וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיש שביקש "סדר" התייאש: יו"ר הפרלמנט הבריטי התפטר

10.9.2019 / 9:05

ג'ון ברקו, שהיה ידוע בזעקותיו ל"סדר!", אמר במהלך נאומו כי הוא לא יתמודד פעם נוספת או שיעזוב את תפקידו בתאריך הסמלי 31 לאוקטובר - הדד-ליין לברקזיט. בנאום שבו הודיע על פרישתו הזהיר את הממשלה כי "אנו מבזים את הפרלמנט", וזכה למחיאות כפיים סוערות

עריכה: טל רזניק

יו"ר הפרלמנט של בריטניה, ג'ון ברקו, הודיע אמש (שני) כי הוא מתפטר מתפקידו, בעודו מזהיר את הממשלה שלא "לבזות" את הפרלמנט. ברקו, הידוע בזעקותיו הרמות ל"סדר! סדר!", והתנפלויות זועמות על התנהלות לא תקינה מצד מחוקקים, היה למוקד הזעם מצד ראש הממשלה, בוריס ג'ונסון, שהאשים אותו שהפר חוקים בכדי לאפשר לפרלמנט לכפות דחייה של הברקזיט.

עם פחות מחודשיים עד להחלטה המדינית החשובה ביותר של בריטניה זה עשרות שנים, ברקו, שעמדתו אמורה להיות ניטרלית באופן רשמי, סייע להעניק למחוקקים את ההזדמנות לקחת את השליטה מידי הממשלה. בשבוע שעבר ניצחו המחוקקים את ג'ונסון והעבירו חוק המורה עליו לבקש עיכוב לדד-ליין של הפרישה מהאיחוד, המתוכנן ל-31 לאוקטובר.

הלילה הוא שב נכשל בניסיון להקדים את הבחירות ל-15 באוקטובר, והפרלמנט יוצא לחופשה כפויה עד לאמצע החודש הבא. ג'ונסון הבהיר כי הוא לא מתכנן לבקש מבריסל לדחות את הברקזיט, ומבקריו מזהרים כי הוא עובר על החוק.

יו"ר הפרלמנט הבריטי, ג'ון ברקו, לונדון, ספטמבר 2019. AP
היה ידוע בניסיונותיו להשליט סדר בבית המחוקקים. ברקו/AP

בנאום בו הודיע על התפטרותו, נעץ ברקו את מבטו בספסלים בהם ישבו השרים והעביר אזהרה ישירה לממשלה: "אנו מבזים את הפרלמנט בסיכון הזה". ברקו, בן 56, זכה למחיאות כפיים סוערות מחברי הבית התחתון, כאשר הודיע על תוכניתו לפרוש בשבועות הקרובות - ובייחוד מכיוון ספסלי האופוזיציה.

"כשייכתבו ספרי ההיסטוריה, תתואר כאחד הדוברים הרפורמיסטים הגדולים של בית הנבחרים", אמרה אחד המחוקקות ממפלגת הלייבור, הילארי בן, שהובילה את החוק שניסה לעצור את הברקזיט ללא עסקה. "בכל החלטה שקיבלת, שמת שיקול אחד מעל כל האחרים: רצונך לאפשר לבית הנבחרים לדון בעניינים שונים ולגבש עמדות", הוסיפה בן.

יום קודם לכן, קראה שרת הכלכלה, אנדריאה לידסום, להחלטתו של ברקו לאפשר למחוקקים להעביר מחקיקה בניגוד לרצון הממשלה, "התעללות בוטה" בתהליך הדמוקרטי. "זה פועל תוך התעלמות מוחלטת מרצון העם - לא רק בברקזיט, אלא כלפי מי שהם בחרו לשלוט בהם", אמרה. "היו"ר לא רק כופף את החוקים - הוא הפר אותם".

עוד בוואלה!

היו"ר היהודי של הפרלמנט הבריטי שרק רוצה דבר אחד: !Order

לכתבה המלאה
ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, נואם בפרלמנט בהצבעה על הברקזיט, 4 בסמפטמבר 2019. רויטרס
הפרלמנט הבריטי בעת הדיונים על דחיית הברקזיט, בשבוע שעבר/רויטרס

בנאומו אתמול, אמר ברקו כי לא יתמודד בבחירות הבאות אם הפרלמנט יצביע בעד לקיימן. אם המחוקקים יידחו את ניסיונה של הממשלה לקרוא לבחירות חוזרות, יו"ר הפרלמנט אמר שיעזוב את תפקידו ב-31 לאוקטובר, המועד האחרון לברקזיט, אותו קראו המחוקקים לדחות.

ברקו שימש בתפקידו מ-2009, במסגרתו היה אחראי באופן מסורתי על הגינונים והשמירה עליהם במהלך הדיון בפרלמנט. עם זאת, השנה קיבל על עצמו כוח משמעותי כשג'ונסון וקודמתו, מיי, נכשלו בהעברת מדיניות הברקזיט שלהם בפני הפרלמנט.

במהלך כהונתו בת עשר השנים הוא שרד ביקורות רבות על הוצאותיו - כולל שימוש בזבזני במכוניות רשמיות ובנסיעות בחו"ל - ואף התמודד עם האשמות של בריונות מצד אנשי צוותו לשעבר, שאותם הכחיש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully