וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת ביידן-אוקראינה: "ראש המודיעין איים להתפטר מחשש להתערבות בעדותו"

בוושינגטון פוסט דווח כי ג'וזף מגווייר, בעל התפקיד הבכיר ביותר בקהילת המודיעין, אמר לממשל כי יסיים את תפקידו אם יאלצו אותו להסתיר מידע מהקונגרס שם יעיד בנושא התלונה החשאית נגד שיחת טראמפ עם נשיא אוקראינה. מגווייר הכחיש את הדיווח: "בשום רגע לא שקלתי להתפטר"

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

ראש המודיעין הלאומי בארצות הברית ג'וזף מגווייר איים להתפטר מתפקידו מהחשש כי הבית הלבן עשוי להשפיע על עדותו המתוכננת בפני בקונגרס בעניין פרשת טראמפ-אוקראינה - כך דווח הלילה (חמישי) בוושינגטון פוסט. על פי הדיווח בעיתון, בו צוטטו גורמים לשעבר ומכהנים המכירים את הנושא, מגווייר, שצפוי להעיד היום, מביע דאגה מכך שפעולות שיבצע הממשל יגרמו לו שלא לדבר בחופשיות במהלך עדותו.

מגווייר הכחיש מצדו את הדברים ואמר בהצהרה: "בשום רגע לא שקלתי להתפטר מתפקידי מאז שנכנסתי אליו ב-16 באוגוסט. מעולם לא פרשתי מדבר בחיי, ועכשיו אני לא מתכוון להתחיל לעשות זאת. אני מחויב להוביל את קהילת המודיעין כדי להתמודד עם האיומים המגוונים והמורכבים העומדים בפני מדינתנו", אמר.

חשיפת הוושינגטון פוסט משקפת את המתחים יוצאי הדופן בין הבית הלבן לבין איש המודיעין הבכיר ביותר במדינה, המגיעים בעקבות התלונה החשאית של חבר אנונימי בקהילת המודיעין נגד נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, על השיחה ה"מטרידה" שניהל עם נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי. בשיחה, לפי מידע שפרסם הממשל, טראמפ לחץ על זלנסקי לחקור את סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן,
מה שגרם להליכי הדחה נגד טראמפ.

ראש המודיעין הלאומי בארצות הברית ג'וזף מגווייר, 25 יולי 2019. AP
מכחיש את הדיווחים כי איים להתפטר, ראש המודיעין הלאומי בארצות הברית ג'וזף מגווייר/AP

הגורמים אמרו כי מגווייר, שנכנס לתפקיד המודיעין הבכיר בחודש שעבר, הזהיר את הבית הלבן כי הוא אינו מוכן להסתיר מידע מהקונגרס, שם הוא אמור להעיד בדיונים פתוחים וסגורים.

גם בבית הלבן הכחישו את המידע. "זה לא נכון", אמרה הדוברת סטפני גרישם בציוץ בטוויטר.
עם זאת, גורמים אחרים אמרו כי מגווייר דחף את הבית הלבן לקבל החלטה חוקית מפורשת בשאלה האם הוא עומד להתערב מתוקף סמכותו בעניין התלונה החשאית שהוגשה נגד שיחת הטלפון של טראמפ מחודש יולי.

מגווייר נקלע למצב בעיצומו של קרב פוליטי בין הקונגרס לרשות המבצעת לאחר פרסום סיכום השיחה שהתקיימה בין טראמפ לזלנסקי, אותו פרסם אתמול הממשל. על פי הדיווח, מגווייר הביע כמה פעמים את מורת רוחו בפני היועץ המשפטי של הבית הלבן, פאט סיפולון ואחרים, כי הממשל העמיד אותו בעמדה בלתי נסבלת כשהיה צריך להכחיש את קיום חומר הדוח בפני הקונגרס בטענה שהוא מחוץ לתחום שיפוטו כמנהיג קהילת המודיעין.

עוד בוואלה!

ממשלה חדשה או בחירות נוספות: המרוץ להקמת הקואליציה

לכתבה המלאה
חיצונית דונלד טראמפ וולדימיר זלנסקי. עיבוד תמונה
פרטי שיחתם נחשפו, טראמפ וזלנסקי/עיבוד תמונה

לאחר פרסום סיכום השיחה אמש על ידי הקונגרס, בה טראמפ נשמע דוחק בזלנסקי לחקור אם סגן הנשיא לשעבר ביידן סגר חקירה של חברת גז שבה בנו עבד, הודיעו הדמוקרטים בקונגרס על פתיחת הליך הדחה נגד טראמפ, שמכחיש שפעל לא כשורה ומכנה זאת "ציד מכשפות". מהשיחה עולה לכאורה כי טראמפ לחץ על נשיא אוקראינה לפתוח בחקירה נגד מי שצפוי להתמודד מולו בבחירות לנשיאות 2020 מטעם המפלגה הדמוקרטית

"יש הרבה דיבורים על הבן של ביידן, שביידן עצר את ההעמדה לדין ושהרבה אנשים רוצים לגלות את זה, כך שכל מה שאתה צריך לעשות עם התובע הכללי יהיה נהדר", אמר טראמפ בשיחה עם הקומיקאי היהודי לשעבר. "ביידן התרברב שהוא עצר את ההעמדה לדין, כך שאם אתה יכול לבחון את זה, זה נשמע לי נורא", אמר טראמפ לפי המזכר שפרסם משרד המשפטים.

ג'ו ביידן, במהלך הצהרה בוילמינגטון, ארה"ב 24 בספטמבר 2019. רויטרס
ביקש לחקור את בנו? ג'ו ביידן, שלישי/רויטרס

השיחה נערכה אחרי שטראמפ הורה על הקפאת כ-400 מיליון דולר מכספי הסיוע הצבאי של ארצות הברית לאוקראינה, המנהלת מלחמה עם בדלנים פרו-רוסים במזרח המדינה מאז 2014. בשיחה, אמר טראמפ לזלנסקי כי התובע הכללי וויליאם בר יפנה אליו לגבי פתיחתה מחדש של חקירת חברת הגז האוקראינית. ואולם, דוברת משרד המשפטים, קרי קופק, אמרה כי בר לא יצר קשר עם אוקראינה. לדבריה, בר, שמונה על ידי טראמפ, גילה על קיומה של השיחה רק כמה שבועות לאחר מכן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully