וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נחשפה תלונת איש המודיעין: "טראמפ ביקש מעורבות זרה בבחירות"

26.9.2019 / 19:02

הקונגרס פרסם את הדוח שהוביל לפתיחת הליך ההדחה נגד הנשיא, ולפיו השיחה שקיים עם נשיא אוקראינה היוותה פגיעה בביטחון הלאומי. עוד הוא טען כי הבית הלבן ניסה לטייח זאת כשהסתיר את תמלולי השיחה במערכת סודית. זאת במקביל לשימוע של ראש המודיעין

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ניסה לשדל את נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי להתערב בבחירות בשנה הבאה, כשהבית הלבן ניסה לטייח זאת - כך עולה מדוח התלונה של איש המודיעין האנונימי, שפורסמה היום (חמישי) אחרי שהממשל בלם את העברתה לקונגרס במה שהוביל לפתיחת הליכי הדחה נגד טראמפ בבית הנבחרים. אותו גורם עלום שם טען כי היה בכך סכנה לביטחון הלאומי של ארצות הברית.

התלונה, שחלקים מסווגים ממנה צונזרו, פורסמה עם תחילת השימוע של ראש קהילת המודיעין של בפועל, ג'וזף מגווייר. במהלך השימוע הבהיר כי איש המודיעין "עשה את הדבר הנכון" כשהגיש את התלונה. מגווייר זומן לשימוע אחרי שסירב לחלוק את התלונה, למרות חוק הדורש ממנו לשלוח אותה לחברי קונגרס במקרה שהמפקח הכללי קובע כי היא דחופה ואמינה. הוא נמצא בתפקידו פחות מחודשיים, וטראמפ טרם מינה מועמד קבוע, שזקוק לאישור הסנאט.

הדמוקרטים מאשימים את הנשיא בהפעלת לחץ אסור על מנהיג זר כדי להשיג מידע מכפיש נגיד יריבו, סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן, המועמד המוביל מקרב הדמוקרטים לקראת הבחירות בשנה הבאה. חלק מחברי מפלגתו הרפובליקנית של הנשיא הצטרפו לדמוקרטים ודרשו מהממשל לשלוח את התלונה לקונגרס. אתמול בחנו אותה חברי ועדות המודיעין של בית הנבחרים ושל הסנאט.

טראמפ מיהר לגנות את הדוח. "הדמוקרטים מנסים להרוס את המפלגה הרפובליקנית ואת כל מה שהיא מאמינה בו", טען הנשיא בטוויטר. "הישארו יחד, שחקו במשחק שלהם, והילחמו חזק, רפובליקנים. המדינה שלנו מוטלת על הכף".

ראש קהילת המודיעין של ארצות הברית בפועל, ג'וזף מגווייר, 26.09.19. רויטרס
זומן לשימוע אחרי שסירב לחלוק את התלונה. מגווייר, היום/רויטרס

לפי התלונה, שנחשפה לפני תחילת השימוע, טראמפ ביקש "התערבות זרה" לפני הבחירות בשנה הבאה. בדוח נכתב כי הבית הלבן ניסה "לנעול" את התמלול של השיחה, שאותה לא שמר במערכת המחשבים המשמשת לאחסון מידע כזה בדרך כלל, אלא במערכת השמורה לנושאים המכילים מידע מסווג. עוד נכתב כי זו לא הפעם הראשונה שבה זה קורה.

"אני מוטרד מאוד שהפעולות שתוארו מתחת מהוות 'בעיה, ניצול, או הפרה משמעותית או חמורה של החוק או של צו נשיאותי שאינה כוללת מחלוקות לגבי נושאים ציבוריים', מה שעולה בקנה אחד עם ההגדרה של 'חשש מידי'", נכתב בגרסה הלא מסווגת של הדוח, שפורסמה על ידי ועדת המודיעין של בית הנבחרים. בדוח נכתב בבירור שאיש המודיעין לא היה "עד ישיר", אבל העדויות נמצאו אמינות משום "שברוב המקרים גורמים רבים ציינו עובדות שתאמו אחת את השנייה".

עוד בוואלה!

"יש הרבה דיבורים על הבן של ביידן": פורסמו תמלילי שיחת טראמפ ונשיא אוקראינה

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ נפגש עם נשיא אוקראינה וולדימיר זלנסקי בניו יורק, ארה"ב, 25.09.19. רויטרס
מכחישים שפעלו לא כשורה. טראמפ וזלנסקי בשולי עצרת האו"ם, אתמול/רויטרס

בדוח הוזכר גם שמו של רודי ג'וליאני, עורך דינו של טראמפ, שהואשם בכך ששימש דמות מרכזית בניסיון ההתערבות לכאורה, כמו גם התובע הכללי וויליאם בר. כמו כן, נטען כי גורמים אמריקניים רבים אמרו כי מנהיגי אוקראינה האמינו שטראמפ ישוחח עם זלנסקי רק אם הקומיקאי היהודי לשעבר "ישתף פעולה".

לפי אותו איש מודיעין, יותר משישה גורמים בבית הלבן יצרו קשר עם אוקראינה על השיחה עם טראמפ. לדבריו, הפעלת הלחץ על אוקראינה "מציבה סכנה לביטחון הלאומי של ארצות הברית", ופוגעת במאמצי ההתרעה נגד התערבות זרה בבחירות בארצות הברית.

"מצב ייחודי וחסר תקדים"

במהלך השימוע, הביע מגווייר את תמיכתו באיש המודיעין שהחליט להגיש את התלונה. לדבריו, איש המודיעין פעל לפי החוק "בכל שלב ושלב". הוא ציין כי המצב ייחודי וחסר תקדים. יו"ר ועדת המודיעין, אדם שיף הדמוקרטי, אמר בשימוע כי פעולותיו של טראמפ כפי שתוארו בדוח הן "סחיטה קלאסית של פשע מאורגן".

במקביל, יו"ר בית הנבחרים הדמוקרטית ננסי פלוסי תקפה את טראמפ ואמרה כי התלונה מוכיחה כי חתר תחת הביטחון הלאומי וניסה לכסות זאת. בהתייחס לחשד כי הנשיא הפעיל לחץ על נשיא אוקראינה לפתוח בחקירה נגד בנו של ביידן הבהירה: "הוא בגד בשבועה שנתן למשרד, בביטחון הלאומי שלנו וביושרת הבחירות של ארצות הברית".

הפרשה מזכירה את המעורבות הרוסית בבחירות ב-2016, שלפי שירותי המודיעין האמריקניים נועדה לסייע לטראמפ מול יריבתו הדמוקרטית דאז הילרי קלינטון. דוח של החוקר המיוחד רוברט מולר לא מצא הוכחות לקשירת קשר בין קמפיין טראמפ לבין מוסקבה, אולם הוא ציין מקרים רבים שבהם ניסה הנשיא לשבש את החקירה. עם זאת, הוא הדגיש כי מדיניות משרד המשפטים לא מאפשרת לו להעמיד לדין נשיא מכהן, והעביר זאת לתובע הכללי בר, שסגר את החקירה.

לפני תחילת השימוע, אמר יו"ר ועדת המודיעין כי "אסור היה למנוע את העברת התלונה הזו לקונגרס מעולם. היא חשפה בעיות רבות, והיא הוגדרה הן דחופה והן אמינה על ידי המפקח הכללי", אמר שיף.

טראמפ וזלנסקי מתגוננים

הסנאט, הנשלט על ידי הרפובליקנים, אישר אתמול פה-אחד החלטה הקוראת לשחרור הדוח, ובית הנבחרים, הנשלט על ידי הדמוקרטים, העביר החלטה דומה בפער של 421 תומכים מול אפס מתנגדים. טראמפ מתאר את החקירה הנוכחית, שמצטרפת לשורת חקירות נוספות נגדו ונגד מקורביו מאז תחילת כהונתו, כ"ציד המכשפות" הגדול ביותר בהיסטוריה האמריקנית.

אתמול נפגשו טראמפ וזלנסקי בשולי עצרת האו"ם בניו יורק, ושניהם שללו את הטענות שפעלו לא כשורה בשיחה הזו. "אף אחד לא לחץ עליי", אמר נשיא אוקראינה לכתבים. טראמפ האשים את הדמוקרטים בפתיחת הליך הדחה משום שהם "לא יכולים לנצח אותנו בקלפי".

ג'ו ביידן ובנו האנטר, 30.01.2010. AP
לפי התמלולים, טראמפ ביקש לחקור אותו ואת פעילותו של בנו באוקראינה. האנטר וג'ו ביידן/AP

לפי תמלול חלקי של השיחה שפרסם אתמול הבית הלבן בלחץ הקונגרס, טראמפ ביקש מזלנסקי "לעשות לנו טובה" ולחקור את ביידן ואת פעילותו של בנו באוקראינה. למרות טענותיו של הנשיא ושל בעלי בריתו, בשלב זה אין ראיות לכך שביידן, או בנו האנטר, שהיה חבר בהנהלת חברת גז אוקראינית, פעלו בניגוד לחוק.

השיחה התקיימה אחרי שטראמפ הורה על הקפאת קרוב ל-400 מיליון דולר בכספי הסיוע הצבאי לאוקראינה, שרק לאחר מכן הופשר על ידי הממשל. הבית הלבן פרסם את תקציר השיחה, שנמשכה כחצי שעה, רק אחרי שיו"ר בית הנבחרים הדמוקרטית הכריזה על פתיחת חקירת הדחה.

לפי החוקה, בית הנבחרים יכול להדיח את הנשיא על "פשעים חמורים ובינוניים", אבל הגדרתם תלויה בעיקר בקונגרס. עם זאת, בעוד שבית הנבחרים, הנשלט על ידי הדמוקרטים, יכול להצביע בעד הדחה ברוב רגיל, הסנאט, הנשלט על ידי הרפובליקנים, צריך להעביר זאת ברוב של שני שלישים. בשלב זה, לא נראה שיש תרחיש סביר לכך.

שום נשיא מכהן לא הודח מעולם. שניים - ביל קלינטון ואנדרו ג'ונסון - הודחו על ידי בית הנבחרים, אך זוכו על ידי הסנאט. ריצ'רד ניקסון התפטר לפני תחילת משפט ההדחה שלו, לאור הציפיה כי הוא יודח על ידי הקונגרס.

(עדכון ראשון: 15:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully