וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עודד קטינים לשימוש בסמים: כתב אישום הוגש נגד מייסד טלגראס

9.9.2019 / 13:43

עמוס דב סילבר הואשם בניהול ארגון פשיעה, סחר בסמים, הדחת קטינים לסמים, שיבוש הליכי משפט ובריחה ממעצר. זאת לאחר שבחודשים האחרונים הוגשו כתבי אישום נגד 27 ממנהלי הארגון, אותו ייסד ב-2017. "הוא אדם ערכי, מוסרי ואידיאליסט", טען סנגורו

עריכה: רענן פוגל

הפרקליטות הגישה היום (שני) לבית המשפט המחוזי מרכז כתב אישום נגד עמוס דב סילבר, מייסד "טלגראס". הוא נאשם בניהול ארגון פשיעה, סחר בסמים, הדחת קטינים לסמים, שיבוש הליכי משפט ובריחה ממעצר.

בכתב האישום מפורטת ההיררכיה הארגונית של רשת טלגראס, בראשה עמד סילבר. על פי כתב האישום, סילבר היה מעורב בקבלת ההחלטות וקביעת המדיניות, עידודו ותמיכה בסחר בסמים לקטינים ועל ידי קטינים, הקמתו את הערוץ המתווך לסחר בסמים פסיכדליים כגון אקסטזי, LSD, ופטריות הזיה.
.
הפרקליטות מתארת בבקשת המעצר כי מנהלי טלגראס, שבראשם הנאשם, תיווכו למעשה בין למעלה מ-3,000 סוחרי סמים מכל רחבי הארץ, מתוכם לפחות 250 קטינים, לבין כ-200,000 רוכשי סמים ובהם קטינים שמספרם אינו ידוע. במהלך תקופת פעילותו של ארגון טלגראס, עסקאות הסמים שבוצעו במסגרת הפלטפורמה תפסו חלק ניכר מכלל הסחר בסמים בישראל. הכנסות הארגון מפעולות התיווך לסחר בסמים היו בסך הכול לא פחות מ-30 מיליון שקלים.

הארכת מעצר למייסד טלגראס עמוס סילבר, 18 באוגוסט 2019. ראובן קסטרו
צפוי להיות מואשם בין היתר בניהול ארגון פשיעה וסחר בסמים. סילבר/ראובן קסטרו

בחודש מרץ האחרון נעצרו עשרות מנהלים בארגון, ובאפריל הוגשו כתבי אישום נגד 27 מהם. סילבר עצמו, ששהה בשנים האחרונות בארצות הברית, נעצר בקייב שבאוקראינה, לאחר שאחד המנהלים בארגון - שהופעל על ידי המשטרה - פיתה אותו להגיע לשם. לפני כשלושה שבועות אישר בית המשפט העליון של אוקראינה להסגיר את סילבר לישראל. ממש לפני שעלה למטוס הוא הצליח להימלט מהשוטרים האוקראינים שליוו אותו - אך נתפס לאחר כ-24 שעות והוסגר. עם הגשת כתב האישום תבקש הפרקליטות לעצור את סילבר עד תום ההליכים המשפטיים נגדו.

סנגורו של סילבר, עו"ד אורי קורב, האשים את רשויות האכיפה במתנהלות "מתלהמת ובלתי מידתית", ומסר בתגובה להגשת כתב האישום כי מרשו הוא "אדם ערכי ומוסרי אשר נאמן לאידיאולוגיה בה הוא מאמין - ולפיה יש לעזור לחולים ולחלשים בחברה ולהקל על סבלם. סילבר פעל במשך שנים כדי לעזור לזולת תוך הקפדה שלא לפגוע באיש". לדבריו, "כתב האישום שהוגש היום היה בגדר מעשה צפוי וידוע מראש והוא מהווה המשך ישיר להתנהלות המלהמת והבלתי מידתית של רשויות האכיפה. כתב האישום מציג את העובדות באופן מסולף לחלוטין תוך שימוש בקונסטרוקציות משפטיות שגויות וחסרות בסיס. רשויות האכיפה מתעלמות מהשינויים החברתיים והמשפטיים העוברים על העולם כולו, ובכלל זה על מדינת ישראל בנושא הלגליזציה והשימוש בסמים קלים".

"הטענה לפיה עמוס סילבר מנהל 'ארגון פשיעה' היא טענה מופרכת. מדובר בשימוש ציני בחוק שנועד להילחם בארגוני פשיעה - כנגד אנשים נורמטיביים הפועלים לקדם אידיאולוגיות אשר נבחרי הציבור מכל קצוות הקשת הפוליטית מצהירים כי יפעלו למען הכשרתם והגדרתם כחוקיים. עמוס סילבר יילחם בבית המשפט על הערכים בהם הוא מאמין ויוכיח את חפותו", הוסיף.

עוד בוואלה!

יועמ"ש הכנסת נגד חוק המצלמות: "אינו חוקתי בעיתוי הנוכחי"

לכתבה המלאה
רגעי הבריחה של עמוס סילבר באוקראינה. אתר רשמי
רגע הבריחה של סילבר בנמל התעופה בקייב, בחודש שעבר/אתר רשמי
בשיאה של טלגראס פעלו בה כ-3,000 סוחרים וכ-200 אלף משתמשים

טלגראס היא פלטפורמה לסחר בסמים, בעיקר קנאביס, באמצעות אפליקציית המסרים המידיים המוצפנת טלגרם. סילבר ייסד אותה ב-2017, ולפי המשטרה והפרקליטות פעלו בה בשיאה כ-3,000 סוחרים וכ-200 אלף משתמשים.

הפלטפורמה הציעה נוחות ושירות שעד אז היו מוכרים רק בעולם הסחורות החוקיות: הקונה היה נכנס לערוץ טלגרם שבו הסוחרים היו מציעים את מרכולתם. כדי לקנות מאחד מהם, הוא עובר עמו לשיחה פרטית מוצפנת, שם נדרש להזדהות כדי לוודא שהוא לא שוטר סמוי. בין היתר הוא נדרש בדרך כלל לשלוח צילום תעודה מזהה, תצלום ייחודי לבקש הסוחר, ולהעניק לו גישה כלשהי לחשבונותיו ברשתות חברתיות. לאחר שהסוחר התרצה, העסקה הייתה נסגרת, והשניים היו קובעים מקום מפגש ומוציאים אותה לפועל.

לפי הערכת הפרקליטות, רווחי הארגון הסתכמו ביותר מ-30 מיליון שקלים. עם זאת, לפי עדויות שונות הארגון החל להיות רווחי רק בחודשים האחרונים לפעילותו, וגם אז אפילו הדמויות הבכירות ביותר בארגון, לרבות סילבר, השתכרו בסדר גודל של עשרות אלפי שקלים לחודש.

ממשאבי אנוש עד אנשי מחשוב

טלגראס הצליחה לספק את צרכני הקנאביס בזכות המערך שפעל מאחורי הקלעים. הארגון חולק ל-16 ענפים שונים בתחומי אחריות החל ממשאבי אנוש וכספים, דרך ענף אבטחה שתפקידו היה לוודא כי הסוחרים בפלטפורמה אינם שוטרים סמויים (להבדיל מאימות זהותם של הקונים, שנעשה על ידי הסוחרים עצמם), ועד אנשי מחשוב שסייעו לטייב את השירות. ענפים אחרים דאגו לערוצים בהם פורסמו ביקורות על הסוחרים ואיכות הסמים, ואף הופקדו על יישוב סכסוכים בין קונים לסוחרים. המבנה ההיררכי של טלגראס הוא זה שהביא להכרזתו כארגון פשיעה, שמוגדר בחוק הישראלי: "חבר בני אדם שפועל בתבנית מאורגנת, שיטתית ומתמשכת לעבירת עבירות שלפי דיני ישראל הן מסוג פשע".

תפיסת ראשי טלגראס. יח"צ,
עץ הניהול של טלגראס כפי שפורסם על ידי משטרת ישראל בחודש מרץ/יח"צ

אף על פי שטלגרם התפרסמה כאפליקציה בעלת הצפנה אמינה, המשטרה הצליחה לנצל את הגורם האנושי. היא תפסה את אחד מראשי הענפים בחשד לגידול מריחואנה, והצליחה להפוך אותו לסוכן. במשך יותר משנה הוא פעל בקדחתנות לתעד את מעשיו ולתעד ראיות נגד שותפיו לארגון. אותו סוכן הוא גם זה שפיתה את סילבר להגיע מארצות הברית לאוקראינה - שם נעצר.


(עדכון ראשון: 8:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully