וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טלטלה בממשל: טראמפ הדיח את בולטון מתפקיד היועץ לביטחון לאומי

נשיא ארה"ב הודיע בציוץ בטוויטר כי הוא ורבים בממשל שלו לא מסכימים עם רבות מהצעותיו של היועץ, שקרא לנקוט עמדה תקיפה נגד איראן וקוריאה הצפונית. הוא ציין כי ימנה לו מחליף בשבוע הבא. בולטון: "הצעתי את התפטרותי כבר אמש"

צילום: רוני כנפו, עריכה: עמית שמחה

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע הערב (שלישי) כי החליט לפטר את היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון. הוא כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "הודעתי אמש לבולטון כי אין עוד צורך בשירותיו בבית הלבן. אני לא מסכים עם הרבה מהצעותיו, וכך גם אחרים בממשל. לכן, ביקשתי מג'ון להגיש את התפטרותו, שניתנה לי הבוקר". טראמפ הודה לבולטון על שירותו, והודיע כי ימנה יועץ חדש לביטחון לאומי בשבוע הבא.

בולטון הציע גרסה אחרת לאירועים. "הצעתי אמש להתפטר מתפקידי והנשיא טראמפ אמר: 'בוא נדבר על זה מחר'", כתב בטוויטר. בולטון, לשעבר פרשן ברשת פוקס ניוז השמרנית החביבה על טראמפ, הבטיח לומר את דבריו "בבוא העת" ואמר כי "הדאגה היחידה שלי היא הביטחון הלאומי של ארצות הברית".

נשיא ארה"ב טראמפ והיועץ לביטחון לאומי בולטון בביקור כוחות אמריקניים בעיראק, דצמבר 2018. AP
"לא מסכים עם הרבה מהצעותיו, וכך גם אחרים בממשל". טראמפ ובולטון/AP

פיטוריו של בולטון באים על רקע המחלוקות בינו ובין טראמפ בנושאים שונים, זאת מאחר שקרא להובלת קו נצי נגד איראן, קוראיה הצפונית, רוסיה אפגניסטן וונצואלה, בעוד שטראמפ נטה לאחרונה לפעול בכיוון מתון יותר. העימות האחרון ביניהם עסק בשיחות השלום עם טליבאן, כשלפי הדיווחים בארצות הברית בולטון התנגד לחתימה על ההסכם שגובש והיה אמור להיחתם בפסגה בקמפ דייוויד. בסופו של דבר, טראמפ ביטל את הפסגה אחרי פיגוע בקאבול שבו נהרג חייל אמריקני.

יועץ לנשיא איראן אמר כי פיטוריו של בולטון מצביעים על כישלון מדיניותה של וושינגטון נגד איראן. לדבריו, "הדחיקה לשוליים וסילוקו של בולטון אינם מקריים, אלא סימן לכישלון אסטרטגיית הלחץ המקסימלי של ארצות הברית אל מול ההתנגדות של איראן".

עוד בוואלה!

"בולטון רוצה להכניס אותי למלחמה": התסכול של טראמפ מהכישלון בוונצואלה

לכתבה המלאה
נשיא איראן, חסן רוחאני במהלך ישיבת ממשלה בטהראן 3 ביוני 2019. AP
ברקע המגעים לפגישה משותפת. רוחאני/AP

בולטון, דיפלומט ותיק שאף כיהן כשגריר ארצות הברית באו"ם, הוא היועץ השלישי שהודח תוך שלוש שנים על ידי טראמפ. ב"ניו יורק טיימס" ציינו כי גורם מתח נוסף בין השניים הוא החלטתו של הנשיא לסגת מתקיפה אווירית באיראן בתגובה על הפלת המל"ט האמריקני. כמו כן, הסדק בין טראמפ ובולטון היה לא רק פוליטי, אלא גם אישי. הנשיא מעולם לא תיאר את יועצו במילים חמות, דינמיקה הכרחית בבית הלבן הנוכחי.

סוגייה נוספת שעמדה בין השניים נוגעת גם לתכנית הגרעין האיראני, ואף מאותתת על כך שטראמפ שוקל ברצינות לפתוח במשא ומתן מול איראן, ברקע הדיווחים על מאמצים לארגן פגישה בין טראמפ לנשיא איראן רוחאני בשולי עצרת האו"ם בסוף החודש.

אמש הצהיר טראמפ כי תיתכן פגישה בינו לבין רוחאני. הוא הוסיף כי "אין לי בעיה עם מפגש כזה". זאת לאחר שבחודש שעבר אמר הנשיא האמריקני, במסיבת עיתונאים משותפת עם נשיא צרפת עמנואל מקרון, כי יהיה מוכן להיפגש עם רוחאני במסגרת הנסיבות המתאימות. עם זאת, רוחאני הבהיר כי איראן לא תדבר עם ארצות הברית עד להסרת כל הסנקציות שהטילה עליה מחדש.

שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו, 22 ביולי 2019. רויטרס
פערים בגישות. פומפאו/רויטרס

בולטון בן ה-70 נכנס לתפקיד באפריל 2018, ונקלע לא אחת למחלוקת עם שר החוץ פומפאו, אחד מנאמניו הבולטים של טראמפ. פומפאו הודה בפערים בגישות בינו לבין בולטון, אך אמר לכתבים ששום מנהיג בעולם לא צריך להניח שמדיניות החוץ של טראמפ תשתנה משמעותית רק כי אחד מהם עזב.

בין המועמדים להחליפו הם השליח המיוחד לקוריאה הצפונית, סטיבן ביגון, וכן סגן שר החוץ, ג'ון סאליבן, שיועד להיות השגריר הבא ברוסיה. דוברת הבית הלבן סטפני גרישם אמרה כי "נושאים רבים מאוד" הובילו להחלטה של טראמפ לבקש מבולטון להתפטר, אך היא לא פירטה. וכן שגריר ארצות הברית בגרמניה, ריצ'רד גרנל.

"ביגון דומה יותר לפומפאו, הוא מבין שהנשיא הוא הנשיא, שהוא זה שמקבל את ההחלטות", אמר גורם המקורב לבית הלבן על המועמד האפשרי לתפקיד היועץ לביטחון הלאומי הבא.

השליח המיוחד של ארצות הברית לקוריאה הצפונית, סטיבן ביגון, 28 ביוני 2019. רויטרס
"הוא מבין שהנשיא הוא הנשיא". ביגון/רויטרס

במהלך כהונתו של בולטון, טראמפ התבדח לעתים על תדמיתו של יועצו כמחרחר מלחמה. לפי הדיווחים, הוא אמר בפגישה אחת בחדר הסגלגל כי "ג'ון לא פגש במלחמה שאותה הוא לא אהב". גורם המעורה בעמדותיו של טראמפ אמר כי בולטון, שאותו תיאר כלוחם בירוקרטי מושרש עם אישיות מרגיזה, התקוטט עם בכירים אחרים בבית הלבן, במיוחד עם ראש הסגל מייק מולבני. "הוא (בולטון) לא משחק לפני הכללים", אמר הגורם. "הוא סוג של גורם סורר".

בכמה מקרים, לפי סוכנות הידיעות רויטרס, טראמפ נהג ללעוג לבולטון על עמדותיו הנציות, כשהציג אותו בפני מנהיגים זרים: "אתם כולכם מכירים את ג'ון בולטון הגדול. הוא יפציץ אתכם. הוא ישמיד את המדינה שלכם".

"משוגע למלחמה"

בזמן כהונתו הקודמת תחת ממשל הנשיא ג'ורג' וו. בוש הוא שימש שגריר באו"ם ודחף למלחמה השנויה במחלוקת עם עיראק. הוא החזיק ברימון מנוטרל בשולחנו, וספר הזיכרונות שלו מ-2007 נקרא: "כניעה היא לא אופציה".

ביחס לקוריאה הצפונית, בולטון נתפס כאחראי לקריסת השיחות בפברואר בין טראמפ לבין המנהיג קים ג'ונג און, כשהמליץ על רשימת דרישות נוקשה שנדחתה על ידי הרודן. במאי כינתה אותו התקשורת הרשמית במדינה הקומוניסטית כ"משוגע למלחמה" "הממציא מדיניות פרובוקטיבית כמו תיאור המדינה שלו כחלק מ'ציר הרשע', תקיפות מנע ושינויי משטר". עוד ב-2003 קראה לו פיונגיאנג "חלאה אנושית".

עזיבתו הגיעה יממה אחרי שהמשטר הקומוניסטי הביע נכונות לחידוש המשא ומתן עם ארצות הברית, אך שעות לאחר מכן הוא שיגר שני טילים נוספים.

מחירי הנפט בארצות הברית ירדו אחרי הידיעה על עזיבת בולטון, לאור הסברה בקרב המשקיעים כי זה עשוי להוביל לריכוך המדיניות של טראמפ ביחס לאיראן. בולטון היה ממובילי הקו שקרא לנטוש את הסכם הגרעין ואף התבטא בעבר בעד שינוי המשטר ונגד פגישה בין הנשיא לבין ההנהגה האיראנית, בניגוד לעמדתו האישית של טראמפ. לפי ההערכות, בולטון תמך בתגובה צבאית להפלת המל"ט האמריקני בידי איראן בחודש יוני, שאותה עצר טראמפ ברגע האחרון ומאז ריכך את עמדתו.

בולטון, מבקר חריף וותיק של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, התנגד גם להתעקשותו של טראמפ על כך שיש לאפשר למוסקבה לשוב לארגון המדינות המתועשות (G7) למרות המשך כיבוש חצי האי קרים מאוקראינה.

הוא מתנגד ידוע לארגונים ולהסכמים בינלאומיים, והיה אחד משחקני המפתח בהחלטה של טראמפ לסגת סופית בחודש שעבר מאמנה שנחתמה עם רוסיה עוד בתקופת ברית המועצות ואסרה על פיתוח נשק גרעיני לטווח בינוני. בשנה שעברה הוא הזהיר כי ארצות הברית תפעל נגד גורמים בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג אם הוא יפתח בחקירת פשעי מלחמה נגד אמריקנים ששירתו באפגניסטן או נגד ישראל ובעלות ברית אחרות של ארצות הברית.

(עדכון ראשון: 19:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully