וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המשפט: מח"ש התרשלה בחקירת תקיפה של צעיר יוצא העדה האתיופית

24.9.2019 / 17:49

שורת מחדלים של מח"ש הביאה לסגירת התיק נגד השוטרים שתקפו ללא סיבה את ג'ג'או בימרו: העדויות נגבו בעיכוב, לא בוצע מסדר זיהוי ולא נאספו מצלמות האבטחה. כעת פסק בית המשפט כי החקירה אכן היתה רשלנית. עורכי דינו של בימרו: "שלב נוסף בדרך לתיקון הכשלים"

צילום: דניאל דולב, וואלה!NEWS

שורת מחדלי חקירה של מח"ש (המחלקה לחקירות שוטרים) הביאו לסגירת תיק של תקיפת שוטרים נגד צעיר ממוצא אתיופי - כך קבעה היום (שלישי) שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, שרה דותן. היא הטילה על המדינה לשלם לצעיר הוצאות משפט בסך 10 אלף שקלים, וכן ביטלה תשלום הוצאות של 30 אלף שקלים שהוטל עליו קודם לכן בבית משפט השלום.

"לאחר שבחנתי את טענות המערער המתייחסות לחקירה הרשלנית שנוהלה על ידי מח"ש", כתבה השופטת דותן בפסק דינה. "אין מנוס מן המסקנה כי תוצאות החקירה ואופן ניהולה אינם מתיישבים עם שקידה סבירה ותומכים בגישה לפיה מח"ש לא פעלה על פי הנורמות המצופות ממנה".

ג'ג'או בימרו בבית המשפט המחוזי בתל אביב 7 ביוני 2019. אתר רשמי
לא התייאש לאחר סגירת התיק. בימרו בבית המשפט המחוזי בתל אביב, בחודש יולי/אתר רשמי

המקרה שבלב התיק אירע בפסח 2012 בחיפה: שוטרים הוזעקו למקום בשל קטטה ותקפו את ג'ג'או בימרו, צעיר ממוצא אתיופי שעבר במקום, ולא היה מעורב בשום צורה בקטטה. השוטרים השתמשו נגדו בגז מדמיע ובאקדח טייזר, ותוך שהוא שרוע על המדרכה צעקו לעברו "תחזור לאפריקה". עוד נמצא כי כשהשוטרים היו בדרכם לאירוע, נאמרו בגל הקשר המשטרתי האמירות: "סיבה למסיבה, טייזרים, יאללה" וכן "יש סכנות, שחור, אתה יודע עכשיו חושך".

בימרו התלונן למח"ש - אך זו סגרה את התיק מחוסר ראיות. הוא לא התייאש והגיש תביעה אזרחית בגין התקיפה המשטרתית וגם בגין החקירה של מח"ש, שלטענתו הייתה רשלנית. במהלך הדיון בתביעה בבית משפט השלום הציעה המדינה לבימרו פשרה במסגרתה תפצה אותו בגין התקיפה, מבלי להודות בטענות לגבי חקירת מח"ש.

בימרו דחה את ההצעה, ובסופו של דבר, לאחר שלוש שנים של ניהול הליך, קבעה השופטת אידית קליימן-בלק כי בימרו יפוצה ב-40 אלף שקלים בגין התקיפה הלא מוצדקת. עם זאת, בשל התעקשותו לנהל את המשפט כדי להוכיח כי מח"ש התרשלו היא הטילה עליו הוצאות משפט חריגות של 30 אלף שקלים. בעקבות קביעה זו ערער בימרו לבית המשפט המחוזי, באמצעות עורכי הדין אביתר קנולר ויערה וינקלר-שליט.

מסדרי זיהוי לא בוצעו, מצלמות האבטחה לא נאספו

השופטת דותן, שדנה בערעור, מצאה כי החקירה של מח"ש אכן הייתה רשלנית. בין המחדלים שזיהתה בתיק היא מצאה כי עדויות השוטרים המעורבים נגבו רק שלושה חודשים לאחר המקרה, כי לא בוצע מסדר זיהוי, אף שבימרו טען כי ביכולתו לזהות את השוטר שירה עליו בטייזר, וכן וכי מח"ש כלל לא אספו את מצלמות האבטחה מקיוסק הסמוך לזירת האירוע. למעשה, חוקרת מח"ש הגיעה למקום - אך ככל הנראה הסתפקה באמירה של בעל הקיוסק כי אינו בטוח שהמצלמות קלטו את האירוע, ולא הוציאה צו לתפיסת התיעוד.

למרות שהשופטת דותן קבעה כי החקירה של מח"ש אכן נוהלה ברשלנות, היא פסקה כי לא ניתן לומר איזה נזק כספי נגרם לבימרו בשל אי הגשת כתב האישום נגד התוקף, והוסיפה שלא ניתן לקבוע בוודאות כי לולא כשלי החקירה, ניתן היה להגיש נגדו כתב אישום. בשל כך היא לא פסקה לו פיצוי, והסתפקה בביטול ההוצאות הגבהות שנפסקו לחובתו בבית משפט השלום, ובהטלת הוצאות משפט נוספות, בגובה 10 אלף שקלים על המדינה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"לא פעלה על פי הנורמות המצופות ממנה". מח"ש/מערכת וואלה!, צילום מסך

עורכי הדין וינקלר-שליט וקנולר, שייצגו את בימרו, מסרו כי "פסק הדין שניתן היום על ידי בית המשפט המחוזי מהווה בשורה חשובה ושלב נוסף בדרך הארוכה לתיקון פגמים וכשלים שקיימים במח"ש, במיוחד ביחס לקהילה האתיופית בישראל. בחלוף ארבע שנים של מאבק משפטי ארוך, קבע בית המשפט - ובצדק - כי החקירה בעניינו של מר בימרו נוהלה ברשלנות, ושלא על פי אמות המידה המצופות מרשות חוקרת במדינה מתוקנת". עורכי הדין הוסיפו עוד כי הם "מברכים על פסק הדין החשוב שכולל קביעה נחרצת באשר להתנהלות מח"ש, וכן מברכים על ההחלטה לבטל את ההוצאות ה'עונשיות' שנפסקו נגד מר בימרו רק משום שהתעקש לנהל את ההליך עד תום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully