וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפני השיחה עם נשיא אוקראינה: "טראמפ הורה על הפסקת סיוע כספי"

על פי ניו יורק טיימס, נשיא ארצות הברית עצר העברת כספי סיוע בגובה של יותר מ-390 מיליון דולר, זמן קצר לפני השיחה שבה ביקש מהנשיא זלנסקי לחקור חשדות לשחיתות בו מעורבים לכאורה יריבו מהמחנה הדמוקרטי ג'ו ביידן ובנו האנטר. טראמפ הכחיש "לא עשיתי זאת"

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הורה באופן אישי לצוותו להקפיא את כספי סיוע בגובה של יותר 391 מיליון דולר לאוקראינה, ימים אחדים לפני השיחה שקיים עם הנשיא ולדימיר זלנסקי, במהלכה ביקש ממנו לחקור את בנו של יריבו מהמפלגה הדמוקרטית ג'ו ביידן - כך על פי הניו יורק טיימס. הדיווח הובא מפיהם של שני בכירים בממשלו של טראמפ, ולפיו הנשיא פנה בנושא לראש המטה שלו בפועל, מיק מלבאני, שהעבירו דרך אגף התקציבים והפנטגון וביקש לבדוק אם ההוצאה הכרחית.

עיתוי ההחלטה לצד השיחה שקיים טראמפ, מוסיף שמן לוויכוח הבוער בארצות הברית סביב מאמציו של טראמפ לשכנע את זלנסקי לחקור את הטענות לשחיתות לכאורה בה היו מעורבים ביידן ובנו, האנטר. לאחרונה, כמה מחוקקים דמוקרטים שעד כה התנגדו למהלכים מסוג זה, הצטרפו לקריאה לחקירת הפרשה, שעלולה להסתיים בהאשמות חמורות נגד טראמפ.

עם זאת, גורם ששוחח עם וושינגטון פוסט אמר כי הקפאת הסיוע הייתה בשל חשש לשחיתות בממשל האוקראיני, והכחיש קשר בין זה לבין הלחץ של טראמפ על זלנסקי, שעמו ייפגש השבוע בשולי עצרת האו"ם בניו יורק לפגישה ראשונה.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ במהלך פגשיתו עם נשיא פולין אנדז'יי דודה  בשולי האסיפה הכללית של האו"ם 23 בספטמבר 2019. רויטרס
הכחיש את הטענות. טראמפ, אתמול/רויטרס

טראמפ מצדו, הכחיש כי הורה על המהלך כדי להפעיל לחץ על זלנסקי ובניסיון למצוא פרטים מחשידים על סגן הנשיא לשעבר. "לא עשיתי זאת", אמר לעיתונאים. עם זאת, דקות מוקדם יותר אמר כי אין פסול בלקשור בין הסיוע הכלכלי לקשר למשפחת ביידן. "למה שתיתן כסף למדינה שאתה סבור שהיא מושחתת?", תהה טראמפ. זה היה כחלק ממאמציו של טראמפ להכחיש את הדברים ולהשתלח בביידן.

הוא ציין כי הוא מקווה שתמלילי השיחה יפורסמו וינקו אותו, ולאחר מכן התנער מהתחייבות לעשות זאת. "אני מקווה שבקרוב תוכלו לראות את זה", אמר טראמפ לפני שטען כי חשיפת התמלול עלולה להיות תקדים בעייתי - טיעון שקודם על ידי שר החוץ פומפאו.

ביידן אמר שאם טראמפ אכן לא פעל כשורה, "אז עליו לשחרר את התמלילים". סגן הנשיא לשעבר, שבנו האנטר עבד בחברת אנרגיה באוקראינה, הוא המועמד המוביל בקרב לייצוג המפלגה הדמוקרטית מול טראמפ בבחירות בנובמבר 2020. ביידן אישר שהוא רצה שהתובע הכללי דאז יפוטר אך הוא הכחיש שזה היה על מנת לעזור לבנו. ביידן אמר כי הממשל האמריקני, האיחוד האירופי ומוסדות בינלאומיים אחרים רצו גם שהתובע יפוטר בגלל כישלונו לטפל בתיקי שחיתות גדולים.

עוד בוואלה!

האב הבן ורוח הנשיא: איום טראמפ על אוקראינה - עלול לפגוע דווקא בביידן

לכתבה המלאה
נשיא אוקריאנה, ולדימיר זלנסקי במהלך נאומו בפרלמנט האוקראיני בקייב 29 באוגוסט 2019. רויטרס
ייפגש עם טראמפ בלב הסערה. זלנסקי בפרלמנט, בחודש שעבר/רויטרס

על השיחה בין טראמפ לזלנסקי התלונן איש מודיעין אנונימי, ובעקבות זאת עלו קריאות של חלק מהדמוקרטים לפתוח במשפט הדחה נגד הנשיא על שניסה לגייס מדינה זרה כדי להכפיש יריב פוליטי. עם זאת, ללא תמיכה של הרפובליקנים בקונגרס, שהסתייגו עד עתה לפעול נגד טראמפ על שלל חקירותיו, אין למהלך הזה סיכוי.

שלוש ועדות בבית הנבחרים, הנשלט על ידי הדמוקרטים, קראו לשר החוץ מייק פומפאו להמציא מסמכים הקשורים לשיחות שקיים רודי ג'וליאני, עורך דינו של טראמפ, עם גורמים אוקראיניים רשמיים. הגורמים, שהודו שהם נפגשו עם ג'וליאני, לא אמרו שתיפתח חקירה כלשהי נגד ביידן או בנו. גורם בכיר בממשל של זלנסקי אמר לרויטרס כי אוקראינה רוצה להישאר מחוץ למשחק הפוליטי בארצות הברית, וכי כל ניסיון של אחד הצדדים לנצל את אוקראינה יפגע ביחסים בין המדינות.

אין עדויות לכך שביידן השתמש בתפקידו כדי לעזור לבנו

עד כה, לא טראמפ ולא יועציו נימקו את טענותיהם על מעשי שחיתות שעשה ביידן כשהיה סגנו של ברק אובמה במשך שמונה שנים. עד כה אין עדויות לכך שביידן השתמש בתפקידו כסגן נשיא כדי לעזור לבנו, והוא אמר ביום שבת כי הוא מעולם לא דיבר עם בנו על עסקיו באוקראינה. התובע הכללי לשעבר של אוקראינה יורי לוצנקו אמר לרויטרס ביום שישי כי לא היו שום עדויות לכך שביידן עבר על החוק בעת קשריו עם עם חברת האנרגיה.

מנהיג הרוב בסנאט הרפובליקני, מיטש מקונל, אמר כי ועדת המודיעין של הסנאט פועלת בכדי להביא לעדות את המפקח הכללי של קהילת המודיעין כדי לדון בהאשמותיו של איש המודיעין. גורם בסנאט אמר כי היה צפוי להתקיים במשך השבוע תדרוך עם יו"ר הוועדה וסגנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully