וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי קריסת השיחות עם ארה"ב: נציגי טליבאן הגיעו לרוסיה

הארגון שלח נציגים מטעמו לרוסיה בנוסף לביקורים נוספים המתוכננים להתקיים בסין ובאיראן. לדברי בכיר בטליבאן, מטרת השיחות היא ליידע את המדינות הללו על החלטת טראמפ, "בעת ששני הצדדים עמדו להגיע להסכם". במוסקבה קוראים לארה"ב להסיג את כוחותיה מאפגניסטן

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

אחרי קריסת שיחות השלום עם ארצות הברית, משלחת מטעם טליבאן יצאה לרוסיה כדי לדון בסיכויי נסיגת הכוחות האמריקניים מאפגניסטן - כך דיווחו היום (שבת) גורמים בארגון. המהלך, ימים אחרי שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ביטל את המפגש שתוכנן להתקיים עם מנהיגי טליבאן במעון קמפ דיוויד, מגיע כחלק מניסיונו של הארגון לחזק את התמיכה האזורית בו, כשביקורים נוספים מתוכננים גם בסין, איראן ומדינות מרכז אסיה.

"מטרת הביקורים היא ליידע את מנהיגי המדינות הללו על שיחות השלום והחלטתו של הנשיא טראמפ לבטל את תהליך השלום בעת ששני הצדדים פתרו את הסוגיות הבולטות ועמדו להגיע להסכם", אמר מנהיג בכיר בטליבאן בקטאר.

רוסיה, שאירחה פגישות בין טליבאן לבין נציגי המערכת הפוליטית והחברה האזרחי של אפגניסטן, אמרה השבוע כי היא מקווה שניתן להחזיר את התהליך למסלולו והפצירה בשני הצדדים לחדש את השיחות. "אנחנו משוכנעים שסיומה המוחלט של הנוכחות הצבאית היא תנאי בלתי מסויג לשלום בר-קיימא באפגניסטן", אמרה דוברת משרד החוץ של רוסיה מריה זאקארובה.

פעילי טליבאן במזרח אפגניסטן, יוני 2018. רויטרס
הארגון מבקש תמיכה אזורית. פעילי טליבאן במזרח אפגניסטן/רויטרס

עם זאת, לא ברור מתי ניתן יהיה לחדש את השיחות. הבכיר מטליבאן, ששמר על אנונימיות, אמר שמטרת הביקורים איננה להחיות את המשא ומתן עם ארצות הברית, אלא להעריך מהי התמיכה האזורית בכפייה על ארצות הברית לעזוב את אפגניסטן.

נציגי ארצות הברית וטליבאן קיימו משא ומתן במשך חודשים בדוחא, בירת קטאר, וסיכמו על הסכם לנסיגה שבמסגרתו 5,000 חיילים אמריקנים היו עוזבים את המדינה בתמורה לערבויות ביטחוניות מהארגון. עם זאת, ההסכם, שנועד להוות צעד ראשוני לקראת הסכם שלום נרחב יותר, התקבל בביקורת מצד ממשלת אפגניסטן, שהודרה מהשיחות. רבים מהבכירים האמריקניים לשעבר שעבדו באזור הזהירו אף הם כי נסיגה פזיזה תסכן את היציבות במדינה ואף תדרדר אותה לסבב נוסף של מלחמת אזרחים.

המסר של טראמפ בטוויטר לטליבאן:

טיוטת ההסכם לא כוללת הפסקת האש, וברקע האלימות המתמשכת, טראמפ הכריז בטוויטר על ביטול הפסגה בקמפ דיוויד אחרי פיגוע ההתאבדות בקאבול שגרם למותם של 12 בני אדם, בהם חייל אמריקני. בהמשך הוא תיאר את השיחות כ"מתות" ואמר שהכוחות האמריקניים יגבירו את הפעולות נגד טליבאן, ששולט בטריטוריה גדולה יותר מאשר בכל זמן אחר מאז הדחתו מהשלטון במבצע שהובילה ארצות הברית בשנת 2001.

"הטליבאן מעולם לא ספג מכה חזקה יותר מאשר עכשיו", צייץ טראמפ הערב. "הרג 12 בני אדם, כולל חייל אמריקני דגול אחד, לא היה רעיון טוב. יש דרכים הרבה יותר טובות להגביר את המשא ומתן. טליבאן יודע שהוא עשה טעות גדולה, ואין להם מושג איך להשתקם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully