - אם ייצא לפועל. גורמים בכירים אמרו כי פלוסי שוחחה עם עמיתיה בימים האחרונים על יצירת הרכב, במקום להשאיר את המשימה בידי ועדת המשפט של הקונגרס. הגורמים הדגישו כי עד כה לא התקבלה אף החלטה, אך כמה מהעמיתים צפויים לתמוך פומבית בצעד בקרוב. בלשכתה של פלוסי סירבו להגיב לדיווחים.

ביידן עצמו אמר אמש כי על טראמפ להיענות לבקשות הקונגרס לקבלת מידע על אוקראינה ונושאים נוספים - או שיש להדיח אותו. מנהיג הדמוקרטים בסנאט, צ'אק שומר, הוסיף כי הבטחתו של טראמפ לפרסם את תמלילי השיחה איננה מספיקה. לדבריו, עליו לחשוף גם את התלונה הפנימית שגורם מודיעיני אנונימי הגיש על השיחה.

לפי הוושינגטון פוסט, שחשף את הפרשה, הוגשה תלונה אנונימית על כך שטראמפ נתן הבטחה "מדאיגה", שתוכנה לא ידוע. הנשיא אמר כי הסיפור "מגוחך" וטען כי איש המודיעין הוא תומך של הדמוקרטים, על אף שהוא אינו יודע את זהותו.

ג'ו ביידן מועמד דמוקרטי לנשיאות וסגן נשיא ארצות הברית לשעבר בכנס להט"ב באיווה, 20 בספטמבר 2019. רויטרס
קרא להדיח את טראמפ אם לא ייענה לבקשות הקונגרס. ביידן/רויטרס

יו"ר ועדת המשפט, אדם שיף, הודיע כי חברי הוועדה נמצאים בקשר עם עורך הדין המייצג את איש המודיעין האנונימי, וזאת על מנת שיעיד בפני הוועדה עוד השבוע. במקביל, פלוסי ומנהיג הרוב, סטני הוייר, הצהירו כי בית הנבחרים יצביע על החלטה שתגנה את מאמצי ממשל טראמפ למנוע את פרסום תלונתו. ההחלטה נועדה גם להגן על איש המודיעין, שהתלונה הפנימית שהגיש הציפה את הפרשה מעל לפני השטח.

לאחרונה, הצטרפו לקריאה לחקירת הפרשה גם כמה מחוקקים דמוקרטים שעד כה התנגדו למהלך זה. ב"ניו יורק טיימס" פורסם כי ימים אחדים לפני שיחתו של זלנסקי, הורה טראמפ באופן אישי לצוותו להקפיא את כספי הסיוע בגובה של 391 מיליון דולר לאוקראינה. לפי הדיווח, שנמסר מפיהם של שני בכירים בממשל האמריקני, הנשיא פנה בנושא לראש המטה שלו בפועל, מיק למאבני, שהעביר דרך אגף התקציבים והפנטגון בקשה לבדוק האם ההוצאה הכרחית.

עם זאת, גורם ששוחח עם הוושינגטון פוסט אמר כי הקפאת הסיוע הייתה בשל חשש לשחיתות בממשל האוקראיני, והכחיש קשר בין זה לבין הלחץ של טראמפ על זלנסקי, שעמו ייפגש בשולי עצרת האו"ם בניו יורק לפגישה ראשונה. טראמפ מצדו, הכחיש כי הורה על המהלך כדי להפעיל לחץ על זלנסקי. למרות הכחשתו, ביום ראשון הודה טראמפ ששוחח בנושא עם נשיא אוקראינה ואמר: "השיחה התמקדה בשחיתות באוקראינה ובעיקר בכך שאנחנו לא רוצים שאנשינו, כמו סגן הנשיא ביידן ובנו, יתרמו לשחיתות שכבר קיימת שם".

(עדכון ראשון: 21:49, 24/09/19)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully