וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ שוקל להקל בסנקציות כדי להיפגש עם רוחאני: "נראה מה יקרה"

נשיא ארה"ב לא שלל את האפשרות שיפחית את הסנקציות על טהראן, זאת ברקע מאמציו להיוועד עם הנשיא האיראני. ב"בלומברג" דווח כי הרעיון עלה בפגישה בחדר הסגלגל ביום שני, שהובילה לוויכוחים עזים עם היועץ לביטחון לאומי בולטון - ולפרישתו של האחרון מתפקידו

צילום: רוני כנפו, עריכה: רענן פוגל

המאמצים לפגישת טראמפ-רוחאני - עדכונים אחרונים:

  • טראמפ על האפשרות שיקל בסנקציות על איראן: "נראה מה יקרה"
  • דיווח: הרעיון עורר ויכוחים עם בולטון, שהובילו לפרישתו מהתפקיד
  • אחד התרחישים שעלו היה שטראמפ יצטרף לפגישתו של רוחאני עם מקרון

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שוקל להקל בסנקציות על איראן על מנת לסייע לאפשרות שייפגש עם הנשיא חסן רוחאני החודש. הנשיא האמריקני נשאל היום (רביעי) על האפשרות שיקל בסנקציות על איראן, והשיב לעיתונאים: "נראה מה יקרה". דבריו מגיעים יום לאחר שהודיע כי היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון, המתנגד בחריפות להקלת הסנקציות, יעזוב את תפקידו.

בסוכנות הידיעות "בלומברג" דווח מוקדם יותר כי טראמפ בוחן אפשרות זו. לדברי שלושה גורמים המעורים בנושא, הדיונים שקיים טראמפ בנושא עוררו ויכוחים עזים עם היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון, המתנגד בנחרצות לפגישה זו. על פי הדיווח, הרעיון עלה במהלך פגישה שהתקיימה ביום שני בחדר הסגלגל. בפגישה הביע שר האוצר סטיבן מנוצ'ין את תמיכתו במהלך, כדרך להתניע מחדש את המשא ומתן עם טהראן. מאוחר יותר באותו היום החליט טראמפ להדיח את בולטון, שדבר פרישתו פורסמה אתמול.

הבית הלבן אף החל בהכנות לפגישתו של טראמפ עם רוחאני בניו יורק, בשולי ועידת האו"ם שתתקיים ב-23 בספטמבר. עדיין לא ברור האם האיראנים היו מסכימים לשיחות, בעוד שחלק גדול מהסנקציות האמריקניות נשארות בתוקף.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ וג'ון בולטון
היועץ לביטחון לאומי, 12.07.18. AP
ויכוחים עזים סביב האפשרות להקל בסנקציות. טראמפ עם בולטון/AP

אחד התרחישים שהועלו על ידי כמה מהגורמים, הוא שטראמפ יצטרף לפגישתו של רוחאני עם נשיא צרפת עמנואל מקרון. אותם גורמים טענו שאין אינדיקציה לכך שפגישה זו הייתה יוצאת לפועל. בעוד שטראמפ לא מסתיר את נכונותו לשבת עם מנהיגי איראן - צעד שישבור יותר מארבעה עשורים של מדיניות אמריקניות - הוא עומד בפני מכשולים פוליטיים שיעמדו בדרכו למטרה זו. עם זאת, פרישתו של בולטון מעלה את סיכוייו.

היועץ לביטחון לאומי היוצא בנה את הקריירה שלו על הקו הנוקשה כלפי איראן, וקרא זה זמן רב לביצוע תקיפות על מנת להשמיד את תכנית הגרעין שלה. התפטרותו הפתאומית הציפה במהרה את ההשערות - ובחלק מהמחוזות גם חששות - שמדיניות "הלחץ המקסימלי" של ארצות הברית תופחת על מנת לפתות את מנהיגי איראן לשולחן המשא ומתן.

ב"בלומברג" התייחסו גם להשלכות פרישתו של בולטון על ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאיבד את אחד מבעלי בריתו למדיניות הנצית נגד איראן בבית הלבן. גורמים ישראליים הביעו חשש ממתן לגיטימציה למנהיגים איראניים, וכן הביעו דאגה מעליית הסיכויים לפגישה של טראמפ ורוחאני. לדברי הגורמים, ששמרו על אנונימיות, הפחד המרכזי הוא נסיגה מהסנקציות האמריקניות, שתקל את הלחץ על המשטר.

עוד בוואלה!

כשאיראן שברה את גב הגמל: הסוף הכואב של היועץ שרצה יותר מטראמפ

לכתבה המלאה
חסן רוחאני נואם בישיבת קבינט בטהראן, 4 בספטמבר 2019. AP
באיראן דחו את ההזמנות לפגישה. רוחאני/AP
עמונאל מקרון בועידת G-7 עם דגל צרפת והאיחוד האירופי מאחוריו. 03 בספטמבר 2019.. רויטרס
אחת האפשרויות הייתה שטראמפ יצטרף לפגישתו עם רוחאני. מקרון/רויטרס

לעומת נתניהו, בעלי בריתה של ארצות הברית מאירופה - המיואשים מנסיגת טראמפ מהסכם הגרעין שנחתם עם המעצמות ב-2015 ומהסנקציות שמגבילות את הסחר עם טהראן - מקווים למצוא דרך לתווך בין המדינות על מנת להביא לעסקה ביניהן. מקרון אפילו הזמין את שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, לשיחות בשולי הפסגה העולמית שהתקיימה בצרפת בחודש שעבר, אך דבר לא קרה.

מנהיגים איראניים, לפחות בהתבטאויותיהם הפומביות, דחו את ההצעה לפגישת טראמפ-רוחאני, שתעמוד בניגוד לפלגים השמרנים יותר באיראן, במיוחד ללא הקלה בסנקציות על מכירת נפט. מנוצ'ין טען ביום שלישי כי הסנקציות נותרות במקומן וכי "אנחנו שומרים על מדיניות הלחץ המקסימלי".

הצהרת בנימין נתניהו במשרד החוץ בירושלים, 09.09.19. ראובן קסטרו
איבד בעל ברית בבית הלבן למדיניות הנצית מול איראן. נתניהו/ראובן קסטרו

צ'ארלס קופצ'אן, בכיר במועצה לקשרי חוץ, אמר שלכל הפחות - פרישתו של בולטון מפחיתה את הסיכויים להסלמה צבאית. "קשה להגיד אם הפגישה תצא לפועל בהתחשב בשאלה אם היא תועיל מבחינה פוליטית לשני המנהיגים", אמר קופצ'אן. "אבל הסבירות של הפגישה גברה מכיוון שאחד המתנגדים העזים שלה סיים את תפקידו".

(עדכון ראשון: 19:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully