וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היו"ר היהודי של הפרלמנט הבריטי שרק רוצה דבר אחד: !Order

20.3.2019 / 16:53

ג'ון ברקו הפך לאחת הדמויות המזוהות ביותר עם תקופת הברקזיט הבלתי-נלאית, כשלא אחת התערב וסיכל את מאמצי המפלגה השמרנית - שבה היה חבר בעבר. נכדם של מהגרים יהודים מרומניה הוא חובב טניס מושבע, שביטל כמה מסורות ישנות בפרלמנט שבו הפך לנותן הטון העיקרי

צילום: רויטרס

אחת הדמויות הבולטות ביותר בכל תהליך הברקזיט הבלתי-נגמר הוא דווקא יו"ר הפרלמנט הבריטי, ג'ון ברקו, שבכמה הזדמנויות סיכל את תכניותיה של ראשת הממשלה תרזה מיי. השבוע הוא שב לראש הכותרות בממלכה, אחרי שפסק כי מנהיגת השמרנים לא תוכל להעלות להצבעה שלישית את ההסכם שגיבשה עם האיחוד האירופי ללא שינויים משמעותיים בו.

התפקיד הרשמי שלו הוא יו"ר הבית התחתון של הפרלמנט, בית הנבחרים. הוא הסמכות הבכירה ביותר בה ואמון על הסדר. בניגוד לכנסת או לפרלמנטים אחרים בעולם, יו"ר בית הנבחרים הבריטי אמור להיות ניטרלי מבחינה פוליטית ולכן הוא לא חבר בשום מפלגה. הוא גם מייצג את הבית בפני המלכה והוא נבחר בהצבעה סודית. הם מצביעים בפרלמנט רק אם יש תיקו ועליהם להיות שובר השוויון. יושב הראש מתמודד בבחירות הכלליות, אבל בדרך כלל המפלגות הגדולות לא מריצות נגדו מועמדים משלהן.

יו"ר הפרלמנט של בריטניה ג'ון ברקו, 18 במרץ 2019. רויטרס
שם מקלות בגלגלים של מיי. ברקו בפרלמנט, שני/רויטרס

ברקו בן ה-56 הוא נכד למהגרים יהודים מרומניה. הוא למד בצפון לונדון והיה שחקן טניס מוכשר, ענף שאותו הוא ממשיך לאהוד כשהוא מעריץ נלהב של רוז'ר פדרר השוויצרי. הוא נבחר לתפקידו ב-22 ביוני 2009 אחרי 12 שנים שבהן היה חבר פרלמנט מטעם המפלגה השמרנית.

הוא למד לימודי ממשל באוניברסיטת אסקס, והיה חבר ב"מועדון יום שני" השמרני בתור פעיל שמרני צעיר. במרוצת חייו, הוא תיאר את חברותו באותה קבוצה כ"שיגעון מוחלט". לאחר שהביע עמדות ליברליות, היו שמועות שהוא עשוי לערוק ולחבור ללייבור, כפי שעשתה אשתו. ברקו הודה כי הצביע בעד הישארות באיחוד האירופי במשאל העם ב-2016.

עוד באותו נושא

3.5 מיליון גלילים: בבריטניה אוגרים נייר טואלט לקראת הברקזיט

לכתבה המלאה
יו"ר הפרלמנט של בריטניה ג'ון ברקו, 2017. רויטרס
רק גלימה פשוטה. ברקו בפרלמנט, 2017/רויטרס

הוא צבר מוניטין של רפורמטור. הוא זנח את הגלימה המסורתית, האברקיים ואת הגרבונים לטובת גלימה פשוטה שאותה הוא לובש מעל חליפת עסקים. הוא גם הפסיק עם הנוהג שעל פקידי בית הנבחרים לחבוש פאות, ואמר כי "זה יעביר לציבור תדמית פחות משעממת ומאיימת" של הפרלמנט.

הוא גם פיקח על שינוי בשעות הדיונים של הפרלמנט כדי להפוך אותם לנוחים יותר עבור אנשי משפחה, הפך את אחד הברים הרבים בפרלמנט לחדר ילדים של המחוקקים ואנשי הצוות שלהם, ואף אפשר למחוקקים להביא תינוקות לפרלמנט בזמן ההצבעות. ברקו החיה את הליך "השאלה הדחופה", שמקנה לחברי הבית לבקש משרי הממשלה להשיב על שאלות בנושאים חשובים. לדבריו, הוא עשה זאת ביותר מ-570 הזדמנויות במהלך כהונתו על מנת שהממשלה תתן דין וחשבון על מעשיה.

סירב להתפטר, דחה את טראמפ

ברקו היה מעורב גם בכמה שערוריות. במאי האחרון הצביעה ועדה של חברי פרלמנט נגד פתיחת חקירה על הטענות שברקו איים על מחוקקים. באוקטובר הוא סירב להיכנע ללחץ שהופעל עליו להתפטר לאחר שדוח עצמאי מצא כי הפרלמנט אפשר את שגשוגה של תרבות של הטרדות מיניות ואיומים והציע להחליף את הנהגת הבית כדי להחזיר את הביטחון במקום.

על אף שתפקיד יושב הראש אמור להיות ניטרלי, ברקו התערב לא אחת בנושאים מדיניים או פוליטיים. בפברואר 2017 הוא סירב בתוקף לאפשר לנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לשאת נאום בפרלמנט בביקורו הממלכתי. "ההתנגדות שלנו לגזענות ולסקסיזם והתמיכה שלנו בשוויון בפני החוק ובעצמאות מערכת המשפט הן שיקולים בעלי חשיבות עצומה", אמר אז ברקו לקול מחיאות הכפיים של חברי הלייבור מהאופוזיציה.

הסדר של ברקו

בדצמבר הוא עזר לאלץ את הממשלה לפרסם את העמדה המשפטית הרשמית לגבי הסכם הברקזיט, שתרמה רבות לדחייתו, בטענה כי יש בסיס סביר לכך שהממשלה ביזתה את הפרלמנט. חודש לאחר מכן, ברקו הרגיז מחוקקים רבים התומכים בברקזיט אחרי שאפשר לחברי פרלמנט התומכים בהישארות באיחוד לנסות ולאלץ את הממשלה לשוב לפרלמנט ולפרט את המהלכים הבאים בתוך שלושה ימים אם ההסכם של מיי ידחה.

"המסקנה הלא נוחה היא שרבים מאתנו יהיו משוכנעים מעבר לכל ספק שהפוסק בעניינינו לא ניטרלי עוד, במיוחד אחרי שאתה חשפת ברבים את עמדתך ואת הצבעתך על הברקזיט", הטיח בו אז קריספין בלאנט מהמפלגה השמרנית.

ברקו סירב להכחיש את הדיווחים שלפיהם הוא התעלם מהעצה של פקידי הפרלמנט. "אם אתה פועל רק לפי תקדימי עבר, לעולם לא ישתנו משהו בהליך הפרוצדורלי שלנו", אמר.

בסופו של דבר, אם תשאלו את ברקו, הוא בסך הכול מבקש קצת Order.

(עדכון ראשון 15:02)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully