וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השפם שרצה להחריב את העולם: הרומן שנועד לכישלון מהרגע הראשון

11.9.2019 / 22:25

הבחירה של טראמפ בבולטון לתפקיד היועץ לביטחון לאומי הייתה מנוגדת לעמדותיו הבדלניות מראש, והסתיימה כצפוי ברעש גדול. הוויכוחים על איראן, המידור מהשיחות הסגורות והסלידה של הנשיא ממראהו החיצוני - מאחורי הקלעים של הטלטלה בממשל

צילום: לשכת העיתונות הממשלתית, עריכה: עמית שמחה

ג'ון בולטון היה במונגוליה. במרחק של יותר מ-1,930 ק"מ משם, הנשיא דונלד טראמפ ארגן תמונה לעמודים הראשיים בעיתוני העולם כשהיה לנשיא ארצות הברית הראשון שדרך בקוריאה הצפונית, ולחץ ידיים עם קים ג'ונג און בחלק הצפוני של האזור המפורז.

המרחק סיפר הכול. בולטון, מבקר ותיק של המגעים הדיפלומטיים עם קוריאה הצפונית, ארגן את הביקור למונגוליה שבועות לפני ההזמנה הספונטנית של טראמפ להיפגש עם קים. עם זאת, דחיקתו של היועץ לביטחון לאומי מרגע כה מתוקשר הבליטה את הניתוק הגובר בין השניים.

העימותים החוזרים ביניהם סביב המדיניות הרצויה הגיעו לשיאם ביום שלישי, כשטראמפ הכריז בציוץ על הדחת בולטון. תיאור התמוטטות היחסים ביניהם מבוסס על שורת ריאיונות עם גורמי ממשל בהווה ובעבר ועם רפובליקנים המקורבים לבית הלבן. אלו היו נישואים שמראש לא נועדו להימשך לעד. טראמפ ובולטון התקשו לראות עין בעין ביחס למשברים בעולם. היועץ לביטחון לאומי החזיק בעמדות נציות בהרבה ממדיניות "אמריקה תחילה" של הנשיא בנוגע לאיראן, קוריאה הצפונית ואפגניסטן.

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ון בולטון במסיבת העיתונאים בנמל התעופה הבינלאומי ג'ינגיס חאן במונגוליה ב-1 ביולי 2019. AP
לא נראה "כאילו יצא מקטלוג". בולטון במונגוליה/AP

"ג'ון בולטון הוא נץ מוחלט", אמר טראמפ בריאיון בחודש יוני לרשת NBC. "אם זה היה תלוי בו, הוא היה מחריב את כל העולם במכה אחת, אוקיי? אבל זה לא משנה משום שאני רוצה את שני הצדדים".

טראמפ כן מעריך מחלוקות בקרב אנשי ממשלו, אולם הוא הגיע למסקנה שנוכחותו של בולטון מפחידה מנהיגים זרים. בסופו של דבר, הוא מאס בעימותים הבירוקרטיים של היועץ לביטחון לאומי עם גורמים אחרים בבית הלבן.

באביב מצא את עצמו בולטון נותר מחוץ לפגישות חשובות בבית הלבן, ומניצחונות דיפלומטיים לכאורה של טראמפ, כולל ביקורו ההיסטורי בקוריאה הצפונית. במקביל אליו, הצטלם בולטון עם שר החוץ של מונגוליה, בתמונה שלא זכתה לכבוש את רשתות הכבלים.

עוד בוואלה!

כשאיראן שברה את גב הגמל: הסוף הכואב של היועץ שרצה יותר מטראמפ

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ומנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג-און, 30 ביוני 2019. רויטרס
בולטון נדחק מהרגע המתוקשר. טראמפ עם קים/רויטרס

הציוץ של טראמפ בטוויטר:

בזמן שהביקור של טראמפ היה בעיקר מופע שהוא ארגן לעצמו, הניסיון הצנוע יותר של בולטון להתקרב למונגוליה היה גם בעיקר יוזמה שלו, שנועדה לבלום את ההשפעה הרוסית והסינית במרכז אסיה. שני המסעות שיקפו את תפיסת העולם המנוגדת של הנשיא ושל יועצו.

בשעות שקדמו להתפצלות של בולטון מטראמפ בסיאול בדרך למונגוליה, השניים היו באירוע שבו חלק טראמפ כבוד לאלו שליוו אותו, או לפחות ניסה לעשות זאת. "ושר החוץ פומפאו כאן", אמר טראמפ. "מייק בולטון - ג'ון בולטון - כאן". הכתבים הבחינו בבולטון מביט בזעף. זאת לא תהיה הפעם האחרונה.

האיש שהגן על טראמפ בטלוויזיה

טראמפ, שהתמקד באורך הקריירה שלו במראה חיצוני ומתגאה לעתים קרובות בבני משפחתו ובחברי ממשלו הנראים "כאילו שיצאו מחוץ לקטלוג", מעולם לא אהב את השפם של בולטון. השפם הבולט שלו פשוט לא תאם את החלק הזה.

בולטון הניאו-שמרני, שהיה בעבר שגריר ארצות הברית באו"ם ופרשן לענייני ביטחון לאומי ברשת פוקס, כמעט שנכנס בעצמו למרוץ לנשיאות ב-2016 כדי לקדם את מדיניות החוץ הנצית שלו. עמדותיו מעולם לא תאמו לקו הבדלני של הקמפיין של טראמפ, אך הנשיא שקל לצרף אותו לממשלו אחרי ניצחונו בבחירות. בולטון לא קיבל שום משרה לבסוף, וטראמפ אף אמר למקורביו בהמשך כי השפם המפורסם שלו מעולם לא יתאים לממשלו.

ואולם, טראמפ המשיך להעריץ את ההופעות של בולטון בטלוויזיה, שבמהלכן הוא גונן על הנשיא גם במקרים שבהם הוא פעל בניגוד למדיניות שלה הטיף במשך עשורים רבים.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מקשיב ליועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון בחדר הסגלגל ב-7 בפברואר 2019. AP
התקשו לראות עין בעין. טראמפ מקשיב לבולטון בחדר הסגלגל/AP

היועץ לביטחון לאומי הראשון של טראמפ, מייקל פלין, פרש מהתפקיד בחלוף כחודש בלבד ומיד הואשם במתן עדות שקר ל-FBI. היועץ השני, הרברט מקמאסטר, העלה את חמתו של טראמפ בשל המצגות המפורטות והממושכות שלו.

בולטון הפך לבחירה הלא צפויה שלו לרשת את התפקיד, בעיקר בזכות ההופעות שלו בטלוויזיה. עם זאת, אותן הופעות שעזרו לו לקבל את התפקיד, סייעו לבסוף לפיטוריו.

עם הלחץ הגובר על הבית הלבן במהלך הקיץ האחרון, לאור סימני המיתון והמשברים העולמיים הגוברים, טראמפ העדיף את מי מיועציו שמוכן להגן עליו בטלוויזיה. בולטון היה אמור להופיע בשתי תכניות ביום ראשון בסוף החודש שעבר, אבל לבסוף ביטל את השתתפותו משום שהוא לא חש בנוח להגן על חלק מתכניות הממשל. לפי גורם בבית הלבן, טראמפ רתח על כך והתלונן על הביטולים עוד ימים לאחר מכן.

מפגינה מחזיקה את תמונותיהם של דונלד טראמפ וג'ון בולטון בעצרת תמיכה בהם בסיאול שבדרום קוריאה ב-18 במאי 2018. AP
עמדותיו של היועץ נציות בהרבה משל הנשיא. מפגינה עם תמונות טראמפ ובולטון בסיאול, בשנה שעברה/AP

הנשיא שקל לפטר את בולטון בשבועות האחרונים, כשהוא שומע לעצותיהם של מקורביו מחוץ לממשל, בהם אחד המגישים המרכזיים בפוקס טאקר קרלסון. עם הזמן, גבר כעסו של טראמפ על היועץ לביטחון לאומי שלו, שהפך למבקר פנימי קולני, לאפשרות של שיחות בין טראמפ למנהיגי איראן ועם מנהיגי טליבאן. היו גורמי חיכוך נוספים.

בולטון חרג מהקו של טראמפ כשגינה בקול את התוקפנות של רוסיה ברחבי העולם. בשבע שעברה הוא גיבש קמפיין שקט עם גורמים בתוך הממשל ומחוצה לו כדי לשכנע את הנשיא להשאיר כוחות בסוריה על מנת להילחם בשרידי דאעש ובהשפעה האיראנית באזור.

ביום שני בלילה, השניים שוחחו בטלפון, בשיחה שהלכה והתלהטה, כפי שקורה לעתים קרובות בחדר הסגלגל. הם התווכחו על אפגניסטן, כשהנשיא זעם על התנגדותו של בולטון לארח את מנהיגי טליבאן בקמפ דייוויד על מנת לחתום על הסכם שלום. השניים חלוקים על מה שקרה לאחר מכן.

"לא הסכמתי עם הרבתי מהצעותיו", המשיך טראמפ, שהוסיף את בולטון לרשימה ארוכה של אנשי ממשל שפיטר דרך הטוויטר.

עם זאת, הפעם הוא ספג אש בחזרה כמה דקות לאחר מכן. "הצעתי להתפטר בלילה שעבר והנשיא טראמפ אמר 'בוא נדבר על זה מחר'", כתב בולטון בציוץ.

עזיבתו הוכרזה פחות משעה וחצי לפני שהוא היה אמור להעניק תדרוך לכתבים בבית הלבן עם שר החוץ מייק פומפאו ועם שר האוצר סטיב מנוצ'ין, ששניהם התעמתו עמו שוב ושוב. התדרוך התקיים בלעדיו.

"ללא ספק, היה מקרים שבהם השגריר בולטון ואני היינו חלוקים לגבי הדרך שבה יש לנהוג", אמר פומפאו. בתמונה ששותפה בהרחבה ברשתות החברתיות ונראית כמי ששיקפה את מצב הרוח סביב עזיבתו של בולטון, נראו פומפאו ומנוצ'ין מחייכים מאוזן לאוזן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully