וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא מודעים לנזק: נתוני השימוש של בני נוער בסיגריות אלקטרוניות נחשפים

24.9.2019 / 19:53

ברקע הצהרת משרד הבריאות כי יקדם איסור מיידי של מכירת סיגריות אלקטרוניות, וואלה! NEWS חושף לראשונה את נתוני העישון של בני הנוער בישראל. כך למשל, שליש מהנערים שהתחילו לעשן עשו זאת עם סיגריות אלקטרוניות. כמו כן, 63% עישנו אותה בשל הצעה מחבר. הנתונים המלאים

צילום: באדיבות חדשות עשר, עריכה: שניר דבוש

בעקבות הצהרת משרד הבריאות היום (שלישי) על קידומו של איסור מיידי על מכירת סיגריות אלקטרוניות, וואלה! NEWS חושף את נתוני העישון המלאים של בני הנוער בישראל. על פי מחקר שביצע משרד הבריאות בחודש אפריל האחרון, רוב בני הנוער שאינם משתמשים בסיגריות אלקטרוניות מכירים או שמעו על סיגריות אלקטרוניות. לפי המחקר, אחוז המודעות גבוה יותר בקרב המגזר היהודי ובאופן טבעי בקרב מי שנוהג לעשן מוצרי טבק.

עם זאת, רק שישית מבני הנוער אמר שימליצו על השימוש בסיגריה אלקטרונית בפני מי שטרם ניסה. על פי הנתונים, שיעור ההמלצה גבוה יותר בקרב מי שנוהג לעשן, אך דווקא שיעור הממליצים אינו גבוה יותר בקרב בני הנוער שכבר משתמשים בסיגריות אלקטרונית. המחקר נערך בקרב בני נוער בגילים 18-12 המהווים מדגם מייצג של אוכלוסייה זו במדינת ישראל.

על פי נתוני משרד הבריאות, 19% מבני הנוער בישראל מעשנים, מהם 26% מעשנים סיגריות אלקטרוניות, 19% את המותג ג'ול ו-2% את המותג אייקוס של פיליפ מוריס, ענקית הטבק. בפילוח על פי מגדר, ניתן לראות כי בנים מעשנים יותר סיגריות אלקטרוניות מאשר בנות. בין הגילים 15-12, 64% מעשנים סיגריות אלקטרוניות על כל סוגיהן. בפילוח על פי מגזרים, עישון סיגריות אלקטרוניות בקרב יהודים גבוה בהרבה לעומת המגזר הערבי - 59% לעומת 8% בלבד.

אדם מעשן סיגריה אלקטרונית בטורונטו, קנדה 7 באוגוסוט 2015. רויטרס
לא מודעים לנזק/רויטרס

אחת הטענות המרכזיות העומדות כנגד חברות הסיגריות האלקטרוניות היא שהן מעודדות צעירים לעשן - מבלי שמעולם צרכו סיגריה. ואכן, נתוני משרד הבריאות מאשרים זאת - 33% מהנערים המעשנים בגילים 15-12 החלו לעשן באמצעות סיגריות אלקטרוניות. 13% מבני הנוער בגילים 18-16 החלו לעשן בדרך זו.

מבחינת תדירות השימוש, 23% ממשתמשי הסיגריה האלקטרונית העידו כי הם מעשנים כמעט בכל יום, 43% אמרו כי הם מעשנים כפעם בשבוע ו-9% אמרו כי הם מעשנים פחות מפעם בשבוע עד פעם בחודש. השאר אמרו כי הם מעשנים פחות מפעם בחודש, השתמשו פעם אחת או סרבו לענות.

באשר לתדירות עישון ג'ול, 34% אמרו כי הם מעשנים כמעט בכל יום, 23% אמרו כי הם מעשנים כפעם בשבוע ו-4% אמרו כי הם מעשנים פחות מפעם בשבוע עד פעם בחודש. שאר הנשאלים אמרו כי הם מעשנים פחות מפעם בחודש, השתמשו פעם אחת או סרבו לענות.

עוד בוואלה!

סיני, טורקיה ודרום תאילנד: אזהרות המסע של המטה ללוחמה בטרור

לכתבה המלאה
סיגריה אלקטרונית - 13 מאי 2019. אתר רשמי
19% מבני הנוער בישראל מעשנים, מהם 26% מעשנים סיגריות אלקטרוניות/אתר רשמי

בקרב בני נוער שלא השתמשו בסיגריות אלקטרוניות קיים רוב גדול של כ-86% שמכירים או שמעו עליהן. שיעור המודעות עולה עם הגיל ובאופן כללי גבוה יותר בקרב יהודים ובקרב מי שנוהג לעשן.

על פי הנתונים, אחד מכל שישה בני נוער ימליץ (אם כי באופן מהוסס) לחבר או בן משפחה לנסות סיגריה אלקטרונית. שיעור הממליצים עולה עם הגיל ובאופן כללי גבוה יותר בקרב מי שנוהג לעשן. בהקשר זה, המשתמשים בסיגריות אלקטרוניות לא נוטים להמליץ על השימוש יותר מאוכלוסיית המעשנים הכללית.

המותג הנפוץ ביותר והמניע המרכזי לשימוש

ההתנסות הראשונה של בני נוער בסיגריה אלקטרונית מתרחשת בדרך כלל בקונטקסט חברתי - 63% אמרו כי חבר הציע להם להתנסות ו-16% אמרו כי הם עשו זאת בגלל סקרנות. בקרב מי שממשיך להשתמש מעבר להתנסות הראשונית, התפיסה שסיגריה אלקטרונית פחות מזיקה (כנראה בהשוואה לסיגריות טבק) מהווה את המניע המרכזי לשימוש.

42% בני הנוער סברו כי הסיגריות האלקטרוניות מזיקות פחות, 29% אמרו כי הן טעימות, 18% נעצו את הסיבה בכיף שבעישון, 4% הסבירו זאת מכיוון שאין להן ריח, 2% בסיבות חברתיות ואחוז דומה אמר כי הן יותר נוחות מסיגריה.

ג'ול הוא המותג הנפוץ ביותר בתחום ואוחז ב-37% אחוזים בקרב בני הנוער המעשנים. אחריו נמצאים בפער ניכר מותגים פחות מוכרים דוגמת ואפורסו, ביאו, אינוקין ובלו. את הסיגריות האלקטרוניות קונים בני הנוער לרוב דרך הרשת - 37% מהם עשו זאת כך. אחוז דומה עשה זאת באמצעות חבר, 25% במכולת שכונתית, 14% דרך בן משפחה, 10% בדוכן בקניון, 10% מאדם שאינו בן משפחה או חבר, 7% בחנות אידוי ו-3% בתחנת דלק או בחנות נוחות.

סיגריה אלקטרונית. ShutterStock
כ-86% מבני הנוער מכירים או שמעו על סיגריות אלקטרוניות/ShutterStock

על פי נתוני משרד הבריאות, 51% מבני הנוער המשתמשים בסיגריות אלקטרוניות עושים זאת בסיטואציות חברתיות מחוץ לבית. עבור 35% מהם עיתוי השימוש נגזר מצורך בעישון. 29% אמרו כי הם מעשנים כשהם לבד, 15% אמרו שהם עושים זאת במהלך הפסקות בבית הספר עם חברים, 14% אמרו כי הם מעשנים כשהם לחוצים ו-7% אמרו שהם עושים זאת כשהם עצובים.

בעוד ששני שליש מבני הנוער סבורים שסיגריה אלקטרונית מכילה חומרים פעילים, הם אינם תמימי דעים ביחס להמצאות הניקוטין בסיגריה. שליש נוסף כלל לא יודע להביע דעה בנושא זה. כמחצית מבני הנוער יודעים שסיגריות אלקטרוניות מותרות למכירה רק מגיל 18, בדומה לסיגריות טבק. עם זאת, בקרב המשתמשים בסיגריות אלקטרוניות שיעור גבוה יותר של תפיסה מוטעית של החוק - 14% מהם חושבים כי מכירת סיגריות אלקטרוניות מותרת מגיל 16, ו-7% חושבים כי היא מותרת לכל הגילים.

נתון מעניין נוסף הוא התפישה הבריאותית בנוגע לעישון סיגריה אלקטרונית מול סיגריה רגילה. 68% אחוזים ממעשני הסיגריות האלקטרוניות סבורים כי הנזק שבעישון סיגריה אלקטרונית פחות מאשר בזה שבעישון סיגריות רגילות.

רופא מחזיק ביד צילום ריאות. ShutterStock
דיווחים על עליית התחלואה והתמותה כתוצאה מהשימוש בסיגריות אלקטרוניות/ShutterStock

באשר לנזק הנגרם מ"עישון פאסיבי", כמחצית מבני הנוער סבורים כי הוא מזיק פחות (ואף פחות הרבה יותר) במקרה של סיגריות אלקטרוניות בהשוואה לסיגריות טבק. בני נוער המשתמשים בסיגריות אלקטרוניות מחזיקים בדעה "חיובית" יותר בנושא.

באשר לנכונות להתנסות בסיגריה אלקטרונית, 51% אמרו כי הם בטוחים שלא יעשו זאת, 25% אמרו כי הם חושבים שלא, ו-8% סירבו לענות. עם זאת, כ-15% אמרו כי הם חושבים שינסו זאת בעתיד. הסיבות לשימוש בקרב מי שהביעו נכונות לנסות לעשן סיגריות אלקטרוניות הן רבות. 28% אמרו כי הן פחות מזיקות, 25% אמרו שיעשו זאת לשם ההתנסות, 18% אמרו שהם יעשו זאת כי הן לא מסריחות, 12% יעשו זאת כי זה "מגניב", 9% יעשו זאת כי בגלל הטעמים, ו-4% אמרו שיעשו זאת מכיוון שמדובר בחסכון כספי או מכיוון שהסיגריות האלקטרוניות נוחות לשימוש.

חסמי השימוש בסיגריה אלקטרונית דומים לחסמי עישון באופן כללי ובראשם תפיסת הנזק הבריאותי וחוסר עניין באופן כללי. 48% מבני הנוער אומרים כי לא יעשנו סיגריה אלקטרונית כי זה לא בריא, 22% לא יעשנו כי הם כלל לא רוצים, 8% נימקו זאת בכך שהם לא מעשנים כיום, 7% אמרו כי "זה דוחה", 5% אמרו כי "זה כמו סיגריה רגילה", 4% אמרו כי זה ממכר, 3% מתנגדים לעישון, 3% אמרו כי זה לא מושך אותם, 3% אמרו כי המעשה אסור או לא מקובל, ו-2% אמרו כי עישון סיגריות אלקטרוניות הוא "לא הדבר האמיתי".

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב. דוברות משרד הבריאות, מערכת וואלה! NEWS
הורה לבחון כלים לאיסור על מכירת הסיגריות. בר סימן טוב/מערכת וואלה! NEWS, דוברות משרד הבריאות

בהודעתו, מסר משרד הבריאות כי הוא בוחן, בין היתר, את החמרת המגבלות והאיסורים, לרבות באמצעות הטלת צו זמני לאיסור השיווק, עד שהדבר יתאפשר בחקיקה ראשית דרך הכנסת ועבודת הוועדות הפרלמנטריות. מנכ"ל המשרד משה בר סימן טוב הורה לבחון כלים לאיסור על מכירת הסיגריות, או להגבלות אחרות ובראשן איסור שיווק טעמים.

בנוסף לכך, הורה מנכ"ל משרד הבריאות על בחינת הצעדים במהלך ישיבה שכינס לאחרונה בעקבות הדיווחים האחרונים, על התחלואה והתמותה כתוצאה מהשימוש בסיגריות אלקטרוניות. כמו כן, בישיבה דנו בעלייה הדרמטית בשימוש בסיגריות אלקטרוניות בקרב בני נוער בארצות הברית, וההשלכות האפשריות לגבי בני נוער בישראל.

נתונים של רשות המסים שהגיעו לאחרונה לידי וואלה! NEWS מראים על זינוק של פי 41 שנרשם בייבוא נוזלים לסיגריות אלקטרוניות. חומר האידוי מדמה העישון, בחודשים ינואר עד יולי 2019, לעומת כלל הכמות שיובאה בשנת 2017. במקביל, נרשמה ירידה של 52% בכמות הטבק לגלגול שיובא לישראל בחודשים פברואר עד יולי, לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הנתונים מעידים כי ההעדפה לעישון סיגריות אלקטרוניות גוברת, בעוד הפופולריות של עישון טבק פוחתת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully