וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתחת לאף של צה"ל ומנגנוני הביטחון: כך פעלה החוליה שרצחה את רנה שנרב

29.9.2019 / 7:48

הפיגוע המורכב בדולב בוצע על ידי חוליה קטנה וממודרת היטב של ארגון החזית העממית. היא הצליחה שלא לעורר רעש. זאת, על אף שהוגדרה פצצה מתקתקת לאחר שהסגירה מטען חבלה והודתה שבכוונתה הייתה לבצע פיגועים נוספים ובשב"כ צה"ל סיכלו מאות פיגועים בשנה החולפת

אתר רשמי

הפיגוע במעיין דני (עין בובין) סמוך לישוב דולב שבמהלכו נרצחה רינה שנרב ונפצעו אביה ואחיה הוגדר כבר בראשית החקירה כפיגוע מורכב בגלל המאפיינים שלו, בהם ההכנות המוקפדות לקראת הפיגוע ואופן הביצוע שכלל שימוש במטען חבלה והפעלה מרחוק - אך בעיקר היכולת להקים חוליה צבאית מאוד ממודרת שתפעל מתחת לסף הרעש, מבלי שיסכלו את כוונותיה, אף שבשנה החולפת סיכלו שב"כ וצה"ל מאות פיגועים מסוגים שונים.

ארגון החזית העממית שהוקם אי שם בשנות השישים ומוגדר כארגון קטן בהשוואה לארגונים כמו חמאס והג'יהאד האסלאמי מצליח להוכיח כל כמה שנים שהוא מסוגל להקים חוליות צבאיות קטנות וממודרות שמתבססות על ידע צבאי מצטבר ולהוציא לפועל פיגוע קשה. מזכ"ל הארגון אחמד סעדאת, בן 66, כלוא בישראל לאחר שנגזרו עליו בשנת 2008 שלושים שנות מאסר ולאחר שבעסקה לשחרורו של החייל גלעד שליט סירבה ישראל לשחררו. את חייו הוא כנראה יסיים בכלא.

פעילות מודיעינית ומבצעית משותפת של צה"ל, שב"כ, משטרה ומג"ב הובילה לעצירת חוליית המחבלים החשודים בביצוע הפיגוע בדולב, בו נרצחה הנערה רינה שנרב. דובר צה"ל
פיגוע מורכב. מעצר החשודים על ידי כוחות צה"ל/דובר צה"ל

לרוב חוקרי שב"כ עסוקים בהפיכת כל אבן כדי לאתר את חברי החוליה כולה ואלו שסייעו לה לפני הפיגוע וגם לאחר מכן. החוליה הוגדרה פצצה מתקתקת לאחר שהסגירה מטען חבלה והודתה שבכוונתה הייתה לבצע פיגועים נוספים.

לאחר מכן עולות שאלות לא פחות כבדות, כגון מי מימן את הפיגוע; האם העובדה שמדובר בחוליית החזית העממית מצביעה על כך שהייתה מעורבות של מנהיגי הארגון מהכלא; האם יש עוד חברי חוליה או חוליות נוספות שמשוטטות בשטח; האם קיבלו סיוע מארגונים נוספים; מה היו הכוונות של החוליה לבצע בעתיד אם לא הייתה נתפסת ושאלות נוספות.

הודעת שב"כ על מעצריהם של כמה מעורבים בפיגוע מצביעה על סיום החלק המורכב של החקירה ובהתאם לכך היא מעלה נקודות מעניינות למחשבה והמשך ניתוח וחקירה. מעורבותו של מפקד החוליה סאמר ערביד, תושב רמאללה בן ה-44, היא חריגה בשל גילו. אולם, אם בוחנים את עברו שכלל מעצר וכליאה מספר פעמים לאורך השנים, הוא ידוע בהכנת מטעני חבלה, ובשלב מסוים במהלך האינתיפאדה השנייה גם התנהל כמבוקש לאחר שנמלט מזרועות מערכת הביטחון.

עוד בוואלה!

אחרי חקירת שב"כ: ראש החולייה מהפיגוע בדולב מאושפז במצב קשה מאוד

לכתבה המלאה
רינה שנרב שרצחה בפיגוע בעין דני ליד דולב. באדיבות המצולמים
רינה שנרב נרצחת הפיגוע בדולב/באדיבות המצולמים

לניסיון הרב לאורך השנים יש משקל רב בבניית חוליה צבאית והדרכת פעילים צעירים כדי להעביר אליהם ידע צבאי. העובדה שמפקד החוליה, שמאושפז בבית החולים במצב קשה לאחר חקירת שב"כ, ופעיל נוסף בחוליה בשם יזן מג'מאס מתגוררים ברמאללה היא פער מודיעיני גם עבור מנגנוני הביטחון הפלסטינים שמפעילים מאמצים לסכל פיגועים מסוגים שונים, בטח ממרחב פעולה שנמצאים בשליטתם הביטחוני - מה שמעיד שוב על איכות החוליה וכושר המידור שלה.

הפעיל הבכיר בחוליה הוא קסאם שבלי, בן 25, תושב כפר קובר ממנו יצאו מחבלים רבים, ביניהם ממשפחת ברגותי המשתייכת לתנועת החמאס. לפי הודעת שב"כ הוא זה שהיה אחראי להכנת מטען החבלה וככל הנראה גם של מטען נוסף במסגרת הכנות לפיגוע עתידי. המטען הוסגר לידי השב"כ אך הוא מצביע על הכשרה איכותית של הארגון להכנת מטעני חבלה.

הפעיל הצעיר בחוליה הוא נזאם מחמד בן ה-21, פעיל החזית העממית באוניברסיטת ביר-זית. אגודות הסטודנטים המכונות "כותלות" מוגדרות כמאגר הגדול ביותר בשטחים לאיתור פעילים צבאיים. סטודנטים אלו נבחרים בקפידה לאחר שהם עוברים תהליך ארוך רק אז הם עוברים מהפעילות החברתית השוטפת בין כותלי האוניברסיטה לפעילות צבאית.

פעילות צה"ל, שב"כ ומשטרת ישראל מעצר המחבלים החשודים בפיגוע שבו נרצחה רנה שנרב. צילום: דוברות המשטרה, אתר רשמי
אתגר גדול עבור מערכת הביטחון. מעצר החוליה/אתר רשמי, צילום: דוברות המשטרה

התשתית הצבאית של החזית העממית מעידה על האתגר הגדול עבור מערכת הביטחון גם מצד ארגונים קטנים שלכאורה ירדו מהשיח הציבורי, אך בפועל כל העת פועלים להקים חוליות צבאיות ממודרות מאוד וממושמעות שיתכננו פיגועים ויוציאו אותם אל הפועל בפריצה מהירה. לא רק כדי לשרת את מטרות הארגון, אלא גם כדי לערער את היציבות האזורית ובכך להשיג יותר כוח בהתנהלות השגרתית מול הרש"פ ובכלל.

חוליית המחבלים שחשודה ברצח רנה שנרב במעיין עין דני. 29 בספטמבר 2019. אתר רשמי
האם קיבלו סיוע מארגונים נוספים? חוליית המחבלים שנתפסה/אתר רשמי

התקופה הקרובה לפי הערכות במערכת הביטחון תהיה יותר רגישה ונפיצה בשטחים לא רק בגלל החיכוך בין ישראלים לפלסטינים בחגי תשרי, אלא גם בגלל התהליכים המדיניים בין ישראל לרשות הפלסטינית במיוחד על רקע פרסום בעתיד הקרוב של עסקת המאה, המשך תיווך מצרי על הסדרה בין חמאס לישראל וסוגיית אלפי האסירים הביטחוניים הפלסטינים שכלואים בישראל שעולה ויורדת מהסדר היום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully