וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ הציע פסגה - והתחרט: כך קרסו השיחות בין ארה"ב לטליבאן

10.9.2019 / 11:45

הנשיא העלה את ההצעה במהלך פגישה עם יועציו, שחלקם התנגדו להסכם שגובש עם הארגון הקיצוני שמנהיגיו היו אמורים להגיע לקמפ דייוויד. מאחורי הקלעים של הימור נוסף של טראמפ במדיניות החוץ שלא צלח

צילום: רויטרס, עריכה: אביעד בללי

הציוץ של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על ביטול פגישות סודיות עם מנהיגי טליבאן ואפגניסטן בקמפ דייוויד, ימים לפני יום השנה ה-18 לפיגועי 11 בספטמבר, הוא הדוגמה האחרונה לנכונותו לקחת הימורים גדולים במטרה להשיג ניצחון במדיניות החוץ, רק כדי לראות אותם נכשלים, כמו עם קוריאה הצפונית, סין ואיראן.

מה שנראה כמו הסכם מידי לסיום המלחמה הארוכה ביותר בהיסטוריה האמריקנית קרס בפתאומיות, כשטראמפ וטליבאן האשימו זה את זה בקריסת המשא ומתן שנמשך כמעט שנה בדוחא, בירת קטאר. בטליבאן מבטיחים עוד שפיכות דמים, כשהממשלה נותרה במשך רוב הזמן בשולי המאמץ האמריקני. בנוסף לכך, המטרה של טראמפ להחזיר את 14 אלף החיילים שנותרו במדינה לפני הבחירות לכהונתו השנייה לא מומשה, נכון לעכשיו.

נשיא אפגניסטן אשרף ראני בנאום בקאבול, 9 בספטמבר 2019. AP
לא הסכים לדחות את הבחירות. נשיא אפגניסטן, אתמול/AP

טראמפ ייחס את ביטול הפסגה לפיגוע בקאבול בשבוע שעבר, שבו נהרג חייל אמריקני, על אף שתשעה אמריקנים אחרים נהרגו מאז 25 ביוני במתקפות של טליבאן. עם זאת, ההסכם החל לקרוס ימים קודם לכן, לפי גורם אפגני בכיר לשעבר. לדבריו, נשיא אפגניסטן אשרף ראני דחה את הנסיעה לוושינגטון וטליבאן סירב לנסוע לארצות הברית לפני חתימה על הסכם.

"כשטליבאן ניסה להשיג יתרון במשא ומתן דרך מתקפות טרור במדינה, הנשיא טראמפ קיבל את ההחלטה הנכונה לומר שזה לא הולך לעבוד", אמר שר החוץ מייק פומפאו, שהופיע אתמול ברשתות הטלוויזיה האמריקניות.

הוא הגן על מדיניות החוץ של הנשיא, שאותה תיאר כדיפלומטיה קשוחה, ודחה את תיאורה כנאיבית או חסרת ניסיון. "הוא עזב את האנוי אחרי שהצפון קוריאנים לא הסכימו להסכם שנשמע הגיוני עבור אמריקה", אמר פומפאו על המבוי הסתום בשיחות עם קוריאה הצפונית, חרף מפגשיו ויחסים החמים של טראמפ עם מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און. "הוא יעשה את אותו הדבר עם האיראנים", אמר שר החוץ על האפשרות שטראמפ אכן ייפגש עם בכירים במשטר, במטרה להגיע להסכם גרעין חדש.

לגבי מלחמת הסחר עם סין, שטלטלה את השווקים, אמר פומפאו להגנתו של הנשיא: "כשהסינים נטשו את הסכם הסחר שהם הבטיחו לנו לעשות, הוא הפסיק את השיחות האלו גם כן".

הדמוקרטים אומרים כי החלטתו של טראמפ לבטל את ההסכם עם טליבאן היא הוכחה לכך שהוא מיהר להשיג אחד כזה. ההסכם לא כלל הפסקת אש נרחבת, אלא רק התחייבות של הארגון הקיצוני להפחית את האלימות בקאבול ובמחוז פרוואן הסמוך, שבו יש לארצות הברית בסיס צבאי.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, 9 בספטמבר 2019. AP
הבטיח להחזיר את הכוחות. טראמפ/AP

הסנאטור בוב מננדז, הדמוקרטי הבכיר בוועדת יחסי החוץ בסנאט, אמר שהשיחות היו פגומות מלכתחילה משום שהן לא כללו את ממשלת אפגניסטן. טליבאן מסרב לקיים מגעים עם הממשלה בקאבול, שאותה מגדיר בלתי-לגיטימית ורואה בה בובה של המערב, כך שממשל טראמפ ניסה גישה אחרת, כחלק ממדיניות החוץ הלא אורתודוכסית שלו. הוא בחר לפתוח בשיחות עם טליבאן כדי להגיע להסכם שיוביל אותו לשיחות עם גורמים אפגניים ממשלתיים ולא ממשלתיים.

"זאת דוגמה נוספת למדיניות החוץ של ממשל טראמפ, שמתמקדת בסופו של דבר בטראמפ באופן אישי אבל לא במאמץ האסטרטגי והשיטתי להגיע לשלום", אמר מננדז.

הביקורת על הכוונה של טראמפ לארח את מנהיגי טליבאן בקמפ דייוויד לא הגיעה רק מכיוונם של הדמוקרטים. "קמפ דייוויד הוא המקום שבו נפגשו מנהיגי אמריקה כדי לתכנן את התגובה שלנו אחרי שאל-קאעדה, בתמיכת טליבאן, הרג 3,000 אמריקנים ב-11 בספטמבר", כתבה בטוויטר ליז צ'ייני, חברת קונגרס רפובליקנית ובתו של סגן הנשיא דאז דיק צ'ייני. "אף חבר טליבאן מעולם לא צריך לשים את כף רגלו שם. אף פעם".

חוסר אמון

גורם אמריקני המעורה בשיחות עם טליבאן אמר בעילום שם כי הרעיון הועלה לראשונה לפני כשבוע וחצי, כשטראמפ שוחח עם צוות המועצה לביטחון לאומי שלו ועם יועצים אחרים על אפגניסטן. לדברי הגורם, כמה בכירים בממשל, כולל היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון, לא תמכו בהסכם שגובש. הם לא האמינו שניתן לסמוך על טליבאן, ובולטון ייעץ לנשיא לצמצם את הכוח האמריקני במדינה ל-8,600 - מספיק כדי להתמודד עם איומי טרור - ולהמתין עד שניתן יהיה להשיג הסכם טוב יותר. פומפאו אמר כי לא ברור אם נסיגת הכוחות אכן תצא לפועל.

רק בתחילת החודש הכריז השליח האמריקני המיוחד לשיחות, זלמאי חאלילזאד כי הוא הגיע להסכם עקרוני עם טליבאן. במסגרתו, ארצות הברית תסיג כ-5,000 חיילים בתוך 135 ימים מרגע החתימה. בתמורה, הארגון היה אמור לצמצם את היקף האלימות ולמנוע מאפגניסטן להפוך לבסיס לתכנון מתקפות טרור, כולל מצדן שלוחת ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) במדינה.

פומפאו אמר כי טליבאן הסתכם להתנתק מאל-קאעדה, צעד שאותו לא הצליחו הממשלים האמריקניים הקודמים להשיג. הארגון אירח את מנהיג אל-קאעדה אוסמה בן לאדן, בזמן שתכננן את מתקפות 11 בספטמבר, ואחריהן הפילה ארצות הברית את שלטון טליבאן. הוא הנחיל משטר הלכה אסלאמי קיצוני מ-1996 ועד הפלישה האמריקנית ב-2001.

פינוי פצועים לאחר פיצוץ בג'לאלאבאד, אפגניסטן. רויטרס
האזרחים ימשיכו לשלם את המחיר. פינוי פצועים מהעיר ג'לאלאבאד/רויטרס

עם זאת, הבעיות צצו במהירות. עוד כשהשליח המיוחד פירט את ההסכם בריאיון לתקשורת האפגנית, מכונית תופת של טליבאן התפוצצה בסמוך למתחם של ארגונים זרים בבירה. ואז, ביום חמישי, מכונית תופת שנייה של הארגון התפוצצה לא הרחק משגרירות ארצות הברית בקאבול. 12 בני אדם נהרגו, בהם חייל אמריקני וחייל רומני מכוח נאט"ו. חאלילזאד שב במהירות לדוחא לצורך שיחות דחופות עם נציגי טליבאן, אך הוא נקרא לשוב מאז לוושינגטון.

הגורם האפגני הבכיר לשעבר, שלא הרשה לדון על הנושא ושמר על עילום שם, אמר לא ברור אם שיחות השלום יתחדשו בעתיד משום שטליבאן לא יסמוך על ארצות הברית אם יחשוב שטראמפ עשוי לשנות כיוון באופן פתאומי. הוא ציין כי צוות המשא ומתן של השליח המיוחד לא היה מודע לתכנית של הנשיא לצייץ על ביטול השיחות ביום שבת בלילה. בטליבאן הזהירו כי האמריקנים הם אלו שייפגעו מכך הכי הרבה.

הגורם הבכיר לשעבר אמר כי ההסכם קרס בשל שתי סיבות מרכזיות. הראשונה, טליבאן סירב לחתם על הסכם שלא קבע תאריך סופי לנסיגת כל הכוחות האמריקניים. לדבריו, על התאריך היה להיות או בנובמבר הבא, בחודש שבו נערכות הבחירות לנשיאות, או בינואר 2021. אחרי ההסכם היו אמורות להיפתח שיחות בין טליבאן לבין אפגניסטן כדי לשרטט את הדרך הפוליטית העתידית של המדינה. עם זאת, נשיא אפגניסטן אמר לשליח האמריקני כי קביעת תאריך יעד לנסיגה תעניק יתרון לטליבאן במשא ומתן משום שהכוחות האמריקניים ייערכו לעזיבה.

הגורם אמר כי הסיבה השנייה הייתה הניסיון הלא מוצלח של וושינגטון לשכנע את ראני לדחות את הבחירות לנשיאות, שאמורות להתקיים ב-28 בספטמבר. ארצות הברית סבורה כי אם הבחירות יתקיימו במועדן וראני ינצח, מתנגדיו ופלגים אחרים יפגינו נגד התוצאות ויצרו משבר פנימי שימנע מקיום שיחות פנים-אפגניות. הגורם אמר כי מחלוקות אחרות נוגעות לכך שההסכם לא מטפל בקשרים בין טליבאן לפקיסטן השכנה ולחילופי אסירים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully