וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב מבהירה: אין הקלות בסנקציות על איראן, הלחץ המקסימלי יימשך

13.9.2019 / 3:13

ברקע פיטורי היועץ הביטחון לאומי שהיה חלוק בדעותיו עם טראמפ לגבי המדיניות כלפי טהראן, שר האוצר הדגיש כי "אין ספק שהלחץ משפיע". כמו כן, מנוצ'ין הבהיר כי הנשיא מוכן להיפגש עם רוחאני ללא תנאים מקדימים. טראמפ: "איראן מעוניינת להיפגש"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

ארצות הברית ממשיכה במדיניות "הלחץ המקסימלי" על איראן - כך אמר אתמול (חמישי) שר האוצר האמריקני סטיבן מנוצ'ין. שר האוצר אמר את הדברים לאחר פיטורי היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון שהיה חלוק עם הנשיא דונלד טראמפ על אופן הפעולה מול איראן.

בריאיון לרשת CNBC אמר מנוצ'ין כי לפי שעה אין תוכנית לפגישה בין טראמפ לבין נשיא איראן חסן רוחאני בעצרת הכללית של האו"ם בניו יורק בהמשך החודש, אף על פי ש"טראמפ מוכן להיפגש עם רוחאני ללא כל תנאים מקדימים". לדברי מנוצ'ין "אין ספק שהלחץ על איראן משפיע". משרדו של שר האוצר אחראי לדרך הפעולה העיקרית מול איראן בעזרת סנקציות כלכליות רחבות שהוטלו עליה בתקופה האחרונה.

"קיצצנו את הכסף שלהם וזאת הסיבה מדוע הם יחזרו לשולחן המשא ומתן, אם ייבחרו לחזור", הוסיף מנוצ'ין. "אם הנשיא יצליח לקבל את ההסכם המתאים עליו הוא מדבר, נדון עם איראן. אם לא, נמשיך במדיניות הלחץ המקסימלי".

שר האוצר של ארצות הברית סטיבן מנוצ'ין, 12 בספטמבר 2019. רויטרס
"הלחץ משפיע". מנוצ'ין, היום/רויטרס

איראן מצדה טענה שלשום כי פיטוריו של בולטון הם הוכחה לכך שמדיניות "הלחץ המקסימלי" של ממשל טראמפ נגדה נחלה כישלון חרוץ. לפי ההערכות, עזיבתו של בולטון הנצי, שהוביל קו תקיף נגד טהראן ואף צידד בתגובה צבאית נגדה, עשויה לבשר על הפשרה מסוימת במתיחות בין המדינות ולחידוש השיחות ביניהן. עם זאת, זמן קצר אחריהפיטורים הכריז הממשל על סנקציות חדשות נגד משמרות המהפכה של איראן.

דובר ממשלת איראן, עלי רבעאי, אמר כי בולטון הבטיח לפני כמה חודשים כי "איראן תקרוס בתוך שלושה חודשים". לדבריו, "אנחנו עדיין כאן והוא הלך". "עם הסילוק של התומך הבולט ביותר במלחמה ובטרור כלכלי, הבית הלבן ייתקל בפחות מכשולים בהבנת המציאות באיראן", כתב בטוויטר. טראמפ טען הלילה בשיחה עם כתבים בבית הלבן כי "איראן מעוניינת להיפגש".

עוד בוואלה!

נתניהו ברוסיה: מגבירים פעילות לאור תקיפות איראן משטח סוריה

לכתבה המלאה
נשיא איראן חסן רוחאני בכינוס בטג'יקיסטן, 15 ביוני 2019. רויטרס
ייפגש עם טראמפ? רוחאני/רויטרס

מוקדם יותר השבוע הודיע הנשיא האמריקני בחשבון הטוויטר שלו על החלטתו לפטר את היועץ לביטחון לאומי. "הודעתי אמש לבולטון כי אין עוד צורך בשירותיו בבית הלבן", כתב. "אני לא מסכים עם הרבה מהצעותיו, וכך גם אחרים בממשל. לכן, ביקשתי מג'ון להגיש את התפטרותו, שניתנה לי הבוקר". טראמפ הודה לבולטון על שירותו, והודיע כי ימנה יועץ חדש לביטחון לאומי בשבוע הבא.

עם זאת, בולטון הציע גרסה אחרת לאירועים. "הצעתי אמש להתפטר מתפקידי והנשיא טראמפ אמר: 'בוא נדבר על זה מחר'", כתב בטוויטר.

היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית ג'ון בולטון והנשיא דונלד טראמפ, 9 באפריל 2018. AP
היועץ השלישי שהודח תוך שלוש שנים. בולטון וטראמפ/AP

בולטון, דיפלומט ותיק שאף כיהן כשגריר ארצות הברית באו"ם, הוא היועץ השלישי שהודח תוך שלוש שנים על ידי טראמפ. ב"ניו יורק טיימס" ציינו כי גורם מתח נוסף בין השניים הוא החלטתו של הנשיא לסגת מתקיפה אווירית באיראן בתגובה על הפלת המל"ט האמריקני. סוגיה נוספת שעמדה בין השניים נוגעת גם לתכנית הגרעין האיראני, ואף מאותתת על כך שטראמפ שוקל ברצינות לפתוח במשא ומתן מול איראן, ברקע הדיווחים על מאמצים לארגן עם רוחאני.

(עדכון ראשון: 22:11, 12/9)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully