וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בולטון רוצה להכניס אותי למלחמה": התסכול של טראמפ מהכישלון בוונצואלה

גורמים בכירים תיארו בפני וושינגטון פוסט את חוסר שביעות רצונו של הנשיא מההתקוממות הכושלת נגד מדורו. הוא סבור כי המעיטו בכוחו וכי יועצו לביטחון לאומי בולטון דוחק אותו לפינה. אחרי המהלומה, בממשל מחשבים צעדים מחדש והאופציה הצבאית נזנחת לעת עתה

צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לא מרוצה ממדיניות ממשלו ביחס לוונצואלה, בעקבות כישלון ניסיון ההפיכה שהוביל מנהיג האופוזיציה חואן גוואידו - כך דווח בוושינגטון פוסט. גורמי ממשל ויועצים בבית הלבן אמרו כי טראמפ התלונן על כך שהוטעה לחשוב שהחלפתו של הרודן ניקולס מדורו תהיה משימה קלה.

התסכול של הנשיא מתמקד ביועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון, שתומך בהתערבויות צבאיות בניגוד לעמדה של טראמפ, שמסתייגת מהרפתקות מעבר לים. טראמפ אמר לאחרונה כי בולטון רוצה "להכניס אותו למלחמה". אחד הגורמים הבכירים אמר כי הנשיא אמר זאת פעם בעבר על היועץ לביטחון לאומי בצחוק, אבל עכשיו הוא דואג מכך יותר ויותר.

מאז המהלך הכושל של חואן גוואידו נשמעו גורמים בממשל זהירים יותר לגבי הערכותיהם שמדורו יפול במהירות, ואחד מהם אמר כי הוא צופה שעתה המדיניות תתמקד ב"דיפלומטיה לטווח ארוך". לדבריהם, טראמפ עדיין מחויב לנושא, ומחזיק בעמדות ריאליסטיות ביחס לפתרון המשבר בוונצואלה עוד מימיו הראשונים בבית הלבן. עם זאת, לפי שלושה גורמי ממשל בכירים, טראמפ התלונן בשבוע האחרון שבולטון ואחרים לא המעיטו בערכו של מדורו, הזוכה עוד לתמיכת רוסיה וסין.

עוד בנושא
ונצואלה: סגנו של מנהיג האופוזיציה נעצר בקרקאס באשמת בגידה

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ והיועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון בבית הלבן, 3 במאי 2019. רויטרס
מעמדו עדיין בטוח. בולטון לצד טראמפ בבית הלבן, בשבוע שעבר/רויטרס

טראמפ כינה את מדורו "בחור קשוח" ואמר שיועציו גרמו לו לחשוב שגוואידו יכול להדיח אותו בעת ההתקוממות הלא מוצלחת בשבוע שעבר. מאז, נעצרו שני בכירים באופוזיציה מתוך עשרה שנגדם פתח בית המשפט העליון - שנאמן לנשיא - בהליכים בעוון בגידה.

מדורו דחה את ההצעה שהוגשה לו לעזוב לגלות במדינה אחרת - לפי שר החוץ מייק פומפאו הייתה זו רוסיה ששכנעה אותו שלא להימלט לקובה בבוקר ההתקוממות - ובולטון אמר כי בכירים במשטר שהיו אמורים לתמוך בתכנית נסוגו ברגע האחרון. מדורו, מצדו, לעג בפומבי לטראמפ ואמר כי ארצות הברית אחראית לניסיון הפיכה "טיפשי".

הגורמים אמרו כי חשיפת שמותיהם של מי שהיו אמורים לבגוד במדורו אכן עזרה להגביר את הלחץ עליו, ולטענתם הוא ישן בבונקר מתוך פרנויה שמקורביו יערקו משורות המשטר.

עם זאת, גורם המעורה במדיניות של ארצות הברית ביחס לוונצואלה אמר כי טראמפ חש שבולטון דחק אותו לפינה. הוא ציין כי ציוציו הרבים של היועץ לביטחון לאומי שבהם קרא לעריקות המוניות יצרו ציפיות לא מבוססות לחילופי שלטון מהירים.

למרות התסכול, שני גורמים בכירים אמרו שבולטון לא נמצא בסכנת פיטורים וטראמפ אמר לו להמשיך להתמקד בוונצואלה. דובר המועצה לביטחון לאומי אמר כי בולטון "חזר שוב ושוב על שאיפתו של טראמפ למעבר לדמוקרטיה בדרכי שלום בוונצואלה, בזמן שהבהיר כי כל האופציות מונחות על השולחן".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
נשיא ונצואלה ניקולס מדורו בארמון הנשיאות בקראקס, 30 באפריל 2019. רויטרס
"הוא חי בבונקר". מדורו ובכירי ממשלו אחרי כישלון ההפיכה, בחודש שעבר/רויטרס

האיום הגלוי של ארצות הברית במעורבות בצבאית בוונצואלה מגיע במקביל לזה על איראן, עם תגבור הנוכחות הצבאית האמריקנית במזרח התיכון. בשני המקרים, הגישה התקיפה עולה בקנה אחד עם רצונו של טראמפ להקרין את עוצמתה של ארצות הברית בעולם, אך גם כזו שאותה הרבה לתקוף בטרם נכנס לבית הלבן. בעוד שבנוגע לאיראן טראמפ מרגיש בנוח יותר, בין היתר בשל התנגדותו להסכם הגרעין שעליו חתם ברק אובמה, ונצואלה אינה מהווה איום צבאי ישיר על ארצות הברית והיא נהנית מסיוע צבאי של רוסיה.

טראמפ שוחח ארוכות עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בשבוע שעבר ודיבר בצורה חיובית על צעדיה של רוסיה בוונצואלה, בניגוד להתבטאויות התקיפות של בולטון ושל פומפאו. גורם שתודרך על תוכן השיחה אמר כי טראמפ הביע את חששו מהמצב הביטחוני וההומניטרי בוונצואלה. לדבריו, פוטין הסכים עם הערכתו, אבל הוא אמר שעמדתה של ארצות הברית חיזקה את אחיזתו של מדורו בשלטון. נשיא רוסיה גם טען שמוסקבה לא מוכרת כלי נשק חדשים לוונצואלה, אלא מקיימת חוזים שנחתמו מראש, והוא גם המעיט את מעורבותה הכלכלית של רוסיה במדינה.

תהיות לגבי גוואידו

האירועים ב-30 באפריל הורידו למעשה מהשולחן את הדיונים על תגובה צבאית אמריקנית משמעותית, ומבקום זאת סבורים בממשל שמדורו ייפול עם הזמן. עם זאת, יש סכנה שגוואידו יבקש סיוע צבאי אמריקני, כפי שכבר רמז. למרות האכזבה מהתפתחות העניינים, הסנאטורים הרפובליקנים הבכירים לינדזי גרהאם ומרקו רוביו הביעו תמיכה במדיניות של טראמפ ושל יועציו נגד המשטר הסוציאליסטי, וכן במנהיג האופוזיציה הצעיר.

מי שכבר השמיע את הגישה השונה היה סגן הנשיא מייק פנס, כשבנאום שנשא בכנס של מנהיגים מאמריקה הלטינית אמר ש"מדורו חייב ללכת", אם כי הוא אותת שזה עשוי לא לקרות במהרה. הוא גם הכריז על שורת "גזרים", כפי שתיאר זאת אחד הגורמים - שליחת בית חולים צף של הצי לאזור בחודש הבא והסרת סנקציות על ראש המשטרה החשאית שחבר לאופוזיציה.

מנהיג האופוזיציה של ונצואלה, חואן גוואידו, בקראקס, 3 במאי 2019. רויטרס
טראמפ לא משוכנע שהוא מוכן להנהיג. מנהיג האופוזיציה גוואידו/רויטרס

טראמפ כבר העלה את האפשרות למהלך צבאי נגד ונצואלה עוד ב-2017, אך דבריו נתפסו אז כמנותקים מהמציאות. עתה, אמרו שני גורמים ויועץ חיצוני, הנשיא נוטה שלא להורות על שום מעורבות צבאית במדינה הדרום אמריקנית. הוא גם תהה אם גוואידו, שאותו הוא מחבב ומעריך, מוכן לקחת את ההנהגה לידיו ועד כמה הממשל בכלל מכיר אותו.

תומכיו בממשל אמרו כי הוא הוכיח את עצמו כיריב הראשון של מדורו שהצליח לגבש את האופוזיציה ולהציב איום ממשי על שלטונו. דוגמה לכך, לפי חלק מהגורמים, נעוצה בחשש של מדורו לעצור אותו או לפגוע בו.

בכירים בפנטגון סבורים כי מעורבות קרקעית בוונצואלה תסתבך לכדי שקיעה בבוץ, והם הזהירו כי שימוש בכלי נשק נייחים, כמו טילי טומהוק, מהווים איום גדול על האזרחים. עם זאת, הבית הלבן ביקש שוב ושב תכנית צבאית שאיננה כוללת פלישה קרקעית.

הגורמים אמרו כי בין האפשרויות שנשקלות בזמן שמדורו עוד בשלטון כוללות שליחת נכסים צבאיים נוספים לאזור, הגדלת הסיוע למדינות השכנות שקורסות תחת נטל הפליטים ואף שליחת ספינות של הצי לחופי ונצואלה כמפגן כוח.

ג'ון די פיליי, שגריר לשעבר של ארצות הברית ומומחה פוליטי, אמר לוושינגטון פוסט כי יש סיבה נוספת לכך שהתערבות צבאית בוונצואלה אינה סבירה. "זה מנוגד לנרטיב של דונלד טראמפ לקראת הבחירות על כהונה נוספת ב-2020", אמר. "בזמן שאתה מחזיר חיילים מסוריה, מעיראק, מאפגניסטן, אתה הולך להקריב 50, מאה, 150 אלף מבנינו היקרים במדינה שבה אי אפשר להבדיל בין הרעים לטובים?".

(עדכון ראשון, 10.5, 21:55)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully